1

Onderwerp: Hoe lang blijft piping gel goed op een dummy?

Ik wil een dummy met een piping gel vijvertje gaan maken maar wil die eigenlijk al een week van tevoren maken.
Kan dat wel of niet met de piping gel?

Life is what you bake it.

Re: Hoe lang blijft piping gel goed op een dummy?

Niemand die hier het antwoord op weet?

Ik probeer het nog 1 keer: iemand die een antwoord op mijn vraag heeft ?
Please... O-)

4 Laatst bewerkt door Mijke79 (11-11-2011 23:01)

Ik heb voor mijn zusje een dummy gemaakt met een waterval van piping gel. Dat was op 18 september. Hij staat nog steeds en ik heb haar nog niet gehoord over haargroei of nare luchtjes dus ik denk dat het prima kan ;-)

Dit is die dummy, en er zit echt flink wat piping gel overheen zoals je kunt zien:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=166456

5 Laatst bewerkt door Taartenmarie (11-11-2011 23:05)

Wauw, dank je wel voor het antwoord. Mijn angst is dat de fondant gaat smelten en dat de piping gel gaat uitdrogen en er ene soort vel op komt  :s
Maar bij jouw dummy is dat dus niet gebeurd?
Heb je de piping gel volgens het recept op de site gemaakt?

Ah, ik lees nu dat je ook het recept van de site hebt gebruikt. Die wil ik ook gaan gebruiken. Super gave taar trouwens. IK had toen al met bewondering naar die mooie waterval zitten kijken. Hoe dik is piping gel eigenlijk? Of hoe stevig?

6

Ik heb inderdaad het recept van hier gebruikt. De fondant is zeker niet gaan smelten. Wel kwam er op de gel een soort vlies- achtig plakkerig laagje, maar dat was echt al na een uurtje ofzo dus ik denk dat dat gewoon hoort.

Je moet wel even zorgen dat je dummy een beetje stofvrij staat tot volgende week, want hoewel de fondant uitdroogt en je het stof daar dus zo vanaf kunt blazen blijft de toplaag van de gel wat plakkerig. Stof en vuil blijven daar dus gewoon op hangen.

Ik heb mijn berichtje hierboven aangepast en de link naar mijn dummy toegevoegd. Daar zat echt flink wat gel op en die is nu na twee maanden nog steeds prima in orde...

7

Het is zo stevig als je het zelf wilt hebben. Het wordt echt een soort gel dus je kunt het niet op de taart gieten, maar als het te dik wordt roer je er gewoon weer wat extra water doorheen. Ik moest het er een beetje op scheppen, maar juist daardoor leek het of het water echt in beweging was dus dat kwam voor mijn taart goed uit.

Als jij een spiegelglad vijvertje wilt zou ik eerst zorgen dat de fondant wat is uitgehard en de piping gel er pas een paar dagen later opdoen. Als je hem dan iets vloeibaarder maakt kun je hem misschien wel een beetje erop laten lopen waardoor het oppervlak wat gladder wordt.

Als je blauwe fondant wat gaat marmeren met wit en vervolgens flink wat pipinggel erop tamponeert heb je een heel leuk effect! En dat blijft echt maanden mooi. Heb er nu een staan van 5 maanden oud en die is nog steeds perfect :)

Meiden enorm bedankt!
De dummy is al bekleed (blauw wit gemarmerd) dus die is al wat uitgehard.
Dan doe ik er nog,gedeeltelijk, een wit laagje overheen als soort ijsschots (het wordt een pinguin taart) en daar dan een gat in zodat het blauwe er doorheen komt.
En op die plek dus de piping gel. Ik bewaar de dummy in een kast boven in een kamer die niet veel gebruikt wordt. Hoop da er net teveel stof op komt...
Ik zal de taart laten zien als 'ie af is.

10

Ben benieuwd! Klinkt erg leuk...