Op verzoek van Carla (het printen van een blog valt niet mee
) Het recept van de brownie. Het is een hoop knip en plakwerk geworden. Hopelijk kun je het nu printen, anders ga ik je persoonlijk mailen
Succes!
Mijn meest gedeelde recept ga ik verklappen. Megazware, smeuïge, natte, donkerbruine, zeer naar chocolade smakende brownie. Proef je deze brownie, dan weet het het zeker: je koopt vanaf nu geen direct-klaar brownie verpakking meer.
Met deze brownie hebt geproeft ben je ieders vriendje. Komt iedereen op je feestje. Iedereen vind je aardig.
Ook leuk om mee te nemen als je op bezoek gaat, want je weet: There's nothing better than a good friend, exept a good friend with chocolate!
Echter, ik maak ze klein, met het oog op de weegschaal. Hoewel..... Elke dag een klein portie pure chocolade is gezond leest ik regelmatig. Dit is een goede optie daarvoor. Een brownie in een minicupcake bakingcup.
Benodigdheden brownie:
Het recept is voor 40 stuks brownie, ik maak meestal de helft en halveer het recept.
- 375 gram zachte echt boter
- 375 gram pure chocolade. Vaak koop ik iets lager 62-65 maar voeg dan extra cacao toe.
- 6 stuks eieren
- 1 eetlepel vanille extract of 2 zakjes vanille suiker
- 225 gram (volkoren) meel
- 500 gram bruine barsterd suiker
- 1 theelepel zout
- evt. 300 gram gehakte pecannoten of walnoten

Terwijl je de oven voorverwarmt op 180 graden smelt je de boter en chocolade au bain marie in een pan.

Klop de eieren goed met de vanille en daarna het suiker.

Voeg het meel toe.

Omdat mijn chocolade altijd minder dan 70% cacao bevat voeg ik extra cacaopoeder toe (meestal koop ik de extra bittere chocolade met het paarse label van het Albert Hein merk, die is geloof ik 65%).
Maak je het recept in de volledige hoeveelheid, dan voeg ik zelfs 3 eetlepels cacao toe. Hmmm, lekker volle chocoladesmaak. De smaak wordt er echt beter van.

De brownie kan in de oven. Maximaal 25 minuten. Let goed op. De brownie moet niet te lang bakken en te hard worden.

Ik gebruik de halve vorm. Dit is een 22 x 28 cm. siliconenvorm. Precies genoeg voor een heel recept. Fijn dat siliconen niet vastplakt maar ik zou nu deze vorm niet meer kopen. Siliconen zijn soepel en dan kan het baksel erin scheuren. Of het nu in een appeltaartvorm is of deze. Opletten geblazen.
Om die reden haal ik de vorm uit de oven en laat hem op het rooster afkoelen. Om breken tegen te gaan gaat hij daarna op een glazen plaat en laat hem daar met een theedoek op de top rusten. De theedoek is om te zorgen dat de brownie niet onnodig uitdroogt. Afgekoeld moet hij minimaal 4 uur in de koelkast om gegeten te kunnen worden. De boter in de brownie moet echt afkoelen en pas na 4 uur krijg je die heerlijke smaak.
Eigenlijk heeft de brownie niets nodig. Snij hem in niet te grote stukken en smullen maar. Toch ga ik de brownies bewerken. Gewoon voor de fun.

Ik neem mijn uitstekers en haal kleine cirkels uit de brownie.

Hier zie je hoe heelrijk nat de brownie is.

Zo smeuïg dat de discospikkels gewoon blijven kleven op het eerste probeersel.

Het volgende deel krijgt een lila toef met parels van botercreme. Altijd gezellig een toef.

Het laatste deel wordt versierd met een fondant cirkel met hierop barokversiersels, glimmend paars gedust. Ook erg leuk.

Ik had nog wat restjes over, want door torentjes uit de brownie te stansen hou je natuurlijk veel restjes over. Ik wil daar eigenlijk nog een keer cakepops van gaan maken. Misschien gemengd met wat droge cake. Maar.... er was niet zoveel over. Er is die dag niet zo veel gegeten aan tafel. Zou het........?
Een klein bakje heb ik wel kunnen reserveren en ging snel de diepvries in. Daar wacht het op een vervolg
Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl