1 Laatst bewerkt door Student (29-10-2011 13:04)

Onderwerp: Koekjes bakken, zwarte kleurstof toevoegen?

Hallo,

Voor school moet ik iets leuks meenemen om wat te ''slijmen'' voor opdrachtgevers.
Dus ik dacht aan koekjes. Deze moeten wel aan een aantal eisen voldoen:

- Ze moeten namelijk de vorm van een mensenfiguur hebben (wel plat, maar het silhouet van een mens);
- Ze moeten zwart zijn, op een paar kleine stukjes na. Deze kleine stukjes moeten roze, geel, blauw of groen zijn;
- Ik heb een stuk of 12 nodig;
- Het moet niet al te veel tijd kosten, dus ongeveer 1 uur tijd (exclusief bakken).

Ik heb zelf helemaal geen bak-ervaring, en vroeg mij af of er ook een koekjes recept is waarbij ik kleurstof kan toevoegen.
Ik kan hier niets over vinden op het internet.

Of heeft een van jullie een idee waarmee ik dit kan uitvoeren zonder het gebruik van kleurstof?

Alvast heel erg bedankt! :)

2 Laatst bewerkt door djehr (29-10-2011 14:35)

Re: Koekjes bakken, zwarte kleurstof toevoegen?

Moet het persé zwart zijn of mag het ook donkerbruin?
Als donkerbruin ook goed is kun je cacaopoeder aan het deeg toevoegen.

Je kunt ook kleurstof toevoegen, maar zwart is vaak wel een lastige kleur om echt zwart te krijgen. Heb dit met koekjes nog nooit gedaan.

Wat je ook kunt doen is chocoladekoekjes bakken en bekleden met zwarte fondant...

Heb je misschien een voorbeeldje van het figuur dat je moet maken? kan mij namelijk niets voorstellen bij de kleurtjes...

3

djehr schreef:

Moet het persé zwart zijn of mag het ook donkerbruin?
Als donkerbruin ook goed is kun je cacaopoeder aan het deeg toevoegen.

Je kunt ook kleurstof toevoegen, maar zwart is vaak wel een lastige kleur om echt zwart te krijgen. Heb dit met koekjes nog nooit gedaan.

Wat je ook kunt doen is chocoladekoekjes bakken en bekleden met zwarte fondant...

Heb je misschien een voorbeeldje van het figuur dat je moet maken? kan mij namelijk niets voorstellen bij de kleurtjes...

Bedankt voor het antwoord. :)

Het liefst moet het helemaal zwart zijn. Dit heb ik als voorbeeld:

http://i41.tinypic.com/33y6fx5.png

Zou 'verven' met pure chocolade ook kunnen?

ik zou er zwarte fondant op doen

Ik zing mijn eigen wijsje!

5

zo! dat wordt een moeilijk koekje.
Verven met pure chocolade wordt ook niet zwart, want pure chocolade is donkerbruin. Dan kun je dus net zo goed een chocolade koekje bakken. daarnaast is het zo dat als je na het bakken gaat verven je de kans loopt dat het koekje zacht wordt.

Ik zou denk ik kiezen voor een chocoladekoekje waar je wat zwarte kleurstof aan toevoegt. dan heb je ook gelijk een lekker koekje. De schoenen zou je dan met icing of met fondant kunnen aanbrengen.

Je zegt maar een uur de tijd te hebben...betekent dit dat je de koekjes op school moet bakken?
Want anders zou je het gewoon thuis kunnen doen en ze meenemen. Je moet namelijk alle koekjes met de hand uit snijden, want hier heb je geen uitsteker voor. En dat kost wel wat tijd. Zeker als je nog geen ervaring hebt met koekjes bakken.

Een goed recept voor de koekjes is het recept van Peggy Porschen. En dan de chocolade versie. Deze koekjes blijven heel erg mooi in vorm.

Het recept vind je hier:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=86988

6

Kiijk ook eens bij deze afbeeldingen of er een silhouet bij is wat iets eenvoudiger is om uit te snijden. Eventuele kleuraccenten kun je zelf dan nog aanbrengen.
http://www.google.nl/search?q=breakdanc … KCOqjGlc0P

7

Heel heel heel erg bedankt  :D
Ik ga het recept van Peggy Porschen maken :)

Het probleem is dat ik echt die vorm moet gebruiken... Nouja, ik neem er gewoon de tijd in. Dan maar wat langer als één uur :)

Hoe lang na het bakken zijn de koekjes nog lekker? Ik heb daar echt geen idee van.  :o   Als ik het vandaag maak, zijn ze donderdag nog lekker?

8 Laatst bewerkt door djehr (29-10-2011 15:09)

Als je ze gebakken hebt en je doet ze in een wekpot met op de bodem een laagje ongekookte rijst dan zijn ze over een maand nog steeds lekker  ;)

Belangrijk is dat ze luchtdicht verpakt zijn (niet in een plastic zakje, want dan worden ze zacht)

Succes! en als je nog vragen hebt dan horen we het wel  :)

9

Bedankt :)