1

Onderwerp: Er klopt iets niet...

Hallo iedereen,

Dit is m'n eerste berichtje op de site! Kheb al veel zitten meelezen om een oplossing voor m'n probleem te vinden (biscuit komt nl. niet goed omhoog in blanda vorm), maar er is me iets toch niet duidelijk: overal lees ik dat je vorm voor 2/3 gevuld dient te zijn, maar als ik de instructies bij tabellen volg voor een blanda van 28cm, dan is er hoogstens 1/3 gevuld... Ik doe er dus 400 gram PartyCake mix (van Aveve) in, 5 eieren en 40mL H20...

Kan iemand me raad geven? Alle tips zijn welkom!

Ter info: ik doe alle ingrediënten 10 min. in de keukenrobot (met garde kloppen), vet de blanda vorm in en bestrooi lichtjes met bloem (zo komt ie er makkelijk uit), verwarm de oven voor en zet de biscuit onmiddellijk in de warme oven.
Op het forum had ik gelezen dat sommigen positieve resultaten behaalden met 10min op 140, 10min op 160 en 10min op 180, dit heb ik ook geprobeerd, en tijdens die eerste 10min op 140 zag ik em precies beetje rijzen (de kanten kwamen toch mee omhoog ipv alleen het midden!), maar toen ie op 160 overging, begon de biscuit te bakken... heb em terug op 140 gezet, maar het 'kwaad' was geschied: de biscuit kwam niet meer omhoog :-( Uiteindelijk heeft ie 70min in de heteluchtoven gestaan (combimicrogolf), waarvan 40min op 180.

Volgende keer dan maar iets langer op 140 laten staan alvorens em te laten bakken? Of meer biscuit in de vorm doen? Maar dan zal de taart ook veel zwaarder vallen, toch?

Bedankt voor het lezen!!! :-)

2

Re: Er klopt iets niet...

Biscuit valt niet zwaar hoor, de vullingen en marsepein/fondant doen het hem.
Blanda's moet je trouwens meer/hoger vullen omdat de bovenkant breder is dan de onderkant.........

Ik vond nog deze topics:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=121590
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=120523

Of de inhoud nemen en voor elke halve liter 1 ei, de andere ingrediënten naar verhouding..

Het is me niet duidelijk of je al eerder biscuits hebt gebakken en of die wel lukken...........het zou nl ook nog aan je oven kunnen liggen (dat die niet zo warm wordt als jij vraagt).
Het blijft toch uitproberen (opschrijven in een boekje wat en hoe je precies je beslag hebt gemaakt, hoe en hoelang in de oven en wat het resultaat was)

3

Re: Er klopt iets niet...

De mix die je gebruikt ken ik niet, maar als je de biscuitmix of moscovische mix gebruikt neem je 1 ei per halve liter inhoud van je bakvorm. Bij een 20 cm blanda gebruik ik al 4 eieren, dus bij een 28 cm zijn 5 eieren echt te weinig.
Meet de inhoud van je 28 cm vorm en pas daar je aantal eieren en de bijbehorende mix en water op aan en je zult dien dat het dan wel goed gaat.
Omdat het zo'n diep blik is bak je het best op lage temperatuur en wat langer. Ik bak zelf op 150 gr. hete lucht zonder op te hogen. De 28 cm blanda zou ik zeker 55 min. bakken en dan voelen en evt. per 2 min verder bakken.
Succes  :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties