1

Onderwerp: Hoe droog je rozen van fondant

Voor donderdag moet ik een taartje met rozen maken. Nu ben ik nog wel zo slim dat ik weet dat ik de rozen van tevoren moet maken en moet laten drogen maar doe ik dat in de open lucht, in een tupperware bakje of in de koelkast.....Ik hoor graag!!!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SCRWHFJN.jpg

2

Re: Hoe droog je rozen van fondant

Ik laat ze drogen in een eierdoos, dan blijven ze mooi in vorm. Ik laat ze eerst aan de lucht drogen en doe er dan huishoudfolie overheen en zet ze dan donker weg.. Hoop dat je er wat aan hebt! Succes!

3

Tamtaartje schreef:

Ik laat ze drogen in een eierdoos, dan blijven ze mooi in vorm. Ik laat ze eerst aan de lucht drogen en doe er dan huishoudfolie overheen en zet ze dan donker weg.. Hoop dat je er wat aan hebt! Succes!

oke, ik heb ze op een bord gezet en in de koelkast gedaan. Maar heb ze er maar weer uitgehaald en zal ze eerst aan de lucht laten drogen...Enig idee hoe lang ik dit moet doen??

Gr Twinstwins

4

twinstwins schreef:
Tamtaartje schreef:

oke, ik heb ze op een bord gezet en in de koelkast gedaan. Maar heb ze er maar weer uitgehaald en zal ze eerst aan de lucht laten drogen...Enig idee hoe lang ik dit moet doen??

Gr Twinstwins

Hoe lang je ze aan de lucht moet drogen ligt eraan of je er tylose doorheen heb gedaan.. Anders laat ik ze best lang aan de lucht drogen (geen idee hoe lang, gewoon tot ze best hard zijn). Als er tylose doorheen zit drogen ze vrij snel.

5

Ach, pfff helemaal niet aan gedacht om Tylose er door heen te gooien. Heb het in de kast staan hahaha...Ik laat ze wel een paar dagen staan. gaat goed komen. Iig bedankt voor de tip!!!

6

ik doe nooit geen tylose door fondant-rozen omdat ze meestal mee opgegeten worden. Als ze klaar zijn zet ik ze in een tupperware bak en dan donker wegzetten .

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

7

@sil.....Ik heb er uiteindelijk, door de rest van de rozen, ook geen tylose door heen gedaan. Ze staan nu sinds zondag te drogen op een bord met een theedoek er over heen......Straks mogen ze op het taartje....Ben alleen bang dat ze zacht worden als ze in contact komen met BC of water oid.....

8

je rozen komen toch niet in contact met bc? Ik neem tenminste aan dat je je taart bekleed met marsepein of fondant.
Ik zet een taart met fondant rozen ( of van gumpaste) gewoon in de koeling, niets aan de hand hoor. Ik zet ze meestal wel vast met een beetje icing i.p.v. water of lijm, maar dat is gewoon omdat ik ze dan wat steviger vast vind zitten.

9

De rozen hebben zich goed gehouden hoor...Ik had ze vast gezet met een likje BC maar een drupje water werkt beter....is idd iets steviger!!!....En ze vonden mijn roosjes allemaal mooi...Blij blij blij :thumb:

10

Ik doe altijd tylose door mijn roosjes (van fondant) en maak ze een aantal dagen van tevoren. Daarna laat ik ze gewoon aan de lucht drogen. Ik zet ze niet in de koelkast, want ik wil niet dat het weer zacht wordt als ik ze er uit haal.
Bij mij worden de roosjes zo hard dat ze uberhaupt niet lekker zijn om op te eten. Mocht dat het nodig zijn, maak ik ze van marsepein.

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl

11

sil schreef:

je rozen komen toch niet in contact met bc? Ik neem tenminste aan dat je je taart bekleed met marsepein of fondant.
Ik zet een taart met fondant rozen ( of van gumpaste) gewoon in de koeling, niets aan de hand hoor. Ik zet ze meestal wel vast met een beetje icing i.p.v. water of lijm, maar dat is gewoon omdat ik ze dan wat steviger vast vind zitten.

Blijven ze dan ook goed als de taart een hele nacht in de koeling staat? Ze zakken niet als als de taart uit de koeling komt?

Life is what you bake it.

12

Mijn roosjes hebben zich goed gehouden en heb alleen aan de onderkant een likje BC gesmeert......Dus mss heb ik mazzel gehad :D

13

voor een volgende keer:  ik heb allemaal stukken piepschuim uit verpakkingen bewaard en als ik rozen maak, dan komen daar eerst alle knopjes op, omdat die toch op een saté prikkertje staan en dan laat ik ze zo altijd drogen.

Groetjes, Dorothea.

14

Taartenmarie schreef:
sil schreef:

Blijven ze dan ook goed als de taart een hele nacht in de koeling staat? Ze zakken niet als als de taart uit de koeling komt?

nog nooit last van gehad, ze blijven altijd goed. Ik maak ze wel altijd een paar dagen van te voren en rol wel dun uit.

15

Kijk......Een prikkertje in de onderkant.....Waarom kom ik daar nou nietop :grr: .......Idd wel gemakkelijk zodat je ze in het schuim kan steken....maar doe je roosjes dan ook op de taart prikken???

16

twinstwins schreef:

Kijk......Een prikkertje in de onderkant.....Waarom kom ik daar nou nietop :grr: .......Idd wel gemakkelijk zodat je ze in het schuim kan steken....maar doe je roosjes dan ook op de taart prikken???

dat wordt wel veel gedaan, zeker als je roosjes aan de zijkant zitten en dus nergens op kunnen rusten, b.v. bij een rozen "waterval".