1 Laatst bewerkt door Francis (11-10-2011 20:05)

Onderwerp: HELP! Tiara word niet hard!

Ik ben bezig met het maken van een Tiara voor een taart voor aanstaande vrijdag.
Ik heb hem zondag gemaakt, maar hij word maar niet hard  :nooo

Ik heb hem gemaakt van Fondant met flink wat Tylose erdoor. Net probeerde ik hem om een ronde bus te leggen, maar het laat dan gewoon los...

Wie heeft de oplossing voor me?

Ik zat al te denken om hem in de over te bakken op misschien 50 graden en met de deur op een kier? Maar waar leg ik de Tiara dan op? Ik moet iets hebben dat in de over kan natuurlijk.... En eerst zal hij zacht worden door de warmte, waardoor hij natuurlijk helemaal uit zijn vorm gaat niet?

Ik ben echt helemaal radeloos.....

Wie kan me helpen???

Hierbij een foto van hoe hij er nu bijligt...  :(

http://i54.tinypic.com/20iuptw.jpg

2

Re: HELP! Tiara word niet hard!

:think: heb je 'm nu plat liggen dan?
:think: welk merk fondant?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Ja hij ligt nu plat... Want als ik hem over het blik leg, gaan de stukken los van elkaar :/

4

Heb je de losse stukken wel aan elkaar gemaakt met wat eetbare lijm of een beetje water op een kwastje?

5

hij moet nu echt wel op een blik of pot ofzo hoor (moet direct); anders wordt ie hard en dan valt er niets meer aan te buigen hoor :nooo 
Kan het niet zijn dat het al te hard is, dat ie daarom kapot gaat?

Kun je de boel niet lassen met icing?

Hoi Francis, je kunt de tiara over een glas leggen (glas op zijn kant)
en dan op 60 graden in de oven. In de vaatwasser wordt het ook zeker 60 graden!! Heb zelf zo ooit een vogelhuisje laten drogen  :Y !!
Iedere 10 min even kijken. Hoop dat je er iets aan hebt  ;) !

7

ik zag laatst in een how-to dat hij om het blik gevormd werd en dat hij wel bijna een week moest drogen...

http://www.youtube.com/watch?v=DOm2adPg … mp;index=3

Dear Lord, if You can't make me skinny, please make all my friends fat!

8

Nee je kunt hem echt helemaal buigen nog... Terwijl er minstens 1 heel theelepeltje Tylose door zit...
Ik heb alles aan elkaar gelijmt met tylose gemengt door water. Maar juist daar laten de stukken los als ik het over het blik leg....

9

is je lijm sterk genoeg dan?
tsja, weet 't niet hoor, maar wanneer die nu nog plat ligt en toch zacht is.....
welke fondant is het dan? er is fondant die niet/nooit uithardt (weet alleen even niet welke :o )

10

Mijn fondant is van Funcakes.

Bedankt voor de tip van de oven, maar de Tiara past niet over een glas... Daat is hij veelste groot voor....

11

een vaas/pot/blik dat in de oven kan?

12

Daar heb je je antwoord dan, want als ik het me goed herinner is het juist de Funcakes fondant die niet echt uithardt...

13

NEEEE dat meen je niet?!?!?!?!

Ik heb nog wel M&B fondant liggen... gaat het daarmee wel? En red ik dat nog op tijd?  :(

Ik heb me ook al suf gezocht naar iets dat in de over kan waar de tiara op kan liggen.... Maar als hij nu al uit elkaar valt, dan kan ie ook niet ergens op liggen denk ik. Want als hij eerst zacht word, zal hij er zo weer vanaf glijden of heb ik dat mis?

14

Funcakes fondant hardt idd niet uit. Misschien heb je nog tijd om morgen gumpaste/flowerpaste te kopen en het daar opnieuw mee maken? Dat droogt snel genoeg.

Ik plak de tekening van de tiara zelf voor ik begin op een rond stuk piepschuim, maar een glas of blik werkt ook prima. Ik werk dus gelijk in de gebogen vorm.

Heel veel succes!!

~ Never waste a good crisis... ~

15 Laatst bewerkt door Jeetje (11-10-2011 21:27)

Ik heb het net nog even voor je nagezocht (zoekfunctie, zoeken op steekwoorden funcakes, fondant en hard), en ik had het dus inderdaad goed onthouden. Funcakes is het merk fondant dat niet uithardt.

Volgens mij moet het met M&B fondant wel lukken, qua tijd zou het ook nét nog moeten lukken denk ik, dus ik zou er zeker een poging aan wagen. De luchtvochtigheid is niet enorm op het moment, en de verwarming desnoods aanzetten, daar wordt de lucht ook droger van volgens mij. Succes!

16

tylose erdoor, maken, in de oven op 50 graden, een half uurtje, eruit halen (en er van afblijven), issie al (bijna) hard :Y  :thumb:

17

Super dank je! Heb de hele dag moeten werken, dus hoop dat als ik hem nu maak alles nog goed komt  :|

Maar als ik hem in de oven doe, word hij dan niet eerst zacht? Dan zakt het toch van het blik af? Of heb ik het verkeerd?

18

Nou de 2de Tiara is klaar. Hij ligt nu om een vaasje heen. Ik laat hem vannacht even drogen, en dan kan hij morgen evt. even in de over.

Iemand nog tips waaromheen ik de tiara kan doen in de oven?

Hetgeen waar hij nu omheen zit kan denk ik niet in de oven, dit is van alliminium

19

aluminium smelt echt niet bij 50 graden en je gebruikt geen magnetron, dus waarom niet :think:

20

Bedacht me ineens dat ik jullie helemaal niet meer het resultaat heb laten zien!  :o

Ik heb hem overigens een klein uurtje in de over gedaan op 50 graden op het alluminium bakje  ;)  Vervolgens 2 nachten laten drogen. Hij kwam niet heel op de taart dus heb hem een beetje moeten aanpassen, maar hij was toch gelukt!

Hierbij de Tiara met bijbehorende taart natuurlijk  ;)

http://i51.tinypic.com/n4fxo9.jpg

21

Jultie schreef:

Funcakes fondant hardt idd niet uit.

Huh? Daar heb ik nou nog nooit problemen mee gehad. Bij mij hardt het wel gewoon uit, zelfs als ik geen tylose gebruik.

22

Wat vreemd zeg!

Ik moet zeggen dat als ik letters maak uit een letter tappit, dan rol ik een beetje fondant uit en laat het 10 minuutjes liggen zodat het iets hard word en de letters er makkelijker uitkomen. Dan word het idd ook wel hard....  :s

23

dit topic had ik eerder moeten lezen! Mijn tiara (2 stuks) zijn allebei niet hard geworden en helaas na een week uitdrogen toch niet gelukt. Nu weet ik dus dat ik hiervoor geen funcakes fondant moet gebruiken (met tylose bleef hij ietwat soepel, te soepel dus om te blijven staan).

Dat wordt toch een cursusje icing spuiten volgens! hahaha

24

Funcakes hardt prima uit, de samenstelling is lang geleden al aangepast. Je moet hem zeker niet staand laten drogen, liggend op een glas of fles, en dan een aantal dagen drogen (liefst een uurtje in de oven op 50 graden met de deur open)

Heb je wel voldoende tylose gebruikt?

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

25

bij allebei een theelepel tylose. maar helaas zakte ze dus beide in. heb nog geen tijd gehad om hem nog eens te maken maar ga dan zeker de oven erbij gebruiken.