Onderwerp: oreocheesecake cc met framboos
Ik maak ontzettend vaak cheesecakecupcakejes en heb ook best wel wat variaties en wilde al een tijdje wat van mijn receptjes met jullie delen dus hier komt de eerste al zeg ik het zelf een perfecte troost voor droevige winteravondjes
Voor ongeveer 24 cupcakes
lekker veel oreo's
600 gram roomkaas
175 gram creme fraiche
175 gram witte basterdsuiker
2 eieren en 2 eigeel
half vanillestokje
ccvormpjes
ccbakvorm
verwarm de oven voor op 175 graden
De bodems
Doe de ccvormpjes in de ccbakvorm doe dan in elk vormpje een oreo als het goed is blijft er nog een beetje ruimte over maal wat oreo's fijn en voeg evt een beetje boter toe en vul hiermee de overgebleven ruimte. (je kan ook alles fijnmalen en daar wat boter bij doen en dat als bodem gebruiken maar ik hou wel van een beetje crunch)
de vulling
mix de roomkaas tot het zacht is doe dan de creme fraiche erbij en daarna de suiker doe dit niet allemaal tegelijk in de kom want dan heb je meer kans op klontjes
Haal de merg uit een half vanillestokje en bij het roomkaasmengsel
doe hierna 1 voor 1 de eieren en het eigeel erbij tijdens het mixen en mix het goed door
Het makkelijkste is om de vulling in een maatbeker te doen en dan in de vormpjes te gieten dan hier wat diepvriesframboosjes op en dan in de oven zodra je het in de oven doet de oven lager zetten tot ongeveer 150 graden dan na 10 minuutjes weer lager zetten tot 100 graden en dan steeds een beetje lager zetten na ongeveer 20/25min zijn ze klaar en dan uit de oven het beste is om het niet meteen uit de bakvorm te halen want dan scheuren ze sneller door het temperatuurverschil
dan verder af laten koelen tot ze in de koelkast kunnen als het goed gekoeld is zijn ze klaar het beste is om ze een dag van te voren te maken dan zijn ze het lekkerst als je zo lang kan wachten natuurlijk
tips
eventueel kan je ook de diepvriesframbozen weghalen en/of als ze afgekoeld zijn een aardbeitje ofzo erop
Recept is ook prima om een grote cheesecake mee te maken maar dan moet je wel de oreo's malen en wat gesmolten boter toevoegen