1

Onderwerp: cupcakes die te hard rijzen (te hoog worden)

ALs ik mijn cupcakes uit de oven haal, zijn ze zo hard gerezen dat er echt een toot opstaat boven de papiertjes.
IK vul ze nog voor minder dan de helft met deeg.
Weet er mss iemand hoe ik dit kan voorkomen?, want als ze dan gedocereerd moeten worden is da ni echt handig.

2

Re: cupcakes die te hard rijzen (te hoog worden)

Na het bakken er een platte plaat opleggen

dan zakken ze nog wat

3

of toch gewoon nog minder beslag.

Persoonlijk vind ik een bolletje op een cupcake juist wel mooi  :)

4

bedankt voor de reactie. ga eerst proberen met nog minder deeg en anders met de plaat

5

wat voor recept gebruik je eigenlijk?

6

het recept uit men boekje van de koekjesfee:

vanillecupcakes: zelfrijzende bloem, suiker, boter, eieren vanille extract en beetje melk

7

tsja....daar kan het dus niet aan liggen want is een goed recept. Dan zou ik ze inderdaad minder vol doen...

8

volgende keer ga ik inderdaad proberen er nog minder in te doen :-)

bedankt en fijn weekend

9

te lang mixen kan daar volgens mij ook mee te maken hebben (heb ik me wijs laten maken hoor :P )

Een mooie taart zegt meer dan 1000 woorden!

10

terrym89 schreef:

te lang mixen kan daar volgens mij ook mee te maken hebben (heb ik me wijs laten maken hoor :P )

heb ik ook ergens gelezen...dat ze dan te luchtig zijn.

11

nu jullie het zeggen dat heb ik precies ooit ook ergens gelezen, hoe langer je een deeg mixt hoe luchtiger en dat het dan meer zal rijzen.

hoe lang mixen jullie ongeveer?

12

minder heet bakken wil ook wel eens helpen :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

13

Ik doe verschillende manieren. De funmix doe ik gewoon 4 minuten maar soms gebruik ik ook een gewoon cakerecept. En dan mix ik eerst boter en suiker luchtig , dan 1 voor 1 de eieren erbij en daarna de bloem. Dat is bij elkaar denk ik een minuut of 12. De laatste keer heb ik alles in 1 keer in de  kom gedaan en daarna een minuut of 5 gemixt tot je een homogeen deeg hebt. dan worden ze inderdaad wat compacter en rijzen ze wat minder hard. Dus ook iets om te proberen...

14

Vanmiddag gaan we de tips is uit testen (dan slaapt zoontje).
ben benieuwd

15

ik las laatst op het forum dit (over Nigella's cc's):
Ik doe het als volgt, alle hints en tips komen denk ik van dit forum:
Verwarm de oven voor op 170 °C.
Zet je oven zeker niet te warm, want dan kan het zijn dat je cupcakes open barsten en is het moeilijker om ze mooi te bekleden.
Alles bij elkaar doen, dus niet eerst de melk apart
Want ik las dit:
....overmixen (plus verkeerde temp) is de killer van je cupcakejes.Door te lang mixen gaat het vet zich afscheiden, veroorzaakt vet ophopingen en het inzakken van je cake is een feit...
het volgende, alles op kamertemp (de boter moet echt zacht zijn), alles in de kom (dus niets apart)
mix 30 seconden op laagste stand dat het goed gemengd is MIN STAND K-KLOPPER
90 seconden op medium stand (kenwood en kitchenaid) STAND 4 K-KLOPPER
(Handmixer hoogste stand ,de staande mixers mixen namelijk beter dan de handmixer)
20 seconden op laagste stand en stoppen. MIN STAND K-KLOPPER
Liever geen spuitzak gebruiken (om het beslag in cupcakepapiertjes te doen), door het overbrengen, drukken en persen kun je de consistentie van het beslag veranderen en de tijd tussen beslag klaar en bakken verlengt onnodig.
Ik doe ze ongeveer 20 minuten op 170 graden (hetelucht).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

16

dat van de oven te warm enzo staat in mijn boekje ook.
en ze zakken niet in maar worden gewoon te hoog.
ik vul mijn cupcakepapiertjes met een 2 lepels ipv een spuitzak.

ze staan nu in de oven, ben benieuwd. Heb ze er ook ongeveer 20min in staan op 170°c, zoals ik altijd doe.
Heb er nog minder in gedaan als dat ik anders doe. Tot nu toe zien ze er goed uit.

ik heb er kokoscupcakesjes van gemaakt.

17

ben erg benieuwd  :)

18

zo ze zijn eruit, toch weer een bolletje erop.
ze staan nu af te koelen en heb dan ineens maar een platte plaat erop gelegd (zoals een eerdere tip hier boven), mss dat ze dan nog wa zakken

Toch vind ik het raar da ze zo rijzen: in men boekje staat vul de cupcakepapiertjes voor 2/3 met beslag en ik doe nog minder

och ja voornaamste is da men cupcakes altijd lekker zijn, ongeacht dat ze een bolletje hebben.

19

door er een platte plaat op te leggen, zijn ze inderdaad terug gezakt. Ben supercontent. Bêdankt voor de simpele maar heel doeltreffende tip.