1

Onderwerp: Op zoek naar HET koekjesrecept

Hallo,

Ik ben op zoek naar HET werkende koekjesrecept.

Ik heb er al een paar uitgeprobeerd (waaronder het 1-2-3-recept en andere receptjes van de site), maar niets wordt echt wat ik wil... problemen waar ik mee te maken heb...

- het deeg is niet goed uitrolbaar of ik kan er geen mooie vormpjes uitsteken
- de koekjes lopen nog uit in de oven, waardoor de vorm eruit gaat
- ze zijn steenhard als ze uit de oven komen
- of ze zijn ok als ze uit de oven zijn, maar een dag later zijn ze al slap...

iemand de gouden tip? Heb voor mijn verjaardag allerlei uitstekers gekregen, en zou er graag gelukte koekjes mee bakken.

Al bedankt

2

Re: Op zoek naar HET koekjesrecept

Het koekjes recept dat altijd werkt heb ik zelf ook nog niet gevonden, maar wel een tip voor de uitlopende koekjes.
Koekjes uitsteken en dan met bakpapier en al weer even terug in de koelkast. Vanuit de koelkast meteen in de oven, dan lopen ze het minste uit.

3

Het deeg zo kort mogelijk uitrollen als het koel is.
Vooral geen bakpoeder of zelfrijzend bakmeel gebruiken, want dan loopt het uit is mijn ervaring. Te harde koekjes: te lang gebakken? Koekjes garen nog door als ze uit de oven komen.
Slappe koekjes komt vaak door het versieren met royal icing: zodra dit droog is meteen luchtdicht verpakken in plastic zakjes of een goed afsluitbare Tupperware doos.
Ik gebruik het recept van Peggy Porschen, weet het even niet meer uit mijn hoofd maar je kunt dit zo opzoeken: 200 gr. suiker, 200 gr. boter en 400 gr. bloem, en 1 of 2 eieren (dit weet ik dus even niet meer, heb boek niet bij de hand) Hoop dat je wat aan mijn tips heb, succes!

Sweet addiction...

4 Laatst bewerkt door lizzie (10-10-2011 08:36)

Ik heb verschillende recepten opgezocht en uitgeprobeerd en aangepast,

Ben nu goed tevreden over het recept en hij lijkt wel een beetje op het recept van peggy porchen, ik doe er alleen nog iets meer suiker in en minder bakpoeder
( nog geen half zakje op een deeg van 500 gram boter)
Wat echt heel belangrijk is, is dat de oven echt goed op temperatuur is, ik laat de mijn minstens een half uur voorverwarmen en dan lopen ze echt minder uit.
Je kan de koekjes na het bakken in een koektrommelmet rijst doen of invriezen
Zodra je de koekjes versiert met Royal icing worden ze weer iets knapperiger
Koekjes die je versiert met Royal icing absoluut niet luchtdicht bewaren!!! Trouwens na het versieren zijn de koeken 2 à 3 maanden houdbaar

Groetjes lizzie

www.koekiekoekie.nl. Koekje erbij?

5

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/se … =820936133

Dit is een super recept!

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

6

Heb je al in dit topic gekeken?  ;)

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=86988

Mijn voorkeur heeft het recept van Peggy Porschen. Werkt perfect en een lekker koekje...

7

ik heb dit weekend koekjes gebakken met :
250 gram tarwebloem
125 gram margarine
100 gram suiker
1 eetlepel kaneel
1 ei

Mengen, kneden, dun uitrollen, uitsteken en 13 minuten op 175 graden!

8

djehr schreef:

Heb je al in dit topic gekeken?  ;)

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=86988

Mijn voorkeur heeft het recept van Peggy Porschen. Werkt perfect en een lekker koekje...

Jaaaaaa, die zocht ik gisteren! Me suf gezocht, niet gevonden :rolleyes:

Als ie hier niet tussen staat, dan weet ik het ook niet meer :+

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

9

Dankjewel dames!

Denk dat ik ze allemaal maar verder blijf proberen tot het lukt... en met de tips hou ik ook zeker rekening... Bij gelukte koekjes, show ik het resultaat :)

10

Hoe dik rollen jullie het deeg. Heb gisteren koekjes gebakken, maar door het ongelijke deeg zijn sommige wat aan de harde kant. Vind het lastig om alles in dezelfde dikte te krijgen. Iemand tips?

