1 Laatst bewerkt door konijntje073 (11-11-2011 13:15)

Onderwerp: 1,5 verkering & een vraag!

Voor de eerste keer is het gelukt om een 3d figuur te krijgen.
en ook voor de eerste keer een stapeltaart.
het kleuren ook zelf gedaan (roze dan), alles gaat goed vullingen etc...

alleen het bekleden! wie heeft er tips? want ik kom er niet meer uit en me geduld raakt lichtelijk op ...  :s

http://94.100.126.97/1436600001-1436650000/1436630801-1436630900/1436630854_6_6Jp0.jpeg

2 Laatst bewerkt door rorico (11-11-2011 13:25)

Re: 1,5 verkering & een vraag!

en geduld is het belangrijkste om vouwvrij te blijven.  :+  O-)

misschien even handig om te vertellen hoe jij het doet?
dan kan iemand aanwijzingen geven!

mijn tips, zorg dat je alles goed glad hebt afgestreken met botercreme. laat dit evt in de koelkast een beetje uitharden.

als je de lap erop legt, dan eerst de bovenkant goed strak/glad wrijven/smoothen

dan pak je met ene hand een plooi op en met andere hand als een kommetje houden en langzaam vanaf de bovenste rand glad aandrukken, na een cm omlaag ga je eerst volgende stukje opzij doen. zo ga je een paar keer in het rond.
door steeds het volgende plooitje te pakken kan je steeds strak aan laten sluiten.
en wrijf niet naar beneden want dan gaat het scheuren.
en wil niet meteen van bovenrand tot onderrand aandrukken,want dan gaat het ook gegarandeerd vouwen ergens.

oh, en gefeliciteerd met jullie 18mnd verkering!
beertje ziet er lief uit!

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

Nou ik kan het moeilijk uitleggen. Ik heb het via youtube filmpje gezien, alleen daar lukt het wel en bij mij niet..

gewoon de marsepein over de biscuit leggen. Heb eronder nog bc. bovenkant glad strijken. en dan pak ik elke keer een klein stukje wat je naar beneden buigt om de biscuit heen.. beetje lastig uitleggen....

maar ik probeer hetzelfde te doen als in de filmpjes. alleen blijkbaar gaat er iets verkeerd. maar ik had zelf ook al gekeken naar het filmpje maar ik zie het niet. en het is voornamelijk het laatste stuk dat verkeerd gaat.

als je dat flapje overhoud, wat doe je er dan mee?

hoop dat je me een beetje begrijpt,  :o

4

hihi, had m'n bovenste bericht al aangepast.

de flapjes snij ik natijd rondom af die overblijven. meestal met een pizzaroller :P

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

5

misschien heb je hier wat aan:
http://www.youtube.com/watch?v=IsrgS9eB1bE
en kijk even bij vragen topics.

je toont iedergeval dat je het probeert en de taart smaakt echt niet minder lekker met een plooi. vooral oefenen en wat bij mij goed werkt is de taart op een draaiplateau.

ja dat zou ik best eens kunnen proberen!
zit er verder ook veel verschil in het bekleden met fondant/marsepein?

7

Wat noem je het laatste stuk? Het laatste stuk wat je hoort te doen is de onderste cm van de taart. Je werkt nl van boven naar beneden en niet klokje rond (snapje?).
Het verschil fondant/marsepein weet ik niet, maar ik heb marsepein en het lukt me aardig goed ook al heb ik pas twee taarten gemaakt. (en de imperfectie op mijn laatste taart heb ik verhuld achter wat bergen en een kaktus.  :cool: )

8

Ik kan het je niet uitleggen, maar misschien is een basisworkshop wel een goede optie. Of iemand van het forum uit je buurt, die het je wil voordoen? Vaak is het zien makkelijker, dan dat je het moet lezen. En als je het samen doet met iemand, kan diegene je meteen tips geven terwijl jullie bezig zijn.

En idd, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Succes er mee. Je bent al heel erg op de goede weg. Vind je beertje met het hart heel erg mooi

9

Ik begrijp (als ik het goed heb) dat je een soort grote plooi over houdt op het laatst. Dat is niet de bedoeling, je moet alle plooitjes die je hebt gladstrijken van boven naar beneden, dan houd je niet 1 grote plooi over, want die kun meniet meer wegstrijken, is daar te groot voor. Het idee van een basisworkshop is wellicht een idee of heb je niet iemand in je omgeving die je ook taarten decoreert?

Sukses in ieder geval, je durft en maakt al hele mooie dingen!

10

Ik begrijp (als ik het goed heb) dat je een soort grote plooi over houdt op het laatst. Dat is niet de bedoeling, je moet alle plooitjes die je hebt gladstrijken van boven naar beneden, dan houd je niet 1 grote plooi over, want die kun meniet meer wegstrijken, is daar te groot voor. Het idee van een basisworkshop is wellicht een idee of heb je niet iemand in je omgeving die je ook taarten decoreert?

Sukses in ieder geval, je durft en maakt al hele mooie dingen!

11

Dankjewel voor de tips. Nee heb nog niet echt iemand gevonden innde buurt. Ik zal eens gaan kijken voor een bais workshop. Waarschijnlijk is dat de beste oplossing.

Bedankt voor de tips, liefs linda

12 Laatst bewerkt door Carien (15-11-2011 23:07)

misschien helpt dit?
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=125276

en oh ja, ik ga je even melden, want dit hoort bij de stapeltaartenparade :Y . Niks zelf doen, wordt geregeld door de moderatoren ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl