1

Onderwerp: Mislukt koekjesrecept?

Nou wou ik positief als ik ben, de koekjes maken na het recept van PP. Maaaaaar de bol bleef hartstikke 'nat' en de koekjes liepen enorm uit in de oven! Dus als ik dan bijv een jurk had uitgedrukt in het deeg en hij kwam uit de oven was ie 2x zo groot, dus kan je er geen passend fondant overheen doen..

En had ik ook nog een vraagje over mn icing. Als ik m gemaat heb, kan ik er niks mee? Ik gebruik de mix van de shop maar hij is echt knoerhard na een uur dan kan ik m niet eens meer door roeren en het 'tekenen' op koekjes gaat ook niet lekker..

Iemand tips? Gezien ik niet met mislukte koekjes wil aankomen bij iemand met t ketting-topic :lol: En om nou een mix met koekjesdeeg uit de winkel te halen vertik ik ;)

Trotse mama van Iris en Milan, en wonder nr 3 onderweg <3

2 Laatst bewerkt door koekebakkevlaaie (06-02-2011 16:48)

Re: Mislukt koekjesrecept?

Hallo,

Hierbij, de recepten die ik gebruik.
Voor de koekjes gebruik ik vaak een mix die ik hier in een lokale winkel koop maar daar heb je niks aan daarom een ander recept dat ik af en toe gebruik en nooit uilopende koekjes geeft.

200g boter/200g suiker/1 eetlepel vanille-extract of geraspte schil van een onbehandelde citroen (mijn favoriet)/ 1 ei/ 4OOg bloem voor fijne patisserie

Boter op kamertemperatuur laten komen, suiker mixen samen met de boter, ei toevoegen en dan de bloem.
Normaal gezien moet je het een halve dag laten rusten in de koelkast maar een uur is ook al voldoende.

Royal Icing : 500 g bloemsuiker/10g eiwitpoeder/ 60g/ml water

eiwitpoeder oplossen in het water tot een schuimige vloeistof zonder klontertjes (ik meng dit met een handklopper, roeren eigenlijk) bloemsuiker toevoegen maar belangrijk is dat hij gezeefd wordt.

10 min op de laagste snelheid
of 5 min op middelmatige tot snelle snelheid

Je moet piekjes kunnen trekken.
Royal icing niet in de koelkast bewaren en in een kom die je met een deksel kan afsluiten tussendoor.

Wanneer je voor het kleuren met kommetjes werkt, vochtig doek opleggen zodat hij niet uitdroogt terwijl je aan het werken bent.

Veel succes.

3

Ik heb net ook de koekjes gemaakt met pp recept, maar komen bij mij netjes de oven uit hoor, het deeg was juist beetje brokkelig met uitrollen dan nat....

Enkel met het hart kan men goed zien,
het essentieële is onzichtbaar voor de ogen.

4

Bij mij liepen de koekjes van PP ook niet uit. en ze werden niet zo heel veel groter.
Heb je gewoon het recept van hier gebruikt?

5

Poffertje schreef:

Bij mij liepen de koekjes van PP ook niet uit. en ze werden niet zo heel veel groter.
Heb je gewoon het recept van hier gebruikt?

Ja gewoon het recept van hier. Snap niet wat k dan fout gedaan zou hebben  :nooo

6 Laatst bewerkt door Sofia (06-02-2011 17:56)

De koekjes van het PP koekjes recept horen niet uit te lopen.  :think: 

Heb je er bakpoeder bijgedaan? (misschien te veel?) Of heb je anders per ongeluk zelfrijzend bakmeel gebruikt?

Anders zou ik het ook niet weten.

7

Ik ga het gewoon nog eens proberen vol goede moed!

8

Nu is t wel gelukt! Weet niet wat ik nu anders gedaan had maar ze zijn nu mooi, niet uitgelopen en lekker! Nu alleen mn icing nog :D

9

Beetje late reactie maar wat ik mij afvroeg toen ik dit las is, heb je het deeg wel lang genoeg in de koelkast gelegd?

Wat ik telkens tegen kom op mijn favo site joyofbaking.com is : Je deeg moet gekoeld de oven in! Kijk daar maar eens bij shortbread cookies. Na uitrollen/uitsnijden de bakplaat in de koelkast.

Als je koekjes in de oven te veel uitlopen is het deeg te warm de oven ingegaan. Door het van te voren een kwartier in de koelkast of zelfs vriezer te leggen is het deeg stijf. Daardoor blijven ze langer in vorm in de oven.

10

Je moet de icing wel steeds afdekken want anders droogt het uit.
Je kan er naar gelang steeds een beetje water bij doen tot het voor jou een prettige dikte heeft

Hoop dat je hier iets aan hebt

Groetjes Lizzie( rianne)

www.koekiekoekie.nl. Koekje erbij?