1

Onderwerp: Alles op 1 dag maken + invriezen

Ik ben nieuw hier en heb al het een en ander gegoogled maar heb toch behoefte aan antwoord specifiek op mijn vragen.

Ik moet een taart hebben en heb voor het eerst net biscuit gemaakt. Het is goed gelukt, het veert mooi terug als je er op drukt.

Nu moet ik het vandaag nog snijden, vullen en bekleden. Maar ik heb het pas komende week nodig maar heb alleen vandaag de tijd om alles te doen.

Kan ik de taart als het goed gelukt is zo kant en klaar in de diepvries doen? En als ik het op de dag dat ik het nodig heb uit de vriezer haal en in de koelkast laat ontdooien doet dit niet af aan de smaak?

En tenslotte mijn laatste vraag, hoe kan ik de onderste rand van de taart netjes afwerken zonder benodigde materialen in huis? Ik bedoel dus als ik het heb bekleed, en afsnijd met een mesje dat er dan een lelijk randje overblijft maar heb wel fondant/marsepein maar geen materialen en ideeën wat ik zou kunnen doen om dat weg te werken. Iemand tips?

2

Re: Alles op 1 dag maken + invriezen

Hoi, er staat een lijst bij recepten welke vullingen goed in de vriezer kunnen. Je kunt de taart dus invriezen, in een doos, plastic zak er over heen. Ontdooien: 24 uur van te voren uit de vriezer, in de koelkast in de doos, zonder plastic zak. Doet niets af aan de smaak! Niet schrikken, taart gaat wat zweten, maar komt goed.

afwerken kun je doen door bloemetjes te maken, je kunt bolletjes draaien, je kunt een strook je fondant/ marsepein er tegenaan zetten?

3

Je kan hem heel goed vandaag maken en dan in de vriezer doen. Het doet absoluut niets af aan de smaak! Je moet hem wel 24 uur van te voren laten ontdooien in de koelkast! Je zou kleine balletjes kunnen maken en zo een soort parelrand er langs kunnen leggen, als afwerking. Wel even wat werk.
Succes!

heerlijke taartgroetjes van Brenda

4

Super! Ik heb alleen chocolademousse en banketbakkersroom vulling dus ga even op de lijst kijken of dat ook kan. Anders heb ik een probleem.

Die kleine balletjes, is het heel erg als de grootte dan verschilt? Ben bang dat het er dan niet uitziet.

5

Oh ja, wat voor doos om het in te vriezen? Heb geen dozen waarin het past of die in de vriezer passen. Is alleen een plastic zak heel erg?

6

Nog 1 vraag. Hoe kun je de onderste rand verfraaien want met balletjes moet je dat op de rand doen en hoe blijven die plakken? Ook gewoon met water? Of moet je een extra rand overlaten vh fondant waarop je ze plaatst? IK begrijp het niet zo goed.

7

Marsepein kun je plakken met water, klein beetje anders smelt het. Fondant met tylose, icing of witte chocopasta.

De balletjes zou ik dan echt laten verschillen in grote, zodat het zo hoort en niet als of het niet lukt om regelmatige balletjes te draaien. Je kunt ze ook nog verschillende kleurtjes geven. Ik vind het altijd een heel rustgevens werkje.

Wil je me volgen op Facebook, like dan https://www.facebook.com/zoetzwolle
Groetjes Annemarie

8

O en je plaatst ze tegen de onderkant van je taart en ze liggen op je cakedrum/onderbord.

Groetjes Annemarie

9

Annemarie, dank je wel.

Hoe hoog horen taarten te zijn? Mijn biscuit was niet heel hoog maar kon hem mooi in 3en delen. Elk deel denk ik 1 a 1.5 cm. Maar ben slecht in schatten. Heb daar dus nog vulling ingedaan en dan de bekleding en het ziet er normaal uit maar omdat dit mijn eerste keer is weet ik niet wat normaal is. Heb een vorm van 24 cm gebruikt.

10

Mijn taarten zijn met twee lagen vulling ongeveer 10 cm hoog.

Groetjes Annemarie

11

Je kan ook een lint langs de onderrand plakken...

linten zijn bij Action bijvoorbeeld helemaal niet duur...

Proost!

12

Annalies, wat voor linten bedoel je? Eetbare? Als je kunt uitleggen hoe en wat ga ik morgen even langs een action.

