1

Onderwerp: HELP! Wat doe ik verkeerd?!?!

Hallo allemaal,

sinds een paar maanden ook heerlijk aan de slag gegaan met taarten maken, zalig!
Maar ik heb steeds het probleem dat mijn taarten er heel mooi uit zien in de oven, totdat ik er inprik met een prikker om te kijken of hij gaar is, daarna zakt hij in!! Het lijken soms wel gegolfde taarten!
Ik moet dan ook steeds de bovenkant, wat dus de onderkant word, afsnijden en dan zie ik dat hij nog een beetje plakkerig is, terwijl hij wel goed was toen ik hem controleerde.

Wie o wie kan me helpen en zeggen wat ik verkeerd doe?

Groetjes

Achter elke donkere wolk is altijd een lichtpuntje te vinden!

2

Re: HELP! Wat doe ik verkeerd?!?!

Ha, welk beslag gebruik je , hoe heet is je oven en verwarm je die goed voor?
Als de oven te vroeg open gaat heb je kans dat je baksel ineens te veel afkoelt en dan zakt alles in.

Succes.

Hoi,

Ik denk dat je taart dan toch nog niet goed gaar is, omdat je ook schrijft dat ie nog wat plakkerig is.

4

Hoi Tebje,

ik heb de mix van de webshop en dat werkt echt prima.
Mijn oven verwarm ik altijd voor, het is een heteluchtoven en ik zet hem meestal tussen de 150 en 175 graden, omdat het anders veel te snel gaat.
Nu heb ik een taart gemaakt in de Blanda vorm van 20cm en die heb ik op 150 graden 60 minuten gebakken.
Hij was goed, maar na het prikken zakte hij toch weer in..... :(

Dus ik weet het niet wat ik nu fout doe

5

Als ik controleer dan is hij wel gaar, maar als ik dan het ingezakte gedeelte eraf haal dan merk ik dat alleen de bovenkant nog "plakt", ik snap er echt niks van, want voor de rest doe ik alles precies hoe het moet, denk ik  :o

6

Gewoon nog niet gaar dus...........je prikker moet er echt schoon uitkomen, of testen door erop te drukken met je hand en te kijken of je biscuit terugveert....

Nog eens proberen en dan een paar minuten langer: kijken wat er dan gebeurt..........

(en een logboekje bijhouden waarin je alle details opschrijft............als je dan ineens het perfecte biscuit hebt, kun je in ieder geval terugzoeken wat voor jou en jouw oven de ideale combinatie is  :thumb: )

7

En idd de vraag die al is gesteld: hoe maak je je beslag? Ingrediënten, en werkwijze?

8

ik gebruik de mix van de webshop, biscuitmix, en volg daar de aanwijzingen op.

De prikker komt er echt schoon uit, maar het is net alsof er tussen de allerbovenste laag en die daaronder lucht zit, sorry klinkt raar ik weet het. Alsof de toplaag hoger komt dan het beslag zeg maar....

Op zich zijn alle taarten nog steeds erg in de smaak gevallen, maar ik vind het zo naar dat ik steeds de toplaag eraf moet snijden

9

kun je je rooster iets lager zetten?
misschien een keertje niet erin prikken, maar voelen met je vingers.
als ie terugveert is ie gaar. een uur voor die blanda moet genoeg zijn op 150 graden, of je oven moet de verkeerde temp aangeven.

10

ik heb percies hetzelfde ook met de cupcakes.
doe percies zoals het er staat en dan nog zakt de boel in

groetjes

11

Mmm :think: lastig hoor. Zo te lezen zijn je handelingen oke. Je zou eventueel eens zo'n oventhermometer  erbij kunnen leggen om te controleren wat je werkelijk themp is.
Zelf heb ik eens een ander merk biscuitmix gebruik dan gewoonlijk en die had kwam niet omhoog en zakte ook in. Ook dat zou je eens kunnen proberen. Maar hier houdt mijn kennis geloof ik ook op.
Ik snij ook vaak het bovenlaagje eraf hoor omdat het niet altijd gelijk en mooi recht is, maar daar maak ik weer bonbonnetjes van en die zijn ook heeeel lekker,
Groetjes.

12 Laatst bewerkt door Simoon (08-10-2011 08:39)

Bedankt voor alle tips!
Vandaag weer een taart maken, in de Blandavorm, en ik ga mijn rooster lager zetten, eens kijken of dat werkt.
Anders weet ik het ook niet.
Bedankt voor de tip van de oventhermometer Tebje! Die ga ik maar eens heel snel aanschaffen  ;)

13

Geen dank hoor, ik hoop echt dat het gaat lukken.  :)

14

150 graden is best laag voor biscuit

15

Nou, met wat schaafwerk is hij toch gelukt!  :Y
Ik had verwacht dat hij helemaal tot de rand zou komen, maar dat was niet zo, maar ik ben tevreden!
En zoonlief ook, want die is helemaal blij met z'n lieveheersbeestjestaart!  *D

16

etmc schreef:

150 graden is best laag voor biscuit

Voor hetelucht is dit een fijne temp, vind ik. Ik bak ook 150 gr maar wel langer als het recept aangeeft en mijn biscuits rijzen gelijkmatig en zijn altijd (afkloppen!) mooi gaar  :Y
Een blanda gaat er bij wel een uur, of zelfs nog iets langer, in.......

17

Ik bak altijd op 175 en bij mij is t ook altijd gaar en nooit zwart..