26

Re: Op zoek naar HET koekjesrecept

lizzie schreef:

Het probleem van Royal icing koekjes luchtdicht bewaren, is dat het vocht en vet van het koekje in de icing trekt en daardoor wordt de icing zacht.

Vandaar: zorgen dat de koekjes echt goed uitgehard zijn ( dus feitelijk al het vocht eruit) EN vandaar dat je de rijstkorrels toevoegt :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

27 Laatst bewerkt door fruitcake (15-10-2011 09:19)

Ik zag laatst op de Blog van Laura's Bakery een recept voorbij komen:

www.laurasbakery.blogspot.com/2011/10/recept-suikerkoekjes.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FJaKnQ+%28Laura%27s+Bakery%29

Heb het nog niet geprobeerd, maar als ik het zo lees, moet het erg lekker zijn!

28

Reespees schreef:

Het deeg zo kort mogelijk uitrollen als het koel is.
Vooral geen bakpoeder of zelfrijzend bakmeel gebruiken, want dan loopt het uit is mijn ervaring. Te harde koekjes: te lang gebakken? Koekjes garen nog door als ze uit de oven komen.
Slappe koekjes komt vaak door het versieren met royal icing: zodra dit droog is meteen luchtdicht verpakken in plastic zakjes of een goed afsluitbare Tupperware doos.
Ik gebruik het recept van Peggy Porschen, weet het even niet meer uit mijn hoofd maar je kunt dit zo opzoeken: 200 gr. suiker, 200 gr. boter en 400 gr. bloem, en 1 of 2 eieren (dit weet ik dus even niet meer, heb boek niet bij de hand) Hoop dat je wat aan mijn tips heb, succes!

heb niet eens alle antwoorden gelezen maar hier ben ik het niet mee eens. Door beetje bakpoeder te gebruiken krijg je luchtiger koekje (5 gr. is genoeg) en NOOIT luchtdicht verpakken. Daardoor krijg je slof koekje. Beste is gewoon een taartdoos zodat kan luchten!!!! Ook bak ik altijd half basterdsuiker en half fijne kristal. Suiker kristallen houden n.l. vocht vast dus als je gewone suiker gebruikt en niet lang genoeg mixt zodat je suiker wat oplost in de boter dan na koelen van je koekje heb je kans op keiharde koekjes! Daarom heb ik voor half basterd gekozen en half fijne kristal en mix net zo goed mijn suiker en boter ong. 7 min. Ik voel altijd even tussen de vingers of mijn suiker fijn genoeg vind.
Het is even aftasten en proberen wat je het lekkerst vind. Maar doe er altijd 5 gr. bakpoeder bij voor luchtiger/brosser koekje en ondervind dat helemaal niet met uitlopen!
Hoop dat je hier wat aan hebt.

29

Hihi, ik merk dat de meningen nogal uiteenlopen, en ook lijnrecht tegenover elkaar staan :lol:

Misschien ligt het aan je omgeving? ( Ik bedoel  ivm luchtvochtigheid) Mij lijkt dat de lezers die nu in de war zijn van de tegenstrijdige adviezen :+ gewoon beide manieren moeten uitproberen en zelf merken wat voor hun werkt :) :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>