Nog een vraagje. Ik vond het marsepein echt zoet. Ik rol uit mbv poedersuiker en koop al gekleurde marsepein vd makro. Ligt het daaraan of aan de poedersuiker of hebben jullie nog tips/ideeen?Vind het leuk bv 3 bloemetjes op elkaar te doen die verschillen van grootte maar dan is het erg zoet.

13

als je ze heel dun uitrolt kan het prima!

14

Als je je bolletjes allemaal dezelfde grootte wilt, kun je het beste eerst een stuk marsepein uitrollen op gelijke dikte (daarvoor kun je bijvoorbeeld twee schone verfroerstokjes of twee sateprikkers ofzo langs je marsepein leggen en doorrollen tot je roller die aan beide kanten raakt). daaruit met steeds dezelfde uitsteker (hoeft geen ronde te zijn, mag ook best een bloemetje zijn als je geen ronde hebt) figuurtjes uitsteken. En dan die figuurtjes allemaal tot bolletjes rollen. Dan zijn al je bolletjes even groot.

Je kunt ook kleine bloemetjes uitsteken (ik begrijp uit je laatste vraag over verschillende bloemen op elkaar dat je wel bloemenuitstekers in huis hebt) en die langs de onderrand van je taart plakken (daar hebn je als het goed is niet eens water voor nodig, marsepein plakt van zichzelf al wel). Allemaal in dezelfde kleur, of juist steeeds afwisselend andere kleurtjes. Als je de bloemetjes eerst door de helft snijdt staat het ook erg leuk, en ben je bovendien twee keer zo snel klaar ;-)

Over het zoete: tja. Marsepein is gewoon erg zoet. Als je de bloemen goed dun maakt (dus zo dun mogelijk uitrollen voor het uitsteken, bijvoorbeeld met die sateprikkers die ik hierboven al noemde) kun je er best meerdere boven op elkaar leggen. Dunne bloemen vind ik zelf sowieso al mooier dan hele dikke.

En als mensen het toch te zoet vinden dan plukken ze de bloemen er maar gewoon vanaf voordat ze hun stuk taart eten. Doe ik ook altijd, want ik hou eigenlijk helemaal niet van marsepein... Hihi.

15

Hmm, dat stond er een beetje raar. Je rolt natuurlijk niet uit met sateprikkers maar gewoon met je roller. De sateprikkers leg je langs je marsepein om de dikte te bepalen ;-)

16

Mijke, ik moest dat stukje 2 keer lezen maar begrijp het hahaha. IK ga morgen weer een taart maken. Heb de smaak goed te pakken en wat ruimte over. Dat van de kleinste bloemvorm en dan nog eens door de helft vind ik een hele goede. En moet inderdaad dunne bloemen maken.

Nu zit ik alleen nog met die zoetigheid. Komt het door dat ik poedersuiker gebruik om uit te rollen?

Ik maak ook zelf botercreme v 125 gram roomboter op 125 gram poedersuiker maar heb geen mix daarvoor thuis om er iets anders van te maken.

17

Marsepein is gewoon zoet omdat het voor een groot deel uit poedersuiker bestaat.............dus dat je er ook nog op uitrolt maakt weinig uit........

18

Oke, bedankt Karin. Zat al te denken wat ik er dan voor in de plaats zou moeten gebruiken maar blijf dat dan dus gewoon doen en de botercreme die ik gebruik als 'lijm' zal ik dan proberen zo dun mogelijk te doen.

19

Zelf vind ik het fijner om crisco te gebruiken om mijn werkblad mee in te vetten en ook mijn handen. Ik gebruik nooit poedersuiker, altijd crisco. Zit in een blik, is een soort vet. Werkt echt super!

heerlijke taartgroetjes van Brenda

20

of je gaat naar Ikea en koopt voor 4,95 (ofzoiets) de Projs, da's een bureauonderlegger die werkt als een anti-stic-mat :Y Heb je geen poedersuiker/crisco meer nodig :)

Dat zoete kan ook aan de soort marsepein liggen denk ik; ik gebruik altijd Zeelandia :9 , vind fondant echt veel zoeter (maar ja, da's ook echt alleen maar suiker).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

21

Carien schreef:

of je gaat naar Ikea en koopt voor 4,95 (ofzoiets) de Projs, da's een bureauonderlegger die werkt als een anti-stic-mat :Y Heb je geen poedersuiker/crisco meer nodig :)

Klopt! Ik heb hem vorige week ook eindelijk aangeschaft en het werkt echt! Geen crisco nodig en je kan heel makkelijk de fondant verplaatsen! Super gewoon! :thumb:

Groetjes Louise