1

Onderwerp: cupcakes voor kind met suikerziekte

Hallo allemaal,

Ik ben dringend op zoek naar een recept voor cupcakes voor een meisje met suikerziekte.

Over 2 weken ga ik op school een workshop geven, cupcakes maken en decoreren. Nu is er een meisje bij, zij is er sinds kort achter dat ze suikerpatient is en insuline moet spuiten. Ik wil/moet voor haar speciale cupcakes maken zodat ze gewoon mee kan doen en natuurlijk mee kan genieten!

Oja en als kan ook recept voor toppings.

Wie o wie kan mij helpen?

ALvast dank voor alle moeite!

2

Re: cupcakes voor kind met suikerziekte

Kun je de suiker niet gewoon vervangen door zoetstof?

What doesn't kill you, makes you stronger

3

Je berichtje staat in de rubriek ingezonden recepten.............maar je stelt een vraag, dus mag deze [MOVE] -> bakken&vullen

Via de faq's kom je bij een topic over allergie-recepten, daar staat wellicht het antwoord op je vraag.

4

hai,

Ik heb dezelfde uitdaging. Ik ben juf en in mijn klas zit een ll met suikerziekte. Ik heb met zijn moeder gesproken over hoe ik een taart zo kan maken dat hij mee kan eten.
Zij gaf aan dat het om de koolhydraten gaat. Dus de koolhydraten van je mix /marsepein boter etc tellen.

Deze ll spuit niet zelf, maar heeft een aparaat waar hij de te eten koolhydraten moet invoeren en dan geeft het apparaat aan hoeveel insuline hij krijgt..

Volgens moeder hoefde ik niks aan te passen..alleen dus wel even de koolhydraten proberen te tellen.

5

Hoi sweet978,

Bedankt voor de tip, maar hoe tel je dan?? :o 

Ben watdat betreft een echte leek  :o  :o

Geeta

6

Hallo Karin,

Thanks voor de move, ben nog een leek op de forum  :D

Heb wel naar de faq's gekeken, alleen helaas geen recept  :nooo

Geeta

7

de koolhydraten staan meestal wel vermeld op de verpakking
Ik heb zelf ook nog niet gekeken hoor..  ga t nu ff doen :)

8

handig..op de verpakking van funcakes bisc mix staat t netjes vermeld...  per 100 gram mix 87 koolhy waarvan 44 gr suiker

De uitdaging zit hem denk ik in de bekleding en de vulling... Ik kon nl op de fondant verpakking niet wijs worden of er koolhydraten inzitten.

9

sageeta schreef:

Hallo Karin,

Thanks voor de move, ben nog een leek op de forum  :D

Heb wel naar de faq's gekeken, alleen helaas geen recept  :nooo

Geeta

Via de recepten........sorry kom je op dit topic:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=74530

10

Hallo allemaal,

Ik heb zelf ook diabetes en spuit insuline. Een recept aanpassen lijkt me zowat onmogelijk: in de cupcakes, marsepein, BC, fondant, etc. zit sowieso suiker, je kan dat niet allemaal weglaten. Bovendien zorgt de bloem ook voor koolhydraten.

Zelf pas ik m'n injecties aan en spuit dus meer eenheden zodat ik kan mee eten. Dat moet je dan wel best afspreken met de ouders en evt met de diabetes verpleegkundige of arts die het kindje begeleidt. Ik weet dat het voor kinderen wel minder evident is omdat zij een strikter programma volgen dan volwassenen. Ik bedoel: zij hebben andere insulines die nog niet zo flexibel zijn.

Ik vind het alleszins wel fijn dat jullie hieraan denken. Met mij werd er vroeger zelden rekening gehouden! Hopelijk kunnen jullie deze kindjes ook een plezier doen!

Groetjes,
Sijsje

11

lieve mensen,

Hartelijk dank voor het meedenken. De workshop is goed gegaan. Ik heb idd via de verpakking de koolhydraten kunnen berekenen. Op internet kun je ook veel vinden.

Ze heeft igg wel een heel leuk middag gehad en ik ben blij dat ze gewoon heeft mee kunnen doen.

Nogmaals dank!

Sageeta

12

sweet978 schreef:

De uitdaging zit hem denk ik in de bekleding en de vulling... Ik kon nl op de fondant verpakking niet wijs worden of er koolhydraten inzitten.

Fondant is bijna pure suiker dus ook bijna 100% koolhydraten. Dat kan je dus voor 100% meetellen. Marsepein is afhankelijk van de verhouding. 1:3 is 75% koolhydraten, 1:4 is 80 % koolhydraten. Botercreme hangt ook weer af van de verhouding die je  gebruikt.

Maar ik kan je maar 1 tip geven: overleg met de ouders.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

13

dat had ik ook gedaan al inderdaad mirjam5 ...thanx voor de tip :)

Ik heb besloten dat ik pas een taart voor mn klas bak als t dec is.. lang leve t kerstetentje in de klas..dan moet hij toch al bijspuiten etc..dus dat is dan makkelijker.