1 Laatst bewerkt door Mijke79 (18-10-2011 12:07)

Onderwerp: Een beetje van Rudolph en een beetje van mij...

Afgelopen weekend voor mijn verjaardag van mijn schoonmoeder het boek 'Rudolph's cupcakes' gekregen (via een boekenbon ;-)) en daar moest ik natuurlijk zo snel mogelijk even wat van uitproberen.

Dit is de chocolade cupcake met chocoladecreme (vanillecreme met gesmolten chocolade). De toefjes waren hopeloos mislukt, dus maar wat marsepein erop om dat te 'verbloemen':

http://farm7.static.flickr.com/6177/6256614167_64565ab0e0_z.jpg

Maar mislukte toefjes of niet: Oh man. Man man man. Wat zijn die dingen lékker!! Dag funcakes, hallo Rudolph!  :9

2

Re: Een beetje van Rudolph en een beetje van mij...

Ziet er heel mooi en lekker uit. Handig opgelost met die bloem op je toef.
Ik hoor zoveel positieve verhalen over het boek, zal sinterklaas eens lief aankijken.

Groet José

3

Ziet er mooi en lekker uit! Heb het boek zelf ook, maar heb nog niets geprobeerd. Ik denk dat ik maar eens snel aan de bak moet :9

4 Laatst bewerkt door Mijke79 (18-10-2011 13:07)

Doen hoor! Ze zijn echt lekker. Alhoewel er ook wel combinaties tussen zitten waarvan ik denk: "Euh... Weet je het zeker?"

Kan haast niet wachten om de bitterbal-cupcake uit te proberen. Dat is dan weer zo'n vreemde 'weet je het zeker' combinatie die ik als echt bitterballenmonster toch écht een keer geprobeerd moet hebben  ;)

Ik bof toch met zo'n Vruuf....
Enne, die combi's waar jij van twijfelt probeer ik wel uit, goed???

X

6

Ik heb het boek ook maar nog niks uit gemaakt. Gaat binnenkort proberen.......ik ben zelf ook erg benieuwd naar het bitterballen recept :) Je cc ziet er super lief & lekker uit !!

7

@burinnetje: Is goed. Draaien we het volgende keer om, kom ik bij jóu proeven  :9

@biancka: doen hoor! Ze zijn niet eens heel moeilijk te maken. En ja, die bitterbalcupcake. Ben echt superbenieuwd hoe die smaakt. Snel maar weer eens een zak bitterballen in huis halen  :9

Alleen die toefjes, die krijg ik niet voor elkaar. Worden meer klodders. Nog maar even flink oefenen met spuiten... Als er iemand tips heeft (of een how-to of youtube link) dan hoor ik het graag!

En snel een groter spuitmondje in huis halen, want deze was net groot genoeg voor de mini-cc's (er is een reden waarom ik díe op de foto gezet heb en niet de grote cupcakes die ik ook gemaakt had ;-))

8

ik heb het boek van iemand overgenomen voor een tientje en zit er met smart op te wachten:)

ziet er heerlijk uit

Bitterbal cupcakes...? Brrrrr...gruwel al bij het idee  :lol:  Maar ben wel heel benieuwd, wel showen hoor als je ze gemaakt hebt  :Y

Deze zien er in ieder geval heerlijk uit en het klinkt ook zo lekker chocolade cupcake met chocoladetoef....mjammie  :lol:

Ik gebruik voor het spuiten van toeven de M1 (1M) van Wilton

10

@Linda: klopt, bij het eerste idee moest ik ook even slikken. En dan ben ik een behoorlijke bitterballenfan. Ik hou stiekem meer van bitterballen dan van cupcakes. Mijn eerste reactie was meteen: "Nee toch! Dat is zonde van de bitterballen..."

Maar het zijn geen 'normale' cupcakes. Ze zijn veel hartiger als ik zo de ingrediënten bekijk. Wat meer richting scones (maar dan wel met de zachte structuur van cupcakes). En met peterselie en nootmuskaat door het beslag. En dan een mosterdcreme-toef.

