1

Onderwerp: O jee, een vraag over prijs, kostprijs

Ik zet het even hier want het gaat niet zo zeer over bakken voor anderen, als ik verkeerd sta...
En vragen mbt prijs leveren hier altijd zulke interessante discussies op dus...  :D

Ik heb voor dit weekend deze taart gemaakt
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=170031
en mijn vriendinnetje vroeg wat het kostte. Ik heb hem cadeau gedaan dus niets maar heb wel uitgerekend wat ik nou kwijt was omdat ik geen idee heb, ik bak ook niet voor anderen als ikzelf niet op t feestje ben (tenminste nog niet).
Ik heb uitgerekend dat ik voor deze stapel 20-15, zo'n 33 euro kwijt was, inclusief 2 cakeboards en 1 cakedrum. Uitgaande van 18 personen voor deze taart, zou dat 1,85pp zijn. Ik heb hier wel gelezen dat mensen 10-15 euro kostprijs kwijt zijn voor een 20cm taart en ik begrijp niet hoe.
Dus na een lange introductie, heeft iemand ideeen waar deze grote verschillen vandaan?

Glutenvrij bakken voor dochter met Coeliakie

2

Re: O jee, een vraag over prijs, kostprijs

kostprijs is gemiddeld 1 euro per stukje, dus voor een taart van 18 personen, 18 euro.

De enige manier om erachter te komen hoe jij aan 33 euro komt, is hier neer te zetten hoe je aan dat bedrag komt :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Goed punt  ;)
ik ga ff kijken of ik t lijstje nog kan vinden

4 Laatst bewerkt door VanessaD (16-10-2011 20:16)

Lijstje heb ik niet meer maar ongeveer dit aan benodigdheden:
7,60 700-800g fondant
2,10 500g mix
2,15 8 biologische eieren
2,40 500g roomboter
1,50 500g suikerbakkerspoeder
1,50 (?) 1 zakje banketbakkersroom dr oetker
1,65 1,5 pot lemon curd
5,70 3 doosjes frambozen (diepvries, totaal 750g)
1,35 cakeboard 15cm
1,70 cakeboard 20cm
2,30 cakedrum 25cm

Zou het echt aan bio-eieren en vulling liggen?

Goed, nou kom ik uit op 29,95. Misschien nog een paar keer doorrekenen en kom ik ook uit op 18,- :+

Als je de prijzen per ingedient er nog bij zet kunnen we eea vergelijken.
Want zo weten we eigenlijk nog niet hoe je aan het bedrag komt  :think:

Life is what you bake it.

6

beetje blond vandaag...
Aangepast in het eerdere bericht.  :think:

7 Laatst bewerkt door Movado (16-10-2011 20:48)

Ik denk dat de vraag er eerder over ging over de prijs per artikel... Misschien koop je ergens inderdaad iets duurder in dan dat anderen dat doen... Daar heb je met een totaalprijs geen idee van...

Edit: Ik lees het nu nog eens en denk dat ik ook zojuist blond geworden ben... Gewoon niks van mij aantrekken!

Website: www.tuinentaart.nl Twitter: @tuinentaart
Facebook: http://www.facebook.com/TuinenTaart

8

:think: heb je echt 1000gr bc 1:1 opgemaakt?
:think: bij mij kost 750 gr fondant (regalIce, koop 2,5kg) 4,49

9

ik denk, dat het ook scheelt, dat je hem met cakedrums en cakeboards gemaakt heb, dat doe ik zelf alleen bij bruidstaarten, bij alle andere stapels alleen met taartkartons en een mdf-plaatje; scheelt al 5€.
Je eieren zijn inderdaad ook aardig geprijsd, ik betaal zelf 2,50€ voor 30 eieren bij de boer; en bij de turkse super hier om de hoek zijn ze 2,95€ per 30. Dus dat zou dan ong. 0,80€ ipv 2,40€ zijn...
En rijkelijk gevulde taarten (zoals 3 doosjes frambozen) kost natuurlijk ook meer dan alleen maar slagroom met jam bv...

Groetjes, Dorothea.

10

Goed, niet alles opgemaakt nee, dus daar zit dan nog wat in. Maar op een taart van 20 en een taart van 15, toch wel 3/4 van de 1:1 denk ik. Frambozen op zo'n 10 stuks na, ook.
Rood was voorgekleurd: regalice 250g a 2,35 per pakje. Dus dat schiet ook lekker op
Eitjes, ja, bio bij de ah... Ik hecht er overigens wel waarde aan dat producten, waar mogelijk, van biologische afkomst zijn. Dus wil daar ook best voor betalen. Maar als je het zo neer zet, toch ff een boer in de buurt zoeken.
Cakeboards geeft zo lekker veel stevigheid ook tijdens het bewerken maar misschien toch kartonnetjes gaan overwegen.
Er wordt me al wat duidelijk, duurdere keuzes qua ingredienten maar inkooptechnisch dus nog veel te leren  ;).
Nogmaals ik bak niet voor (hobby-)verkoop maar is weleens goed om inzichtelijk te hebben wat je cadeau doet  :Y .
Thanx!!  :thumb:

11 Laatst bewerkt door Carien (16-10-2011 21:33)

Dot, ik verkoop m'n (superscharrel)eieren: 6 stuks 1 euro en 10 stuks 1,50.
Jij hebt een goedkope boer :Y  ;)

Vanessa: nog een besparingstip: zelf kippies :Y   
Oké, dan moet je ruimte hebben, voer kopen en 's winters leggen ze niks, maar eten ze wel (tenminste de onze dan, wij lichten ze niet bij, maar gunnen ze een winterstop), maar toch ;)

12

Ik denk dat onze Leonberger reu à 65kg dat ook heel gezellig zou vinden... Kippen kunnen niet in de boom vliegen zoals duiven  :+

13

wel hoor :Y zeker wanneer Leo een spurtje inzet, dan vliegen ze zomaar 2 meter hoog hoor (of ze dan nog een ei leggen de volgende dag  :think:  :think:  ;) )

14

Alles is het proberen waard  :D