1

Onderwerp: Dulce de leche, ik zie door de bomen het bos niet meer, graag tips

Ik zou graag dulce de leche willen proberen, maar heb een paar vragen waar ik geen antwoord op kan vinden.

[hoe te bereiden?]
Waneer je het blikje opent en kookt in een pan dan zou het binnen 20 min. klaar zijn. Moet er dan ook nog iets bij of is het blikje friese vlag gecondenseerde melk voldoende?

[combineren met..]
Nu had ik bedacht,
Laag 1,limoenmouse met framzbozen
Laag 2, laagje chocolade met dulce de leche

[uiterlijk van dulce de leche]
Hoe ziet dulce de leche eruit? Is het stroperig? Is het zo als jam? Trekt het in je biscuit?

Ja ik heb veel vragen en ben benieuwd of jullie deze kunnen beantwoord voor mij.. :rolleyes:

2

Re: Dulce de leche, ik zie door de bomen het bos niet meer, graag tips

Ik heb het pas 1 keertje gemaakt, dus ik ben geen deskundige....

Maar bij mij was het dus echt NIET in 20 minuten klaar!! Het heeft echt een paar uur (2 à 3 uur) staan pruttelen in een pan, volledig onder water.

Daarna volledig af laten koelen en dan is het 'karamel' Dus meer als stroop dan jam, maar eigenlijk nog wat taaier dan stroop. Is het nog te volgen  :/ Trekt zeker niet in je biscuit, bij mij tenminste niet, was het veel te dik voor.

Ik heb het toen gecombineerd met chocolade  :9

Succes!

Oh ja, in een gesloten jampot in de koelkast de restjes bewaren.... of lekker opsnoepen natuurlijk  :D

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

Hoi,

Bereiden:
De keren dat ik dulce de leche heb gemaakt, heb ik het in het blikje gekookt. Blikje onder water zetten in een pan en dan ongeveer 2 uur laten koken. En dan af laten koelen voor je het opent.
Ik heb geen ervaring met uit het blikje in de pan en dan koken. Ik denk dat je dan heel goed moet opletten dat het niet verbrand. Het karameliseert natuurlijk en dat gaat misschien dan wel erg hard. Je moet dan denk ik wel al die tijd blijven roeren.

Combineren:
Ik vind het erg lekker in combi met chocolademousse. Bonbonbloc, toblerone enz. allemaal lekker.
Limoenmousse klinkt lekker fris. Is er vast ook erg lekker bij.

Uiterlijk:
Het is stroperig, bruin als caramel. Ik verwarm het soms heel even om het makkelijker te kunnen smeren.
Bij mij trekt het niet echt in de biscuit. Daar is het denk ik ook te dik voor.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Groetjes Gerien

4

Okee duidelijk..

als je het blikje opent en zo in de pan verwarmt moest je er bij blijven en was het in 20 minuten klaar.

Normaal gebruik ik vaak twee soorten mouse in een taart, alleen is dit vrij dun, kun je het ook meer volume geven? Door er bijvoorbeeld slagroom door te mengen of zeggen jullie. Niet nodig gewoon zo gebruiken(alleen de verwarmende gecindenseerde melk).

Waar gebruiken jullie het nog meer voor??

5

jol_nda schreef:

als je het blikje opent en zo in de pan verwarmt moest je er bij blijven en was het in 20 minuten klaar.

Zo heb ik 'm ook nog nooit gehoord, hoor :nooo
Zolas boven beschreven, blikje dichtlaten en minimaal 3 uur laten borrelen, is mijn ervaring :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

6

ik zal het eens weer opzoeken, het staat hier op de site(gevonden via zoekfunctie)

7

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=165375

Bericht nr 20.

8

Maar dan kieper je dus eerst het blikje leeg in de pan. Dan gaat het idd sneller,maar je staat dus wel al die tijd te roeren, anders brandt het aan. Ik heb het op die manier nog nooit gedaan. Te veel gedoe ;) Maar als je het binnen een uur nodig hebt dan is het wel een oplossing ja.

Ddl is niet dun hoor. als je het lang genoeg kookt wordt het juist erg stevig. En ja, je kan er slagroom doorheen mengen. Dan eerst oplossen in hete slagroom, af laten koelen in de koelkast en dan opkloppen. Ook dat heb ik nog nooit gedaan, want ik vind de caramelsmaak juist zo lekker en dan vind ik het zonde om die af te zwakken door er iets anders door te mengen.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

Nou het blikje is in huis, zal het eens gaan proberen nu.

Kun je de dulce de leche ook voor shortcake gebruiken??

