1

Onderwerp: marsepein met keukenmachine kleuren??

Ik heb laatst de keukermachine van moeders gekregen om marsepein te kleuren. Dat ging echt super ook uitrollen ging goed, het was wel erg vet de olie droop er uit. Helaas toen ik het over de taart deed scheurde het van alle kanten, veel te vet.

wie heeft er ervaring met marsepein kleuren met een machine. het ik het te hard laten mixen?
hoe kun je de olie wegwerken crisco poedersuiker???
ik weet het niet.

2

Re: marsepein met keukenmachine kleuren??

:think: hoezo olie dan toch?
wat voor marsepein (merk, 1:3/1:4/1:2) heb je gebruikt?
Hoe lang heb je dat apparaat laten draaien?

Wanneer je olie hebt, zou je zeggen dat je amandelen aan het persen bent geweest ipv aan het kleuren?! :think:

(is het apparaat nog wel heel? zal toch geen olie daaruit zijn :think:  :s )

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

ik denk dat ik inderdaad de amandele aan het persen was.
het is een oude keuken machine van bruin. ik heb hem vrij lang en hard laten draaien..heb jij er ervaring mee om het met een machine te kleuren, het is wel idiaa als je veel moet kleuren.

O, ja apperaad is nog heel hoor was echt de amandel olie, mijn handen waren heerlijk zacht.

alvast bedankt voor je snelle reactie.

4

o, ja ik gebruik 1 op 1 1/12.... via bakker errug lekker..

5

een op anderhalf bedoel ik...gho wat een type fouten ben geloof ik beetje moe haha

6

ik heb het 1x geprobeerd, maar was bang dat m'n mixer het zou begeven, dus kleur gewoon met de hand :)

Jammer van de marsepein; denk dattie ook scheurde door de veranderde samenstelling. Wel fijn voor je handen dus die truc met de machine ;)

7

Marsepein 1 : 1 1/2 is bijna amandelspijs en van zichzelf dus al erg vet. De hoeveelheid amandelen in 1 op 1 1/2 is erg groot. Als je dan gaat kneden dan maal je de amandelen als het ware en krijg je een soort amandelboter.

8

oh 1:1,5 is vast errug lekker :Y , maar dat is niet om te bekleden volgens mij, dat krijg je niet strak :nooo

9

ah... misschien mensen met 1 op 4 of 1 op 3 als ik dat wil dat ga ik eens proberen..thanks, meer meedenk werk altijd welkom.

10

mengen...typen is niet mijn sterkste kant

11

je kunt je eigen bericht 'bewerken'; onderaan je bericht staat bewerken, melden en citeren. Wanneer je op bewerken klikt, kun je je originele tekst aanpassen, dus ook typefouten ;)

12

Marsepein draai je nogal snel in de olie daarom kan je t beter niet in een machine doen en als je dat wel doet zeker niet hard zetten!

13

bedankt voor de tips....super!

14

ik kleur marsepein en fondant altijd in de keukenmachine, met de deeghaak, op de laagste stand. Goed id gaten houden of hij niet onnodig ronddraait, maar gaat er goed. Wel nog even nakneden met de hand, maar scheelt erg veel werk!

15

Barbaral schreef:

ik kleur marsepein en fondant altijd in de keukenmachine, met de deeghaak, op de laagste stand. Goed id gaten houden of hij niet onnodig ronddraait, maar gaat er goed. Wel nog even nakneden met de hand, maar scheelt erg veel werk!

welke verhouding van marsepijn gebruik jij....

ga ik het toch nog eens proberen

16

Ik gebruik ook de marsepein van de bakker. 1-1,5. Heerlijk en inderdaad wat smeuiger. Ik gebruik het gewoon om te bekleden. Bevalt me prima.
Ik kleur het wel met de hand. Laat het daarna even rusten om wat af te koelen om daarna uit te rollen. Hoe warmer hoe sneller scheuren.
Hier op het forum wordt er zoveel over gevraagd en gesproken. Maar iedereen heeft weer zijn eigen voorkeur.
Ik zou zeggen probeer alles uit en kom er achter wat voor jou het prettigst werkt. Overweeg wat voor jou het belangrijkste is. De smaak of een super strakke taart. Deze marsepein krijg je inderdaad niet spiegelglad zoals met fondant maar ik vind het glad genoeg. Strak krijg je het wel maar hier zit een reliefje in of hoe je dat ook noemt. Snappen jullie me nog???
Succes!

17

Ik kleur het altijd met de hand maar doe de marsepein wel eerst heel kort in de magnetron zodat het wat zachter wordt. Pas hier mee op, het wordt snel te heet en dan is het echt heel heet en het plakt aan je handen dus dan brand je je flink (spreekt uit ervaring)!
Ik doe het altijd 10 seconden op half vermogen, is het nog niet zacht genoeg dan nog een keer, tot het kneedbaar is.

Groetjes, Monica

18

cindy.t. schreef:
Barbaral schreef:

welke verhouding van marsepijn gebruik jij....

ga ik het toch nog eens proberen

funcakes marsepein, 1:4. Werkt prima en iedereen vindt het lekker  :P Al werk ik standaard met fondant...

19

bedoelen jullie eigenlijk een mixer of zo een machine met messen?
ow en nog een advies voor de rest: het kan dat je m ermee sloopt. in een kenwood patissier kan je dus geen marsepein doen ;)

20

Ik gebruik nooit mijn kitchenaid om mijn marsepein te kleuren hoor! je kan heel je machine de soep in laten draaien, ik gebruik mijn BBM en die zet ik op kneden en die kan het tenminste met gemak aan, ik gebruik hem al 4 jaar hiervoor!

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

21

Barbaral schreef:

funcakes marsepein, 1:4. Werkt prima en iedereen vindt het lekker

nou, niet iedereen hoor :nooo  :s  (en ik werk standaard met marsepein en soms met fondant ;) )

22

wat is bbm??

23

ik denk brood bak machine  ;)

Op zoek naar leuke taartspulletjes? Kijk vanaf nu op mijn site:www.specialetaartjes.nl/webshop. Spulletjes zijn ook af te halen in Eindhoven

24

Carien schreef:
Barbaral schreef:

funcakes marsepein, 1:4. Werkt prima en iedereen vindt het lekker

nou, niet iedereen hoor :nooo  :s  (en ik werk standaard met marsepein en soms met fondant ;) )

lees: iedereen waar ik een taart voor maak...  :Y