1

Onderwerp: Wat is het verschil tussen caramel en caramel

Ik heb een vraag over caramel.
Wat is het verschil tussen de caramel die je maakt van gecondenseerde melk en caramel die je maakt in een pannetje met gecarameliseerde suiker, water en room.
Blijft het eerste vloeibaar tussen de lagen biscuit?
Het lijkt me heerlijk een taart te maken, net als de gebakjes waar de caramel zo heerlijk vloeibaar uitloopt.
Alvast bedankt voor jullie vindingrijkheid.

2

Re: Wat is het verschil tussen caramel en caramel

Die van de gecondenseerde melk blijft in ieder geval stevig en die andere weet ik eigenlijk niet  :s

3

djehr, ligt dat er dan niet aan hoe lang je hem kookt? Ik dacht ooit gelezen te hebben dat als je de gecondenseerde melk minder lang kookt deze wat vloeibaarder is...
En die andere weet ik ook niet...

4

ik vraag me af, als je gecondenseerde melk minder lang kookt, of het dan wel echt die caramel smaak krijgt?

Ik denk dat suiker, water en room vloeibaarder blijft.

Ik lees nog ff mee...ben ook benieuwd..

5

tine83 schreef:

djehr, ligt dat er dan niet aan hoe lang je hem kookt? Ik dacht ooit gelezen te hebben dat als je de gecondenseerde melk minder lang kookt deze wat vloeibaarder is...

Dat zou kunnen...ik heb als referentie de caramel shortcake en dan kook je ongeveer 10 minuten. Maar dan is het in eerste instantie vloeibaar maar wordt steviger naarmate het afkoelt.

6

djehr schreef:
tine83 schreef:

Dat zou kunnen...ik heb als referentie de caramel shortcake en dan kook je ongeveer 10 minuten. Maar dan is het in eerste instantie vloeibaar maar wordt steviger naarmate het afkoelt.

oh je hebt gelijk!
ik was in de war met de dulce de leche. Volgens mij is het zo dat als je die minder lang kookt, die vloeibaarder is.

die met suiker en slagroom is wel lekkerder!!!! :9  :9  :9  :9  :9

Groetjes Darlene

8

Darlene Visser schreef:

Groetjes Darlene

Precies!!

Ik maakte ook altijd van gecondenseerde melk, en was er heel tevreden mee... to ik hem 1 keer "from scratch" maakte!!

Ik wil nooit meer anders: klein beetje meer werk, zoooveel resultaat :Y Gewoon een keertje doen!

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

9 Laatst bewerkt door AnjaS (26-10-2011 17:38)

Adrienne schreef:
Darlene Visser schreef:

Groetjes Darlene

Precies!!

Ik maakte ook altijd van gecondenseerde melk, en was er heel tevreden mee... to ik hem 1 keer "from scratch" maakte!!

Ik wil nooit meer anders: klein beetje meer werk, zoooveel resultaat :Y Gewoon een keertje doen!

FROM SCRATCH???? wat is dat? En blijft het lekker vloeibaar, zodat het er een beetje uitloopt?

10 Laatst bewerkt door JPS (26-10-2011 18:14)

Ben ook wel benieuwd wat er met "from scratch" bedoeld wordt. Weet wel wat de uitdrukking betkent maar niet hoe je het dan precies maakt.
Heb nog een blikje gecondenseerde melk staan dus kan ik het dan mooi zelf vergelijken.

Gr, john.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

11

Sorry  :o  From scratch betekent dat je iets maakt met alleen basis-ingredienten, dus zonder enige kant-en-klaar dingen. Heeft niks met caramel te maken, kan ook bv soep zijn :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

12

En als je die Fudge caramel in de slagroom laat smelten, zou dat ook willen en zou het dan daarna weer opstijven ?

Christine.

13

keukentje schreef:

En als je die Fudge caramel in de slagroom laat smelten, zou dat ook willen en zou het dan daarna weer opstijven ?

Ja, deze is super lekker, meestal maak ik het op deze manier en het sijft netjes op.

Kitchen Corner, Nieuwstraat 15, Deventer. di-wo,vr 10:00-17.30 uur, donderdag van 10:00-20:00 uur en zaterdag 10:00-17:00 uur.
Voor cursus PME en diverse workshops kijk op de site www.kitchencorner.nl