1

Onderwerp: fondant/marsepein bij de Belgen?

Ik ben nu enkele maanden aan het bakken en gebruik tot nu toe de fondant van Aveve. Vorige week kocht ik ook hun marsepein omdat sommigen dit lekkerder vinden op de taart. Nu vindt ik de fondant wel lekker werken, maar de marspein is heel korrelig en scheurt al bij het kneden. Uieindelijk heb ik deze wel oke gekregen om een klein taartje mee te bedekken maar dit is echt niet voor herhaling vatbaar!

Ik woon in Gent en vindt het niet gemakkelijk om aan goede fondant en marsepein te geraken...
Daarom deze vraag aan mensen uit mijn buurt:

Welke fondant en marsepein gebruiken jullie en waar halen jullie deze?

Liefst zou ik er gewoon halen, in plaats van er te bestellen in een webshop en leveringskosten te betalen :(

2

Re: fondant/marsepein bij de Belgen?

Ik gebruik altijd fondant van Callebaut! Naar mn bescheiden mening de lekkerste. Hij verwerkt ook super makkelijk. Ik woon in Limburg, haal die bij Eevers in Zonhoven. Zou je dus geen tips kunnen geven, waar je die bij jullie kan vinden!
Ik koop mn marsepein om te boetseren, bij de bakker, die is wel wat duurder, maar lekkerder.

callebaut kun je bestellen bij coffee en curiosa volgens mij, zij zitten in zaffelare, sowieso een leuk winkeltje om langs te gaan :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Ik koop fondant en marsepein bij de Taartenfee - je moet maar eens op hun site kijken, ze hebben over gans Vlaanderen winkels.
Het is ook marsepein met hun naam op de label, 1:3 verhouding, en die is erg lekker en werkt heel fijn! Ik heb er van veel mensen al goeie commentaar op gekregen.

De fondant heb ik daar net nieuw gekocht, een emmer, het was ook een nieuw merk voor hen, maar is lekker en werkt prima.

Ik doe vaak ook een mix, half marsepein, half fondant...

Ik heb ook al fondant en marsepein van Aveve gehad. Vooral de witte marsepein vind ik wel handig (want zelf blanke marsepein wit maken is een hele klus). Het klopt dat deze marsepein korreliger en droger is, maar ik kneed die eerst flink door met wat crisco (gewoon je handen en oppervlak insmeren met crisco en dan goed kneden en rollen)... Dan gaat die ook minder snel scheuren.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

5

callebaut! zeker en vast!

Ik gebruik zowel die van de Aveve als die van de taartenfee. Voor te boetseren is die van de taartenfee veel steviger.