1

Onderwerp: Basisvragen

Hallo allemaal,
Ik ben nog 'nieuw' op deze site, dus misschien zullen mijn vragen al meerdere malen beantwoord zijn door jullie. Ik kon de antwoorden zo snel niet vinden, vandaar dat ik de vragen toch zal stellen.

Hoe lang en op welke temperatuur bakken jullie de taarten (biscuit?). De taart die ik gisteren heb gebakken bleek toen we het wilden eten toch te hard en droog te zijn. Nu weet ik niet of het te lang gebakken is of dat de taart in de tussentijd is gedroogd?

Mijn volgende vraag is dan ook. Hoe laten jullie de taart afkoelen (voordat de vulling erin gaat en de taart wordt bekleed), zonder dat de taart 'uit droogt'? En eenmaal gevuld en bekleed met marsepein, hoe lang kan ik de taart dan nog bewaren en op welke manier?

Heel wat vragen, maar ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

2

Re: Basisvragen

Heb je hier gekeken?

http://www.deleukstetaarten.nl/faq

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

3

Hoi Havva

Ik denk dat je of de taart te lang hebt gebakken of je recept moet aanpassen. Ik bak inmiddels met een biscuitmix omdat het makkelijk is, lekker en een heel goed resultaat geeft qua smaak, structuur en steeds een gelijk resultaat geeft. Dit natuurlijk helemaal niet nodig. Je kunt ook echt heel goed uit de voeten met de recepten voor een basisbiscuit die je kunt vinden aan de linkerkant in de banner onder recepten. Volg dat recept, zet je oven langzaamaan hoger en het gaat je ook lukken hoor. De oven mag niet te snel open, je kunt beginnen met controleren van de gaarheid als je het biscuit begint te ruiken. Het is altijd afhankelijk van je oven, dus je kunt geen precieze baktijd aanhouden.

Na bakken meteen de taart storten. (je vet dus je bakblik goed in met boter en bloem). Dan voel je echt wel als hij is afgekoeld. Ik laat hem meestal een half uur tot een uur staan. Bij mij gaat hij dan de vriezer in omdat hij daar malser van wordt en beter te snijden dan een vers biscuit. Ook dit hoeft natuurlijk helemaal niet, je kunt hem natuurlijk ook meteen dezelfde dag bekleden. Wacht dan gewoon tot je voelt dat hij is afgekoeld. Dan kan je hem snijden, vullen en bekleden. Als je hem hebt afgesmeerd met botercreme (staat ook allemaal wel tussen de recepten) dan zet je hem even een half uurtje in de koelkast, gewoon los omdat hij dan wat kan opstijven voordat je hem gaat bekleden met marsepein of fondant. Dit gaat dan makkelijker.

Qua bewaren kan je restanten gewoon invriezen als ze nog vers zijn, dus binnen 1 a 2 dagen (dag 1 is dan de dag van maken). Wikkel de taart in plasticfolie en doe de taart dan in een goede diepvriesdoos. Kan dan max 3 mnd in de vries. Bij ontdooien het plastic van de fondant/marsepein afhalen, anders wordt het een grote plakbende. Ontdooien op kamertemperatuur in een NIET plastic doos. Liefst gewoon een kartonnentaartdoos. Plastic laat de taart zweten.

Bij normaal weer (dus geen hoogzomer) kan je een taart max 5 dagen bewaren buiten de koelkast. Liefst niet in de koelkast, maar in de kelder oid. Ik heb zelf geen kelder, dus zet de taart nog wel eens in een diepvriestas met een koelelement. Maar ik bewaar mijn taart nooit 5 dagen, dan is ie al lang op of in de vries. Maar het zou moeten kunnen.  Dit geldt uiteraard alleen voor vullingen die buiten de koelkast bewaard kunnen zoals laagje jam en botercreme. Als je met slagroom of zuivel gaat werken is de houdbaarheidsdatum veel minder en moet de taart in de koelkast worden bewaard.

Nou dit moet zo duidelijk zijn denk ik, het is een lang verhaal geworden.  ;)
Je kan altijd alles vragen, maar met de zoekfunctie kan je ook echt veel vinden.

Qua vullingen is er een mooi topic bovenaan, denk dat die ook leuk is voor je om ideen op te doen.
Leuk dat je bent begonnen met taarten en veel succes!

4

Wow Kaatjuh, ontzettend bedankt voor je uitleg!!
Ik heb de verschillende zoek functies en het onderdeel FAQ inmiddels ook gevonden :)

Ik heb trouwens nog een vraag over taarten in bol-vorm. Ik lees hierover verschillende dingen. De ene keer lees ik dat je een 'gewone' biscuit in reepjes kunt snijden en hiermee een bolvormige schaal/kom kunt bekleden (om vervolgens ook laag voor laag te vullen en afwerken) en de andere keer lees ik dat je je biscuit ook gelijk in een bolvormige bakvorm kunt bakken.
Wat is praktischer en makkelijker? En als je zou bakken in een bolvormig bakvorm (welke trouwens?) moet je het dan zoals bij gewone biscuits gewoon in een aantal lagen snijden om het te vullen?

Waar kom je vandaan?
Als je in de buurt woont kun je ook gewoon eens langskomen :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

6 Laatst bewerkt door kaatjuh (21-10-2011 20:19)

Ik zou gewoon bakken in een bol vorm.
Dat andere lijkt me zo omslachtig  :think:
Gewoon net als normaal biscuit verder, alleen is de vorm van je biscuit dan anders.

Ow en qua bakblik worden vaak de blanda's van Ikea gebruikt, maar ook Xenos heeft ze. Het zijn de metalen halfronde schalen.
Als in de zoekfunctie blanda ingeeft zal je hier heel veel over vinden.

Groetjes Karin

7

Ik woon in Barendrecht (nabij Rotterdam), maar waar kan ik langskomen bedoel je? (haha ik snap het ff niet)

Bij mij, maar ik zit in zuid limburg dus dat wordt lastig :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

9

Ik heb ooit bij de Blokker een Herman RVS mixkom gekocht.
Deze is halfrond met een rand erop.
Al vaker bolvormige biscuits in gebakken, gaat prima.
Gebruik deze ook altijd voor het maken van meringue botercreme.
Past mooi in de pan voor het au bain marie opwarmen van het eiwit met suiker.

De biscuit bak ik in een hete-lucht combi magnetron op een draaiend plateau. Begin met 140 graden en na 10 minuten zet ik hem op 160 graden. De rest van de tijd hangt af van de grootte van de vorm.
Werkt hier altijd perfect met de FC biscuitmix.

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

10

Is het trouwens verstandig om de oven eerst voor te verwarmen?

11

Of het verstandig is om voor te verwarmen hangt af van het type oven.
Is je oven klein en hete lucht dan is ie vrij snel op temperatuur en is het misschien niet noodzakelijk.
Ik doe het wel altijd, gewoon voor de zekerheid maar dan niet op de eindtemperatuur.

Elke oven heeft zo z'n eigen karakter dat je door ervaring zelf leert kennen. Daarom is het nogal lastig om exacte tijden en temperaturen te noemen waarbij het altijd goed gaat. Kwestie van uitvogelen en aanvoelen.

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.