1

Onderwerp: callebaut chocola smelt niet goed

normaal heb ik geen problemen met het smelten van chocolade maar nu wil het niet lukken. ik smelt het op dezelfde manier zoals altijd in de magnetron af en toe roeren en dan weer een paar sec in de mag. het smelt tot een smeerbare dikte ipv echt vloeibaar. heb er ook al wat olie bij gedaan maar dit helpt maar een klein beetje. wie weet hoe dit kan? kan het zin dat de tabletten wat ouder zijn? ze zitten wel gewoon verpakt maar de zak heb ik al iets van een half jaar. de tht is gewoon nog goed tot half volgend jaar.

kan ik het beter weg mikken en nieuwe tabletten gaan halen?

2

Re: callebaut chocola smelt niet goed

wat voor chocola is het? en word t niet gewoon te heet?

3

Zelf smelt ik liever au bain marie. Misschien kan je dat ook eens proberen?

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

4

etmc schreef:

wat voor chocola is het? en word t niet gewoon te heet?

callebaut chocolade

5

Ja dat staat in je titel maar die mensen hebben ongeveer 60 soorten. Hoeveel druppels staan op de zijkant?
En probeer t eens au bain marie ivm de temperatuur

6

Ik heb vorige week ook flink geduld moeten hebben met het smelten van witte chocolade. Duurde wel 3 kwartier voordat hij vloeibaar was. Misschien ben je net als ik té ongeduldig??

Volg je hart...want dat klopt!

7

Hallo Lezers,

Ik heb afgelopen week callebout choco gesmolten (van die kleine drops). Deze stond al wat langer in mijn voorraad en was zelfs al een beetje wit uitgeslagen. Geen problemen gehad. Ik smelt wel altijd au bain marie. Dat duurt misschien wat langer maar het mislukt eigenlijk nooit. Let er wel op dat er beslist geen druppel water per ongeluk bij de choco komt, dan krijg je een klont en dat komt niet meer goed. Soms helpt een klontje roomboter toevoegen ook voor een mooi glad resultaat.

Mvgr, Bettie

8

etmc schreef:

Ja dat staat in je titel maar die mensen hebben ongeveer 60 soorten. Hoeveel druppels staan op de zijkant?
En probeer t eens au bain marie ivm de temperatuur

op de voorkant staan 2 druppels bedoel je dat? heb het steeds in de magnetron gedaan en dat ging goed nu opeens niet meer.  wordt niet dunner als pasta.

9

Ok. Hoe lang heb je t in de magnetron gedaan?

10

heb geen idee exact meer heb het net nog een keer geprobeerd maar lukte weer niet steeds 10-15 sec roeren enz. en dan opeens is het een blok betond dus te heet. nu au bain marie poberen

11

Callebaut chocolade is ook ovenvaste chocolade, dat betekend dat het niet smelt in de oven in cakejes en zo, daarom is het ook niet zo geschikt om te smelten....

(weer wat geleerd van mijn echtgenoot, werkt in een banketfabriek en zij werken vaak met deze chocolade)

What doesn't kill you, makes you stronger

12

Das echt niet waar. Je hebt bakvaste chocola van callebaut maar de gewone smelt prima

13

Oke dat wist ik dan ook niet, blijkbaar hebben ze dan verschillende soorten, ik geloof je gelijk.....

What doesn't kill you, makes you stronger

14

nou man lief is naar de ah gegaan en heeft daar een pakje smeltchocolade gehaald voor me. in de magnetron en smolt prima. ik den kdat de callebaut op een of andere manier veranderd is misschien vocht bij gekomen ofzo maar ook au bain marie werdt het 3x niks. bewaar hem wel voor de chocolade mousse dan zal ie wel smelten met de room erbij.