1

Onderwerp: stijfgeklopte eiwitten toevoegen aan botercreme

De titel is misschien een beetje verwarend maar ik wist niet hoe ik het anders moet opschrijven. :/ 
Ik vroeg me af of ik au bain marie stijfgeklopte eiwitten kan toevoegen aan reeds klaargemaakt botercreme ( roomboter, poedersuiker en jam) Ik vind de botercreme nu een beetje te boterachtig. Hebben jullie hier ervaring mee?

Zoete groetjes, Inti

2

Re: stijfgeklopte eiwitten toevoegen aan botercreme

Ik denk dat je dan het luchtige effect kwijtraakt.
Misschien proberen met mon chou of zo iets? Is frisser dus de smaak zal minder boterachtig zijn.

Botercreme om mee te vullen wordt vaker van mix gemaakt en dan heb je dat boterachtige smaakje ook minder.

Ik zou aanhouden hoe je meringue botercreme maakt.
Dus de boter (in jouw geval de klaargemaakte botercreme, normaal gesproken is dit pure boter) verdeeld in kleine porties aan de eiwitten toevoegen.
Dit doe je op een lage stand van de machine. Als alles gemengd is nog even op een hoge stand totdat het een goed homogeen geheel is.

Life is what you bake it.

4

Maar het is dus geen probleem dat de boter en poedersuiker al gemengd zijn?
Ik moet dus eiwitten au bain marie stijf kloppen en dan vervolgens kleine beetje botercreme toevoegen en weer mixen tot dat alle botercreme met de eiwitten gemengd is en dan op hoge stand?
Maar ik weet niet meer precies hoeveel suiker er in de botercreme zit want volgens Merenque botercreme moeten de verhoudingen 1,2,3 zijn toch? Sorry voor de vele vragen ben nog een beetje een beginneling :o  :o

Zoete groetjes, Inti

5

normaal gesproken maak je de eiwitten warm met de suiker.
als dit in elkaar is opgelost, haal je het van zijn hitte bron (au bain marie) af en klop je het stijf. vervolgens voeg je beetje bij de beetje de boter toe aan de merinque (eiwit met suiker). En dan als laatste even flink mixen.
ik heb er zelf ervaring mee dat je het vaak kunt verknollen als je het niet doet zoals het origineel verteld.
je kunt het proberen. maar de kans zit er in dat het mislukt.

Enthousiaste groet, Maxime

6

moet je die eiwitten verwarmen of kan dat ook koud?

7

Hier staat het recept: http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … botercrème
Speel ook het filmpje eens af.

Als de boter al gezoet is zou je kunnen proberen met de helft of drie kwart van de suiker in het eiwit op te lossen maar of het dan nog allemaal goed gaat kom je alleen maar achter door te proberen.

En Olivierd,
Ja het moet warm, koud krijg je de suiker niet goed opgelost en kan het de boter niet dragen en je bent door het verwarmen meteen van de ziekmakende beestjes af.

Suc6,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

8

Inti schreef:

De titel is misschien een beetje verwarend maar ik wist niet hoe ik het anders moet opschrijven. :/ 
Ik vroeg me af of ik au bain marie stijfgeklopte eiwitten kan toevoegen aan reeds klaargemaakt botercreme ( roomboter, poedersuiker en jam) Ik vind de botercreme nu een beetje te boterachtig. Hebben jullie hier ervaring mee?

Om de creme creme-iger te krijgen zou je geleroompudding kunnen toe voegen. Goed blijven kloppen en de geleroompudding lepel voor lepel toevoegen. Op het laasts nog ongeveer 10 minuten laten kloppen om een luchtige creme te krijgen

9

Oh dat lijkt me heerlijk ga t zeker proberen!
Dank jullie wel voor alle tips :D

Zoete groetjes, Inti

10

als je de weiwitten aan de bc toevoegd zit er dan in de eiwitten suiker? en zo ja hoeveel

ik gebruik altijd de bc mix van funcakes vindt ik erg lekker en dat is al vrij zoet vindt ik