1

Onderwerp: [FEEDBACK] Mijn eerste biscuit kapsel gebakken !!

Haaaaaai meiden,

Vandaag heb ik voor het eerst mijn eigen kapsel gebbaken in de ronde 20 cm bakblik van PME...

Ik denk dat hij er zeker mee door kan alleen is hij niet zo perfect als ik zou willen, heb 3 andere taarten gevuld en bekleed en toen was het kapsel voor mij al gebakken en die zagen er super netjes uit zonder, bobbels, deukjes etc etc ...

Hoe heb ik het gedaan?
* 220 gr funcake mix * 22 ml water * 170 gr ei (achterkant funcake pak) * bakblik ingespoten met bakspray van Dr.Oetker *
* 10 min voorverwarmen op 150 graden, 35 min bakken op 150 graden en dan prikken/voelen en dan nog eens 5 min bakken op 175 graden ...

Ik zou het super vinden als jullie na het zien van de foto's misschien wat feedback kunnen geven, zodat mijn volgende kapsel er ook zo perfect uit komt te zien  :Y 

En ben dan ook vooral benieuwd waarom mijn kapsel los laat van de zijkanten en hoe ik mijn beslag strak in de pan krijg, afstrijken?

Bedankt meiden, liefs Ivy

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KIZFI8RW-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OFUFLM77-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JU7UXIWE-D.jpg

2

Re: [FEEDBACK] Mijn eerste biscuit kapsel gebakken !!

ik zie veel lucht zitten, dit kan je voorkomen door EN goed namixen EN je bakblik goed invetten (niet te veel dus)

je kapsel krimpt als hij "te gaar" wordt volgens mij (heb het nog niet meegemaakt.

je kan je beslag erin spuiten met spuitzak als je het helemaal perfect wil maar lijkt mij overbodig. gewoon erin en voorzicht 'trillen" dat alles goed uitgezakt is.
na het bakken is het aan 1 kant altijd wel beetje hobbelig maar komt natuurlijk helemaal goed met afkoelen

N-Joy Cakes

3

Hmmm hij is bij jou idd wel heel erg los gekomen! Dit hoort volgens mij wel dat ie beetje los komt maar niet te erg.

Hmmm dat ie scheef is weet ik ook niet, misschien beslag niet helemaal recht verdeeld??

Ik laat de rest vd tips even aan de experts over! Maar vind hem der voor een 1e goed uitzien hoor ivy! :D

Ow zou trouwens het afkoelen volgende keer op een roostertje doen dan kan die aan de onderkant ook goed luchten!

4

Ik denk ook dat deze te lang in de oven heeft gestaan, aan het  krimpen te zien. Ook denk ik dat je te veel boter hebt gebruikt. Vaak krijg je dan een loslatende rand.
Ik gebruik voor een 20 cm 270 gr mix (wordt 7-8 cm hoog) en smeer mijn PME dun in met roomboter. Wanneer ik het beslag erin gedaan heb smeer ik deze omhoog langs de rand. Je hebt dan een kuil in het midden. Het beslag rijst dan tot de rand en mijn biscuit is redelijk gelijk. Ik bak trouwens niet oplopend maar 150 gr constant hetelucht. Ik weet niet wat voor oven jij hebt maar ik denk dat 175 gr wel hoog is voor biscuit. Liever iets langer bakken op lagere temp  :)

5

@ Niq, heb gemixt zoals er op het pak staat 8 min hard en 2 min zacht. Wat bedoel je dan met namixen?

Het kapsel was na 35 minuten denk ik al goed, prikker kwam er droog uit en hij veerde mee bij het drukken, ik maak straks gelijk nog een kapsel maar dan alleen 35 minuten en ik kwast dan wel het bakblik in met boter en niet de spray.

@ Faila, thnx voor je bestand, ga ik straks gelijk even lezen, wil nu alleen nog een kapsel maken haha, morgen maak ik een vierkant kapsel, vind het zo spannend haha

@ Esther,  ik heb een combimagnetron van de ikea en heb 35 min op 150 graden en dan nog eens 5 min op 175 graden gebakken en ik heb het ingespoten met bak/boter spray van Dr. Oetker.

Die 270 gr mix is idd veel meer dan wat er op het pak staat, hier bvij tabellen gebruiken ze maar 200 gr en op felicitaart ook 270 gr, waarom zo'n verschil dan hahaha

6 Laatst bewerkt door chantal1980 (19-10-2011 21:11)

na die 35 minuten was hij al klaar geweest denk ik.
bakspray kun je heel goed gebruiken hoor! maar het randje, de hoek zeg maar onderin, even navegen met een keukenpapiertje.

voor de rest vind ik dat hij er goed uit ziet hoor! wel laten afkoelen op een rooster. gewoon de onderkant (eigenlijk bovenkant dus) afsnijden en hij is weer helemaal recht.

oja, je beslag kun je er zo ingooien hoor! als alles erin zit even een keer of 3 je bakblik op het aanrecht laten vallen zodat de lucht eruit komt, hierdoor zakt het beslag goed in alle hoekjes.

Ik bak nu 2 jaar en altijd bij 20 rond niet voorverwarmen en 20 min. op 150 graden en dan 20 min. op 175 graden ze lukken echt altijd en zijn altijd gaar.De randen daar heb ik wel last van en het maakt niet uit of ik met dr.oetker,boter of wat dan ook er laten altijd stukjes los. Maar je kan ook niet alles hebben toch.
Succes

Groetjes P@trici@

8

Opnieuw gebakken en het is gelukt !!!

Al jullie tips gebruikt en hij is TOP geworden  :thumb:  echt super bedankt en onwijs leuk dat iedereen op het forum elkaar helpt !!

* hoeveelheden van felicitaart gebruikt (niet achterkant funcake mix zak) 270 gr mix, 208 gr ei, 27 ml water
* ingevet met boter (niet meer met spray) randjes hadden iets beter ingevet moeten worden
* 35 minuten op 150 graden en toen nog eens 5 minuten op 150 graden (niet op 175 graden zoals de eerste)
* laten afkoelen en dan (zonder) taartbord op het rooster stortten !!

Hier de foto's, ik ben er erg blij mee !!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8VXL6WJW-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-63RL4BI8-D.jpg

9

wouw die is mooi geworden!!!!

Ik ga 't gelijk ff pikken hoe je em gedaan hebt hahah

10

@ Faila, hij is echt mooi hé haha was echt zo blij. Ik denk dat ik voortaan op 150 graden ga bakken, misschien is 175 graden toch te hoog. Morgen ga ik nog een vierkante bakken en dan mag ik er 2 versieren aankomend weekend en mijn vriend gaat ook een ronde versieren, zo leuk !!

11

:thumb: ziet er goed uit hoor!

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

12

Zo! Wat een wereld van verschil! :thumb: goed gelukt!

13

Ivy84 schreef:

@ Faila, hij is echt mooi hé haha was echt zo blij. Ik denk dat ik voortaan op 150 graden ga bakken, misschien is 175 graden toch te hoog. Morgen ga ik nog een vierkante bakken en dan mag ik er 2 versieren aankomend weekend en mijn vriend gaat ook een ronde versieren, zo leuk !!

ja is idd stuk mooier echt zo'n verschil!! Heb het gelijk opgeschreven. Misschien morgen een kleintje bakken voor halloween ofzo hahaha, heb gelijk zin in een biscuit bakken om te zien of ie mooi word haha

14

:) Ziet er goed uit!!