1

Onderwerp: wat doe ik verkeerd?!

hoi  meiden,
ik ben echt dom bezig op deze dag :grr:
en ik heb al 4 biscuitdeeg taarten weg moeten gooien :s

taart 1: was niet gaar en niet naar gekeken, dit zag ik pas toen ik m wou invriezen
taart 2: was op dezelfde manier als taart 1 (heb ze direct na elkaar gebakken zonder te kijken:s)
taarten 3&4: vallen totaal uit elkaar bij het uithalen van het biscuitdeeg uit de vorm (taarten waren wel helemaal gaar, daar heb ik expres op gelet)

wat doe ik in godsnaam fout?!
alvast bedankt.

"Mensen die opgeven zullen nooit weten hoe dicht ze bij hun doel waren"

2

Re: wat doe ik verkeerd?!

Hoe lang bak je ze, op welke temperatuur, wat doe je wanneer na het uit de oven halen (afkoelen, uit de vorm halen etc.)? Iets meer info is wellicht handiger ;)

annick67 schreef:

Hoe lang bak je ze, op welke temperatuur, wat doe je wanneer na het uit de oven halen (afkoelen, uit de vorm halen etc.)? Iets meer info is wellicht handiger ;)

ik heb de biscuitdeeg van funcakes (of zo iets) en dan kijk ik op de verpakking hoelang ze in de oven moeten.
de temperatuur van de (hetelucht) oven stond op 160.
en zodra hij klaar is kijk ik of de taart gaar is en dan snij ik 'm los en haal ik 'm uit de vorm.

4

De temperatuur is een richtlijn, misschien is jouw oven wel iets kouder dan je denkt. Als een sateprikker schoon uit het biscuit komt is ie gaar. Als je hem los moet snijden is er denk ik iets mis gegaan met invetten?

In principe moet je hem kunnen omkeren op een rooster, even schudden en hij is los.

Hoe lang mix je en waarmee?  Bij een bijv. Kenwood mixer wordt meestal 8 min op max en 2 min op laag gemixed.

~ Never waste a good crisis... ~

Jultie schreef:

De temperatuur is een richtlijn, misschien is jouw oven wel iets kouder dan je denkt. Als een sateprikker schoon uit het biscuit komt is ie gaar. Als je hem los moet snijden is er denk ik iets mis gegaan met invetten?

In principe moet je hem kunnen omkeren op een rooster, even schudden en hij is los.

Hoe lang mix je en waarmee?  Bij een bijv. Kenwood mixer wordt meestal 8 min op max en 2 min op laag gemixed.

ik heb echt geen idee waar het mis gaat.
ik heb een Moulinex Easy Max, en daar heb ik 12 minuten mee gemixt.

6

een biscuit is gaar, wanneer de zijkanten iets krimpen, dus loskomen van de bakvorm; snijden klopt niet idd :nooo .
Ook kun je de bovenkant voelen; wanneer je daar tegendruk voelt (dus geen luchtblaas meer) istie gaar.

Hoe groot is je vorm en hoe lang heb je gebakken? Gebruik je hetelucht of gewone oven?
Ziet het deeg er van tevoren heel lichtgeel uit, is het dik, beetje taai, nauwelijks voeibaar?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Carien schreef:

een biscuit is gaar, wanneer de zijkanten iets krimpen, dus loskomen van de bakvorm; snijden klopt niet idd :nooo .
Ook kun je de bovenkant voelen; wanneer je daar tegendruk voelt (dus geen luchtblaas meer) istie gaar.

Hoe groot is je vorm en hoe lang heb je gebakken? Gebruik je hetelucht of gewone oven?
Ziet het deeg er van tevoren heel lichtgeel uit, is het dik, beetje taai, nauwelijks voeibaar?

hoii,
vormen zijn 20 cm & 10 cm
ik heb een hete lucht oven die stond op 160 graden zoals op de verpakking stond aangegeven en het deeg zag er gewoon normaal uit als cakebeslag...

ik heb de 20 cm 35-40 minuten gebakken en de 10 cm weet niet meer precies maar volgens mij 25-30 minuten...

9

Als je deeg eruitzag als cakebeslag, dan denk ik dat je niet lang genoeg hebt gemixt. Biscuitdbeslag ziet er mooi stevig uit, en is creme kleurig, bijna wit. het voelt (proeft)zacht en cremig.

10

anja66 schreef:

Als je deeg eruitzag als cakebeslag, dan denk ik dat je niet lang genoeg hebt gemixt. Biscuitdbeslag ziet er mooi stevig uit, en is creme kleurig, bijna wit. het voelt (proeft)zacht en cremig.

ja klopt het is bijna wit! en is idd heel stevig.
ik heb net de 20cm taart gemaakt en die is perfect en dan ga ik zo die 10cm uit de oven halen die zal nu wel bijna klaar zijn...
ik denk dat ik gewoon geluk had met die aller eerste taart dat die niet kapot ging!