10

ik heb net short cake gemaakt.
Dan doe je dus de inhoud van het blikje in een pan, met boter, en suiker.
Dit laat je koken, en dan nog 5-10 minuten doorkoken, maar je moet echt de hele tijd blijven roeren!!!!
Ik vind het goed te doen.
Je ziet vanzelf dat het caramel wordt, de kleur verandert en het wordt dikker.
Je moet er wel rekening mee houden dat het nog opstijft.

Ik heb het blikje nog nooit gekookt, lees zoveel verschillende kooktijden..? Hoe weet je nu of het lang genoeg gekookt heeft..

11

Lenney schreef:

Ik heb het blikje nog nooit gekookt, lees zoveel verschillende kooktijden..? Hoe weet je nu of het lang genoeg gekookt heeft..

3 uur is echt lang genoeg :Y

12

Mirjam5 schreef:
Lenney schreef:

3 uur is echt lang genoeg :Y

Kwestie van smaak, hoe minder lang je kookt, hoe meer je de melksmaak houd. Eerst deed ik het 2 uur, maar ik ga echt voor minstens 3 uur, veel meer caramel, lekker!

Succes

13

Heb het klaar, hij is volgens mij iets te stijf geworden. Volgende keer doe ik het iets korter.

3 uur laten koken? Man ik kan daar echt niet op wachten, heb nu 15 minuten bij de pan gestaan en klaar. Kost mij minder tijd en minder gas!

Ga zo dan nu nog even een (eerste) shortcake maken, ben benieuwd. :)

14

jol_nda schreef:

3 uur laten koken? Man ik kan daar echt niet op wachten, heb nu 15 minuten bij de pan gestaan en klaar. Kost mij minder tijd en minder gas!

Heb je het blikje maar 15 min. gekookt?
En is het dan al caramel?
Heb je een foto?  :)

Ik vind die melk smaak niet lekker, maarja, ik lust ook geen melk  :+
Vind het al vies ruiken als ik het ga koken, dus ik ga denk ik maar voor 3 uur!!
Wordt het net zo romig als de caramel van short cake? (of komt dat door de boter?)

15

Lenney schreef:
jol_nda schreef:

Heb je het blikje maar 15 min. gekookt?
En is het dan al caramel?
Heb je een foto?  :)

Ik vind die melk smaak niet lekker, maarja, ik lust ook geen melk  :+
Vind het al vies ruiken als ik het ga koken, dus ik ga denk ik maar voor 3 uur!!
Wordt het net zo romig als de caramel van short cake? (of komt dat door de boter?)

Los in een pannetje dan neem ik aan?

Ik maak het blikje wel open hoor, en inderdaad onder continu roeren laten koken. Ik heb al een aantal horrorverhalen gelezen over ontploffende blikjes en zo, dus ik doe het maar zo :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

17

ik heb gelezen dat ze ontploffen wanneer ze niet helemaal onder water staan.

18

Nou ik heb inderdaad ook gelezen over ontplofte blikjes, nou hier niet. Dus daarom maak ik het blikje open en giet de inhoud in mijn steelpannetje, 15 min. roeren en klaar. Volgende keer doe ik zelfs minder.

Hij was net zo stijf, dat verwarmen niet eens hielp om het losser te krijgen. Beetje water erbij in gedaan en klaar is Jo. Ziet er wel lekker uit, staat nu even stijf te worden in de koeling, straks er weer uit zodat de chocolade erop kan. Beetje versieren en klaar  :lol:  is mijn eerste shortcake.

19

Lenney schreef:

ik heb gelezen dat ze ontploffen wanneer ze niet helemaal onder water staan.

valt wel mee hoor. Zolang er maar water in je pan zit. Het gaat erom dat de temp niet boven de 100graden komt. Bij een klein laagje is er dus nog steeds niets aan de hand, Ik begin altijd met een volle pan water en na 3 uur zet ik ´m uit en dan zit er nog maar een paar cm water in, maar er is bi mij nog nooit een blikje ontploft. Het gebeurt denk ik vooral als iemand geen geduld heeft en de blikopener in het heet blikje zet. Zelfs die nieuwe blikjes met zo´n ringetje om ´m open te trekken gaan prima.
Maar het is uiteindelijk net hoe je je tijd wilt indelen. Ik heb geen tijd om een kwartier in een pannetje te gaan roeren dus ik zet af en toe een pan op met 3 blikjes. Heb een tijdje terug in een ander topic uitgerekend hoeveel tijd ik daarmee kwijt ben. Alles bij elkaar 1 minuut. Die blikjes zet ik dan in de kast als ze afgekoeld zijn en dan kan ik het zo pakken als ik er 1 nodig heb. :thumb: