1

Onderwerp: Cupcakes

Hoi hoi

Ik moet voor a.s zaterdag 30 Sweet Sixteen Cupcakes bakken en decoreren maar het gebeurd mij nog wel eens dat mijn cupcakes mooi uit de oven komen en later instorten en papiertjes loslaten.

IK heb nu de cupcake mix van Funcakes en zilvere muffinbakjes van Wilton.
Iemand tips om te voorkomen dat ze weer instorten?? Of bakpapiertjes loslaten???

Help

2 Laatst bewerkt door michelle smits (19-10-2011 17:38)

Re: Cupcakes

ik heb ooit eens gelezen korter en heter bakken!!!
En voor instorten zou ik het niet weten zijn ze dan wel helemaal gaar?

voor het instorten; geen idee! Prik je erin om te kijken of ze helemaal gaar zijn??

Voor de bakpapiertjes; ik haal de gare cupcakes uit de oven en zet er direct een glazen plaat op. Hierna verwijder ik gelijk het bakblik en laat ze zo drogen.
Ik doe het altijd zo, en de papiertjes hebben nog nooit losgelaten. Ik heb ergens op de(ze?) site gelezen dat ze loslaten als je ze laat afkoelen met de papiertjes naar beneden omdat de warmte (condens en vocht) terugslaat naar beneden en dan tussen papiertje en cupcake proberen een uitgang te zoeken....Door ze anderskom te laten afkoelen, voorkom je dit  :)

succes!

MjammieMarjo schreef:

voor het instorten; geen idee! Prik je erin om te kijken of ze helemaal gaar zijn??

Voor de bakpapiertjes; ik haal de gare cupcakes uit de oven en zet er direct een glazen plaat op. Hierna verwijder ik gelijk het bakblik en laat ze zo drogen.
Ik doe het altijd zo, en de papiertjes hebben nog nooit losgelaten. Ik heb ergens op de(ze?) site gelezen dat ze loslaten als je ze laat afkoelen met de papiertjes naar beneden omdat de warmte (condens en vocht) terugslaat naar beneden en dan tussen papiertje en cupcake proberen een uitgang te zoeken....Door ze anderskom te laten afkoelen, voorkom je dit  :)

succes!

IK lees veel over "bakblik"maar ik heb mijn cupcakes in de silliconen cupcake houder zeg maar. Die je bij Action koopt ( die blauwe) daar doe ik eerst de papiertjes in zodat ze goe op hun plek blijven en dan doe ik daar het beslag in. Na het bakken laat ik altijd de cupcakes in de silliconen "bakblik"zitten om af te koelen maar dan kan ik ze er dus beter uit halen? En ondersteboven??? Hoe dan? Moet ik dan een snijplank ( heb geen glazenplank) erop leggen en ze dan omkeren en ze onderste boven laten afkoelen???

5

Ik haal ook altijd ze gelijk uit het blik. Ik laat ze op een rek afkoelen.
En ik bak ze op 175C voor 18 minuten.
Ik vul ze met een ijslepel en hoef ze dus nooit platter te maken. Dus gebruik ik geen glazen plaat ofzo maar ik heb maar één keer losse papiertjes gehad en toen had ik ze in het blik laten zitten  ;)

6 Laatst bewerkt door djehr (19-10-2011 20:00)

Als je cuppies instorten nadat ze uit de oven komen zijn ze nog niet helemaal gaar. Een paar minuten langer bakken dan zou het probleem van het instorten opgelost moeten zijn.
Het probleem van de loslatende papiertjes komt veel voor. De dunnere papiertjes blijven meestal wel mooi plakken maar daar zie je dan de print niet meer zo goed.
Zelf gebruik ik altijd de papiertjes van House of Marie
(http://www.deleukstetaartenshop.nl/-c-44_90_301.html).
Zijn wat duurder dan die je bij bijv. Blokker koopt maar kwalitatief zeer goed. Blijven mooi om de cupcake zitten en blijven supermooi van kleur. Voor mij niets anders meer.  :)

Ik gebruik ook de mix en bak mijn cuppies ongeveer 23 minuten. De baktijd is afhankelijk van je oven en bij iedereen anders. kwestie van uitproberen. Ik maak mijn cupcakes trouwens nooit plat. Vind het bolletje er op juist wel mooi. Maar dat is persoonlijke voorkeur

7

met bakblik wordt ook dat siliconen ding bedoeld ;)
idd gelijk eruit halen als ze uit de oven komen, ik laat ze gewoon op een rooster afkoelen. niet op zijn kop, gewoon normaal.

Wow, deze tips zijn bruikbaar (ik lees even mee ;))!
Een andere vraag: ik vind het lastig de perfecte cupcake te bakken; dan zijn ze te klein, dan komen ze weer ver over de rand heen. Iemand tips (hoeveel gram beslag erin bijv)?

9

40 gram.....

10

Aan de ... merk ik dat ik het ergens anders wrs ook had kunnen lezen (ben sinds deze week op het forum)... Bedankt in ieder geval!

11

jufjolientje schreef:

Aan de ... merk ik dat ik het ergens anders wrs ook had kunnen lezen (ben sinds deze week op het forum)... Bedankt in ieder geval!

Misschien spreek ik voor mijn beurt, maar volgens mij is dat niet zo bedoled hoor  :) . Ik gebruik ook heel vaak .... als afsluiting van een kort antwoord. Een punt is altijd zo hard  :lol:

12

djehr schreef:
jufjolientje schreef:

Misschien spreek ik voor mijn beurt, maar volgens mij is dat niet zo bedoled hoor  :) . Ik gebruik ook heel vaak .... als afsluiting van een kort antwoord. Een punt is altijd zo hard  :lol:

Thanks Djehr, ik schrijf heel vaak met puntjes, anderen zie ik vaak heel veel smileys gebruiken, maar net wat iemand zelf leuk/handig vindt.

@jufjolientje: ik had je ook naar de zoekfunctie kunnen verwijzen. Daarmee had je inderdaad je antwoord ook kunnen vinden.

13

Ok, dank u allen, vond het niet vervelend, moet nog even m'n weg vinden hier op het forum, vind alle tips en ideeën heel waardevol!

14

Karin09 schreef:

40 gram.....

Sinds een paar keer doe ik dat nu ook en zijn mijn cuppies tenminste allemaal even groot.  :Y

Ik doe de papiertjes in het blik, zet het geheel op de keukenweegschaal (die ik weer op 0 zet) en dan vul ik de papiertjes mbv een spuitzak.

Misschien dat dat voor zichzelf spreekt hoor, maar ik heb in het begin nogal staan te klungelen met 2 lepels dus ik dacht, ik post het toch maar even.

~ Never waste a good crisis... ~

15

Nou, ik heb heel veel gehad aan de tips van hier!
Ik heb de cuppies gebakken op 160 Hetelucht en i.p.v. 18 minuten 24 minuten. Ik heb ze uit de over uit de bakschaal gehaald én ik heb ze ondersteboven laten afkoelen.

De cuppies zijn NIET ingestort
Géén 1 van de papiertjes ( heb er 30 gebakken) , heeft losgelaten :)  :)  :D

Bedankt iedereen!