Kijk, zo klinkt het al veel minder gruwelachtig, of niet?  ;)

Haha, klinkt inderdaad al veel minder gruwelachtig. Ik ben heel benieuwd! Hoop snel een foto ervan te zien  :Y

12 Laatst bewerkt door inge h (18-10-2011 20:09)

mmmm die zien er ook lekker uit
enne dat is eigen interpretatie hoor die bloem ;)

laatste de choco-koekiemonster met mijn dochter gemaakt en dan met snel klaar banketbakkersroom-toef
ook heerlijk, niet zo zoet als met 'gewone' botercreme
met die had ik ook ruzie, aangezien die vrij dik en stug is, redelijk grote spuitmond gebruikt en mijn dikkere uitwasbare plastic spuitzak want mijn snoepzakje(gebruik ik met icing en botercremen)kon het niet aan

maar die bitterbal heb ik nu 3x geprobeerd en ze zijn alle 3 in de kliko beland
ik vind koude bal ( ;) ) niet om te eten brrr en warm gaat ook niet want dan smelt je toef er zo af (dat wat tijdens poging 1 ;) )
alhoewel dat weer wel lekker was, werd alleen een kliederzooi

enfin misschien smaakt het jou wel, succes

~enthousiast hobbyist ~
Heeft iemand het recept om tijd te bakken al gevonden?????

13

@Inge: Ja, dat zat ik ook al te denken... Hoe werkt dat met die bitterballen? Want warm zijn die natuurlijk het lekkerst, maar dat zou betekenen dat ik ze alleen maar kan maken als er hier een feestje is en dat ik ze dan tijdens het feest de oven in moet schuiven. Want ik krijg in mijn uppie echt niet 6 bitterballencupcakes weggewerkt voordat ze koud zijn. En dan ga ik er al vanuit dat mijn man de andere 6 weg weet te werken :/

Die smeltende toef, zover had ik nog niet nagedacht. Ach, ik hou sowieso niet van mosterd dus dat wordt denk ik gewoon maar een schaaltje mayo ernaast en dan dippen.

Hoe dan ook: het is er simpelweg eentje die je gewoon een keer uitgeprobeerd moet hebben. Wordt het niets, dan eet ik de bitterballen voortaan gewoon weer lekker 'naakt' (die ballen dan, niet ikzelf ;-))!

14

:lol:  ;)

~enthousiast hobbyist ~
Heeft iemand het recept om tijd te bakken al gevonden?????

15

Hoi meiden,

Ik heb onlangs ook dit boek aangeschaft en ik ben er gelijk mee aan de slag gegaan. Ik heb de apple crumble cupcakes gemaakt en in plaats van 12 kreeg ik er 23 uit haha, nu had ik wel van die vreemde iets kleinere vormpjes gekregen, misschien dat het daar aan ligt.

Maar ook de banketbakkersroom lukte bij mij niet goed, althans qua smaak wel alleen ik heb er 130 gram van gekregen in plaats van 250... ik heb het recept precies gevolgd, dus ik snap niet zo goed waar het mis is gegaan. Er staan duidelijk bij dat voor 12 cupcakes je 250 gram banketbakkersroom nodig hebt.. En het basisrecept is ook voor 12 cupcakes, ik weet dan ook niet hoe daar 250 gram uit kan komen, het kookt toch behoorlijk in?

Ik ga de cupcakes zo eens helemaal afmaken en dan zie ik wel hoeveel cupcakes ik met die kaneelcreme kan "toppen" maar het worden er volgens mij echt geen 12 :p

16

Hmm, klinkt lekker. Ik ga morgen of overmorgen ook maar weer eens een receptje uitproberen.

Hoe het met de banketbakkersroom zit weet ik niet. Ik gebruik gewoon de funcakes mix. Heb je er wel ook botercreme doorheen gedaan? Want zijn creme is eigenlijk gewoon gemaakt van botercreme met banketbakkersroom. De botercreme verwarm je niet, dus die kan ook niet inkoken.

Als je die 130 gram namelijk mengt met hetzelfde deel botercreme kom je wel weer ergens rond die 250 gram uit.

17

Ze zien er heerlijk uit.

