1

Onderwerp: Een teleurgestelde ouwe taart

Hoi allemaal,

Nadat ik 2 weken geleden bij een vriendin een taart heb gemaakt ben ik dus ook overstag gegaan....\En het leek mij geweldig om een mooie taart voor mijn jongste kleindochter te maken die zondag haar verjaardagsfeestje heeft.
Dus vanmiddag naar de taartenwinkel, allerlei spulletjes gekocht, en schrok me rot toen ik moest afrekenen. (de prijzen zijn schrikbarend hoog)
Ik kon bijna niet wachten om te beginnen, dus na het eten ben ik meteen aan de slag gegaan, alles ging prima, de cake, de vulling, de botercreme, totdat ik aan het marsepein begon, ik heb echt 3 uur staan ploeteren, kneden rollen, kneden rollen, maar het lukte mij maar niet om de marsepein zonder scheuren over de taart heen te krijgen.
Ik heb echt van alles geprobeerd, maar  helaas.... vreselijke bende in de keuken, hoop geld kwijt, en .....geen taart :(
Maar...ik vind jullie taarten prachtig!!

2

Re: Een teleurgestelde ouwe taart

Blijven oefenen!! Met veel gedulde en volharding lukt het vast en zeker wel! Misschien oefenen voor volgend jaar een prachtige taart voor je kleindochter? Je hebt nu toch spullen gekocht! En misschien hier of daar een workshopje volgen en dan komt het vast en zeker goed!

Inderdaad een workshop volgen is altijd handig :) Wat voor soort marsepein heb je gebruikt, welke verhouding?

Oh en trouwens welkom op het forum!  :lol:

4

Welkom :)  En ik hoop dat het bij de volgende taart gaat lukken :)

Groetjes!

5

Welkom op het forum....
Jammer dat je eerste taart voor je kleindochter niet gelukt is. Ik zou zeggen, kijk hier goed rond, lees veel, misschien doe je veel 'tips' en oh en ah's op (zo is het in ieder geval wel bij mij gegaan)
Ik heb ook workshop's gevolgd, om de beginselen onder de knie te krijgen, en gewoon heeeeeel veel oefenen (en de keuken word steeds minder een slagveld)

"For every minute you are angry, you lose sixty seconds of happiness."

6

Bedankt voor jullie "medeleven".
Eigenlijk weet ik niet eens wat voor marsepein ik heb gebruikt, hihi
Maar...ik ga mijn vriendin vragen of ze mij wil h elpen met de marsepein, zodat ik morgen toch  nog een mooie taart mee kan  nemen!
Ik heb inderdaad geen workshop gevolgd, eigenlijk dacht ik daar niet zoveel aan te hebben, ik kan best wel een taart bakken en versieren, het probleem is dus dat ik niet handig ben met de taart bekleden.
Heb ook gelezen dat ik mijn handschoentjes even nat moet maken zodat de marsepein wat soepeler wordt, het is waarschijnlijk te droog.
En misschien had ik niet meteen zo'n hele grote taart moeten maken..... :o

Welkom op het forum!

Er zit een groot verschil in de merken marsepein en fondant. Wat de een heerlijk vind werken, vind de ander prut. Het is dus even uitproberen welke marsepein of fondant het beste bij jou past!

Ik kon ook al taarten bakken, maar heb een basis workshop gevolgd. Hier leerde ik een taart mooi bekleden én heel veel goede en handige (goedkope) tips. Veel dingen gebruik ik nog steeds! Workshop is z'n geld dubbel en dwars waard geweest.

Fijn dat je vriendin je wil helpen, succes met je taartje en we zijn benieuwd naar je resultaa(r)t!

groetjes

8

Volgens mij is water en marsepein of fondant echt geen goede combi.....dat gaat smelten nl.
Invetten met crisco wil nog wel eens helpen. En ook de mat van Ikea doet wonderen (nou ja bijna wonderen dan..)
En te lang kneden is ook niet goed, het kan dus een heleboel oorzaken hebben. Door veel te oefenen gaat het zeker beter, bij mij moet het ook altijd nog in twee keer maar dan zit hij er ook goed om zonder scheuren  :Y

9

Hi, welkom op het forum!

Het gaat je vast lukken, maar....... Kneed de marsepein zonder handschoenen en gebruik zeker geen water! Wil je het wat zachter krijgen dan kan je het heel even in de magnetron doen. Ook kan je er een beetje vet in doen (als je geen Crisco hebt, dan kan je hier ook frituurvet voor gebruiken, ik gebruikte in het begin frituurvet van Euroshopper/Albert Heijn). Echter niet te veel vet, want anders wordt je marsepein weer slap.

Veel succes en alvast gefeliciteerd met je kleindochter!

Jacqueline