1

Onderwerp: Chocoladebiscuit, te veel recepten

Ik wil vandaag graag een chocoladetaart bakken met een biscuitbodem gevuld met chocolademousse en kersen of frambozenjam. Nu zie ik van allerlei recepten voorbij komen voor chocoladebiscuit. Ik wil graag een biscuit helemaal zelf maken met behulp van gesmolten chocolade en zonder gebruik van een biscuitmix. In bet ene recept staat bloem en maizena en in de andere zelfrijzend bakmeel.
Wie kan me een makkelijk recept geven

Groetjes Cyrina

Re: Chocoladebiscuit, te veel recepten

Ik heb vorige week dit recept gebruikt, maar dat is geen biscuit, meer cake. Dus weet niet of je hier op zit te wachten.
Heb hem uiteindelijk zelf met bloem gemaakt met bakpoeder hieraan toegevoegd i.p.v. zelfrijzendbakmeel wat ik niet in huis had. Werd erg lekker, er zat een goede chocoladesmaak aan. Was gemaakt voor schwarzwalderkirsch. Zelfde smaken ongeveer als van jou, maar dan nog getrempeerd met kirsch.
Kan zijn dat de tijd langer nodig heeft qua bakken.

Wat hebben we nodig?
- 200 g boter
- 3 repen pure chocolade (van 100 gram)
.- 4 eieren
- 200 g donkere basterdsuiker
- 150 g zelfrijzend bakmeel

Wat moeten we doen ?
Bereiden
Taart bakken: Verwarm de oven voor op 175 °C en haal het rooster eruit. Snijd de boter in blokjes en doe ze in een steelpan met dikke bodem. Breek 200 gram pure chocolade en de reep melkchocolade boven de pan in stukjes. Zet de pan op het allerkleinste pitje van het fornuis en laat de chocolade en boter heel zachtjes smelten. Roer er regelmatig in. Neem de pan van het vuur en laat de chocoladeboter nog even afkoelen.
Breek de eieren boven een beslagkom en klop ze met een garde of mixer los. Meng er de basterdsuiker en 1/2 theelepel zout door. Roer ook de chocoladeboter erdoor. Doe het bakmeel boven de beslagkom in een zeef en schud die heen en weer. Schep het bakmeel met een lepel of spatel losjes door het chocolademengsel. Leg een vel bakpapier in de bakvorm, zodat bodem en wand bedekt zijn (bakvorm invetten met boter en bestrooien met bloem kan ook). Schep het chocoladebeslag op het bakpapier en strijk de bovenkant glad. Trek ovenwanten aan en schuif het rooster in het midden van de oven.
Zet de bakvorm erop en bak de taart ongeveer 30 minuten (de bovenkant is dan stevig, maar vanbinnen blijft de taart een beetje vochtig). Haal de bakvorm met ovenwanten aan uit de oven en laat de taart een uur afkoelen.

Dank je wel voor dit recept.

Ik heb bloem, bakpoeder en zelfrijzend bakmeel in huis dus zou het met beide kunnen doen. Welke verhouding gebruik jij van bloem en bakpoeder?

En een cake mag best, als hij nog maar te snijden en tus vullen is.

In ieder geval bedankt voor de tip en ga dit recept zeker  opslaan en bewaren.

groetjes Cyrina

Ik weet de verhouding zo niet uit mijn hoofd, heb de verhouding van de gebruiksaanwijzing van het bakpoeder gevolgd.
Is 1 zo'n zakje niet voor 500 gram bedoelt?

Bij mij was hij goed te snijden en te vullen, wel klopte de baktijd niet t.o.v het originele recept, was aanmerkelijk langer, maar misschien lag het aan mijn oven. Ik was qua temperatuur ook iets rustiger begonnen. (dat helpt natuurlijk niet mee)

Lekker was íe wel.
Ik twijfelde vorige week ook over de chocoladerecepten. Las dat biscuit met alleen cacao in ieder geval maar een flauw chocolademengsel geeft, dus dat lijkt me niet de bedoeling, maar dat was je al niet van plan. En dat gesmolten chocolade het lucht uit het mengsel haalt als je het toevoegt, maar dat je dat misschien kan oplossen door een extra eitje en/of extra bakpoeder toe te voegen aan het biscuit recept.

Volgens mij ondersteunt de boter wel het chocoladegevoel en smaak, maar dan krijg je dus wel cake.

Succes!

Ik had hem uit dit draadje geleend:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=157478

6

Ik denk dat een biscuit zelf maken mbv ei/suiker/bloem(/maizena) en gesmolten chocola niet gaat werken. Dit omdat de bloem door het ei/suiker mengsel moet worden gespateld en erg luchtig moet blijven. Door de 'zware' chocola toe te voegen zakt het  denk ik nogal in. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar als er anderen zijn bij wie het wel gelukt is zal ik het ook zeker eens proberen!
Je kunt wel wat bloem vervangen door cacao, dan krijg je ook een chocoladebiscuit. Wel zou ik dan een extra eitje doen, want anders wordt het nogal droog!

Dank jullie allemaal voor jullie tips.

Ik heb besloten om het basis recept voor basisbiscuit te gebruiken en inderdaad 1/3 van de bloem te vervangen door cacao.

Dan gaat er een laag chocolademouse in ( ook recept van de site :D )  En dan nog een laag frambozenjam.

En die wordt afgestreken met chocoladeglazuur.

Dus voor de chocoladeliefhebbers een cadeautje.

Groetjes Cyrina