Je schrijft:Hallo Rudolph, dag Funcakes.
Vind je zijn toeven/creme lekkerder dan funcakemix voor creme of vind je zijn cuppies lekkerder dan cc mix van funcakes?

Ik ben erg benieuwd naar je antwoord, want ik heb vanillecupcakes van zijn recept gemaakt (die met olie) en ik vond het een broodachtig cupje, als je 2 keer kauwt wordt ie kleffig (was toch echt gaar) en de smaak was niet echt om over naar huis te schrijven.
Ik heb geen vanillestokje gebruikt, die vind ik echt duur maar een essence, binnenkort extract kopen.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

18

Ik heb het recept er even bijgepakt, dat praat wat makkelijker.

Het staat er toch los, de banketbakkersroom en de boter. Hij geeft in het 'toppings' hoofdstuk aan dat 250 gram banketbakkersroom genoeg is voor 12 cupcakes. Het lijkt me dan dat als je bij 130 gram room nog eens 130 gram boter doet (en de rest van de ingrediënten die bij de apple crumble topping staat ook door de helft), dat je met dat mengsel best wel 12 cupcakes getopt krijgt. Ben benieuwd!

19

Ziet er prachtig uit en totaal geen mislukte toef te zien.. :thumb:

20

@Mamski: Ik riep dat heel enthousiast nadat ik een chocolade-cupcake geproefd had. Die was zo enorm lekker (ook zonder creme)! Een beetje brownie-achtig. En hoewel ik helemaal niet van koffie houdt maakte het beetje koffie in het recept het toch helemaal af.

Een dag later heb ik ook een vanillie cupcake geprobeerd en daar vond ik inderdaad ook niets aan. Misschien iets te lang gebakken ofzo, maar ik vond het maar een droge hap. Voor de vanille blijf ik dus ook lekker bij funcakes, tenzij ze de volgende keer wél goed lukken/smaken  ;)

21

Ik heb ook het boek, en wil het nu ook eens gaan proberen :Y
maar weet iemand toevallig ook waar ik instant custart poeder kan kopen??
De gewone custart het ik wel gevonden, maar de instant lijkt me makkelijker :)

22 Laatst bewerkt door Mijke79 (10-11-2011 12:12)

@Rotsje: dank je. Maar je snapt natuurlijk wel dat ik voor de foto de mínst mislukte gepakt heb...  :D

En dat was ook nog eens één van de mini-cc's. Daar heb je voor een leuke toef voldoende aan een kleiner spuitmondje, hihi.

23

@Nancy: de banketbakkersroom-mix van de hebshop  :D

24

Leuk zeg, ik ga de kerstman maar eens heeeel lief aankijken!!!!

25

Mijke79 schreef:

@Mamski: Ik riep dat heel enthousiast nadat ik een chocolade-cupcake geproefd had. Die was zo enorm lekker (ook zonder creme)! Een beetje brownie-achtig. En hoewel ik helemaal niet van koffie houdt maakte het beetje koffie in het recept het toch helemaal af.

Een dag later heb ik ook een vanillie cupcake geprobeerd en daar vond ik inderdaad ook niets aan. Misschien iets te lang gebakken ofzo, maar ik vond het maar een droge hap. Voor de vanille blijf ik dus ook lekker bij funcakes, tenzij ze de volgende keer wél goed lukken/smaken  ;)

Het klinkt misschien gek, maar wat ben ik blij dat jij ze ook niet lekker vind.
Ik begon al bijna te denken dat ik de enige ben hier.
Had wel al vaker in een topic gereageerd en gezegd dat ik het niet lekker vond terwijl iedereen zo lyrisch was.
Na lang twijfelen (vanwege de slechte ervaring met het vanillecupje) heb ik laatst toch het boek gekocht. De tips, de foto's alleen al en de combinaties moeten toch meerwaarde hebben dan dat ene niet lekkere recept.
Ik heb vorige week gewoon vanillecupcakes van funcakes gemaakt, met daarop een vanillebotercreme van de mix en patidess, maar wel de heerlijke caramelfudge van Rudolph en in stukjes gesneden caramelts. MMMmmmmmmmm ze waren zo op.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591