Gr.
Karin

11 Laatst bewerkt door djehr (12-10-2011 15:37)

Tegenwoordig gebruik ik de deeg uitrolset van Städter. Dat zijn 3 sets van stokjes met verschillende diktes: 3mm, 5mm en 10mm. Je legt de stokjes aan weerszijden van je deeg. Legt vervolgens je rolstok op de latjes en gaat dan uitrollen. Je deeg is nu overal even dik. Ik gebruik die van 5 mm het meest.

maakjetaart.nl/osCommerce/advanced_search_result.php?keywords=deeg+uitrolset&osCsid=e2137999788351a3fdcb1fe1a9064087&x=0&y=0

12

lizzie schreef:

Koekjes die je versiert met Royal icing absoluut niet luchtdicht bewaren!

Juist wel! Lucht= luchtvochtigheid= slappe koekjes
Na het uitharden zsm in een afgesloten zakje of Tupper-achtig doosje, evt met een paar rijstkorrels :-)

Groetjes, Adrienne

13

Ik bewaar koekjes altijd in een wekpot. Rijstkorrels onderin en naturel of versierde koekjes blijven lekker vers en knapperig :Y

14

Ik zou dolgraag een keer een goed knapperig koekje willen proeven die met RI is versierd want tot nu toe heb ik die nog nooit geproefd.

Ook niet van mensen die zeggen dat die van hun goed zijn  :think:

Knapperig is voor mij alsof ze net uit een pakje van de winkel komen en niet alsof het pakje al twee dagen op staat.
Blijkbaar verschillen op koekjesgebied heel veel mensen van smaak  :/

Als ik het juiste recept heb gevonden (en heb er al best veel geprobeerd) dan ga ik weer decoreren.
Maar tot die tijd is het mij veel te veel werk voor een koekje dat niet echt vers smaakt en waar ik dus niet 100% achter kan staan.

15

djehr schreef:

Tegenwoordig gebruik ik de deeg uitrolset van Städter. Dat zijn 3 sets van stokjes met verschillende diktes: 3mm, 5mm en 10mm. Je legt de stokjes aan weerszijden van je deeg. Legt vervolgens je rolstok op de latjes en gaat dan uitrollen. Je deeg is nu overal even dik. Ik gebruik die van 5 mm het meest.

maakjetaart.nl/osCommerce/advanced_search_result.php?keywords=deeg+uitrolset&osCsid=e2137999788351a3fdcb1fe1a9064087&x=0&y=0

Wat een goed idee! Ik had er nog nooit van gehoord! Dank je wel!!

16

nnicole1234 schreef:

:S :think:

Groetjes, Adrienne

17

Adrienne schreef:
nnicole1234 schreef:

:S :think:

Maar volgens mij houdt toch iedereen wel van een lekker vers knapperig koekje? :think:

18

Misschien lees ik het verkeerd, maar mij lijkt het dat er gesuggereerd wordt dat sommigen onder ons met mindere kwaliteit genoegen nemen. Vind ik niet zo'n leuke suggestie :nooo

Groetjes, Adrienne

19

hmmm lekker nostalgisch koekjes bakken.
Doe ik eigenlijk te weinig.

Gr, Miriam

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******

20

ik vind het recept van NIgella uit het boek Feest het lekkerst.
Zal het eens opzoeken...

21

ik ben niet volledig meer mee...
het bakken wel...

maar hoe bewaar ik ze nou ???

22

In een wekpot met een laagje rijst onderin  :Y

23

djehr schreef:

In een wekpot met een laagje rijst onderin  :Y

:Y :D

Groetjes, Adrienne

24

Het probleem van Royal icing koekjes luchtdicht bewaren, is dat het vocht en vet van het koekje in de icing trekt en daardoor wordt de icing zacht.

Ik vind deze koekjes lekker zoals ze zijn en denk niet dat ze heel erg knapperig horen zoals biscuitjes maar die van mij zijn lekker bros, denk dat ze anders ook erg hard worden

Trouwens heb net een koekjesrecept online gezet, probeer hem uit!
Op de blog van Www.koekiekoekie.nl

Groetjes Rianne ( Lizzie ),

Ga me gauw voorbereiden voor de workshop vanmiddag

( mocht er iemand nog een workshop ri koekjes willen volgen? Heb nog 2 plekjes vrij 29 oktober! )

www.koekiekoekie.nl. Koekje erbij?

het koekjesrecept van "de koekjesfee"

heb hem ook op mijn site staan. lopen niet uit in de oven en zijn lekker kanapperig/bros

http://cupcakesenzo.blogspot.com/search … oekjesdeeg