1

Onderwerp: Kersttaart maken

Al heel lang maak ik elk jaar een kersttaart. Deze maak ik 6-8 weken van te voren. Er zitten veel vruchten en noten in en elke week gaat er een beetje cognac overheen. Met kerst heb je dan een hele rijke, geurende en enorm vullende taart. (weegt ook echt kilo's)

Ik vind het erg lekker, alleen zoek ik wat anders.
Ik heb al eens mince pies gemaakt, ook erg lekker.

Maarja ik vind het ook wel erg leuk om een taart te maken met marsepein en versieringen en daar lenen deze zich niet voor.

Wat ik eigenlijk zoek is dus een taart die wel de smaak van kerst heeft, maar die wat meer past bij de taarten die we hier maken.

Zijn er mensen die tips of ideetjes hebben voor lekkere 'kersterige' vullingen of die misschien een ander deeg weten. Ik ben reuze benieuwd!

2

Re: Kersttaart maken

Ik begrijp het niet helemaal: fruitcakes/christmas cakes zijn juist bij uitstek geschikt voor decoratie met fondant en marsepein!

Geen zorgen over koelkasten en je taarten kan wekenlang 'on display'... :)

( In Engeland doen ze niet anders ;) )

** Nog eens goed lezen: bedoel je soms dat de mincepies zich niet lenen voor decoratie? Maar da;s toch ook niet zo'n probleem? Ik zou het dan als een cupcake te lijf gaan.

Of de mince-vulling in de biscuit-taart: ook heerlijk :9 :9 :9

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

Misschien een idee om een stapeltaart te maken? Onderop (vanwege z'n gewicht een traditionele kersttaart, simpel afgedekt met alleen een laagje fondant/ marsepein, en daarbovenop een mooie gedecoreerde taart (gewone biscuit, met een lekkere vulling met eventueel iets van een likeurtje erdoorheen.)

4

Bedankt voor jullie reacties!
Ja een stapeltaart is eigenlijk best een goed idee. De vulling van mincemeat klinkt heerlijk, maar is misschien niet zo'n goed idee voor de kinderen... (hikkup)

Maar lekkere kerstsmaken kunnen natuurlijk ook stoofpeertjes zijn of het aroma van rum. Boeremjongensvulling... hmmmm

Iets met cranberrys en chocola, schwarzwalderkirsch, stoofpeertjes & karamel.

:9

6

Of worteltaart met roomkaas limoen vulling. Ik vind wortel ook altijd zo'n heerlijk winters.