1

Onderwerp: Taart met royal icing

Hallo!

Ik was gewoon even nieuwsgierig. Is het mogelijk om een taart in zijn geheel te decoreren met Royal icing? Dus zonder marsepein of fondant eronder? En hoe gaat dat dat in zijn werking, afsmeren met royal icing en decoreren? Hoeveel zul je dan nodig hebben voor bijvoorbeeld een taartje van 15 centimeter?

Het zijn een hoop vragen, maar ik hoop dat jullie het me kunnen vertellen!

Groetjes,
Lenka

Re: Taart met royal icing

ja dat kan, er staan een heleboel filmpjes op youtubedaarover. ik schat dat je zo'n 6 a 700 gram RI nodig hebt.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Ik zou het niet met Royal icing doen, dit wordt namelijk keihard, vaak gebruiken ze een soort icing, waar wel boter e.d in zit, voor de versiering kan je wel Royal icing gebruiken

Hoop dat je hier iets aan hebt
Groetjes Lizzie

www.koekiekoekie.nl. Koekje erbij?

4

Ja het kan (zie ook cursus PME royal icing).

Afsmeren van de taart die je heel dun. Het laagje wordt hard, dus het moet dun zijn. Het afsmeren kan je in 2-3 keer doen (smeren, hard laten worden, weer smeren) en bovenkant maak je egaal met een liniaal en de zijkant kan je met bijv een geo driehoek doen.

Het versieren kan je met spuitzak met diverse spuitmondjes doen. Wel eerst oefenen op een tafel! Je kan ook verschillende dingen spuiten en hard laten worden voordat je het op een taart zet.

Voor een taart van 15 cm is inderdaad 600 gr genoeg (afh van de decoratie).

5

k heb ook wel es gelezen dat je glycerine door je icing te doen om te zorgen dat het niet keihard wordt..............  :think:

smarianne schreef:

k heb ook wel es gelezen dat je glycerine door je icing te doen om te zorgen dat het niet keihard wordt..............  :think:

ja klopt :Y dat is ook wel de bedoeling bij het maskeren :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7

dit wordt vaker gedaan op cake dan op biscuit pmdat cake wat steviger is. Eerst abricoteren, een dun laagje en dan in laten trekken. Dan een klein theelepeltje glycerine aan je icing toevoegen. Als ik het goed zeg uit mijn hoofd is het 1 theelepel op 250gr icing constitentie 2.  Daarmee je taart insmeren, goed strak trekken met een scraper of spatel, even laten drogen ( buiten de koelkast!) en dan een 2e laag. Indien nodig weer laten drogen en een 3e laag doen.
Het is wel lekkerder om smaak toe te voegen aan je icing.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

8

Ok, wat leuk, bedankt allemaal!

9

Weer iets geleerd

10

Weer iets geleerd

11

wat mijn engelse tante doet is de cake (meestal fruitcake) eerst besmeren met gekookte en gezeefde abrikozenjam en daarna bekleden met marsepein. daarna de royal icing laagje voor laagje dun smeren en telkens 24 uur er tussen om het te laten uitharden. daarom gebruiken ze ook fruitcake omdat dat weken zoniet maanden houdbaar is.