1

Onderwerp: afsmeren met ganache of met botercreme

ik lees steeds vaker dat er ganache gebruikt wordt bij het afsmeren en dat je dan veel strakker kan bekleden, en nu vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn

dus: botercreme of ganache???

groetjes kim

2 Laatst bewerkt door saskiahuisman (24-09-2011 15:49)

Re: afsmeren met ganache of met botercreme

Hoi,

Beiden vind ik prettig, zolang je maar met een warm paletmes goed strak na smeert. Ganache gaat nog iets beter, maar ik heb geen voorkeur. Ligt er aan wat de klant wenst.

Volgens mij zijn hier al aardig wat topics over geweest.....

3

ganache, is dat niet die vloeibare chocolade? Wordt het dan geen vreselijke knoeiboel? Ik vind werken met chocolade het lekkerste resultaat  :P , maar 'k vind het verschrikkelijk om mee te werken. :s

4

Ik weet dat ik wat laat reageer, maar ben ook net pas lid geworden. Ganache werkt tot mijn verbazing helemaal super. Heb het recept uit het boek Planet Cake gebruikt.

witte ganache: 1,3 kg witte chocolade, grof geraspt met 450 ml ongeklopte slagroom (ik had 200 g met 70 ml)

donkere ganache: 1,2 kg melk of pure chocola, grof geraspt met 600 ml ongeklopte slagroom (ik had 200 g met 100 ml)

dit een half minuutje in de magnetron op vol vermogen en dan goed doorroeren. Nu komt de truc (al moet ik toegeven dat ik ook niet zo lang kon wachten en dus eerst heb lopen kliederen). Laat dit geheel een nacht staan!!! De volgende ochtend even 3 seconden in de magnetron en nu kun je er supergoed mee werken!

Het geheel wordt echt superstrak!

daar ik nog ff niet weet hoe ik hier foto´s moet plaatsen, zal ik die er later nog even bijzetten.

LG, Petra

Droom niet over het leven, leef je droom!
Petra

Ik vind beide goed werken maar ganache veeeeel lekkerder.

Life is what you bake it.

6

Ik vind ganache ook veel gemakkelijker werken, en idd veel lekkerder...

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

7

ganache :Y
(zie you tube: inspired by Michelle (3x))

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Afsmeren met merengue is ook erg fijn!

Cabana consulente worden? Wij zoeken jou! Ben je minimaal 23 jaar, representatief en in het bezit van een auto? Mail me dan of ga naar www.cabana.nl "Think summer, think Cabana"

9 Laatst bewerkt door saskiahuisman (05-10-2011 11:20)

Pevaho schreef:

ganache, is dat niet die vloeibare chocolade? Wordt het dan geen vreselijke knoeiboel? Ik vind werken met chocolade het lekkerste resultaat  :P , maar 'k vind het verschrikkelijk om mee te werken. :s

Hoi,
Als je het op deze manier doet, niet hoor. Het gaat er om dat je de juiste hoeveelheden gebruikt. Op deze manier kan het ook:
    Voor een glanslaag over je taart: 1 deel slagroom en 3 delen witte chocolade, eventueel kun je met een cornetje met bruine chocolade een leuk figuurtje op je taart spuiten.
    Voor een lichte vulling: 1 deel slagroom en 1 deel chocolade: Slagroom verwarmen in een pan, als het kookt van de warmtebron afhalen. Daarna de callets (bijv. van Callebout) toevoegen en alles goed doorroeren. Dit mengsel heet ganache. Als het nog warm is, over je taart gieten en kun je dit met een paletmes glad strijken.

Ik gebruik er altijd een taartrooster voor, en zet deze op een glazen ovenplaat. Hierin lekt dan de rest van de ganache. Daarna zet je de taart een paar uur in de koelkast waardoor deze uithardt. Als je de taart dan uit de koelkast haalt, even met een warm afgedroogd paletmes bijwerken en voila je hebt een superstrakke taart!

10

Carien schreef:

ik heb ze gekeken. super duidelijk inderdaad... alleen 1 dingetje: als ze de taart in genache heeft staan zegt ze dat ie zo een nachtje moet blijven staan.. bedoeld ze dan in of uit de koelkast??

ellareinhard schreef:
Carien schreef:

ik heb ze gekeken. super duidelijk inderdaad... alleen 1 dingetje: als ze de taart in genache heeft staan zegt ze dat ie zo een nachtje moet blijven staan.. bedoeld ze dan in of uit de koelkast??

Hoi,

In de koelkast, anders smelt je ganache. En omdat het een melkproduct is moet je taart ook in de koelkast bewaard worden, anders bederft je taart.

goede vraag! Denk zelf in de koelkast...

13

saskiahuisman schreef:
ellareinhard schreef:
Carien schreef:

Hoi,

In de koelkast, anders smelt je ganache. En omdat het een melkproduct is moet je taart ook in de koelkast bewaard worden, anders bederft je taart.

Ik maak de ganache inmiddels op een andere manier. Ik laat de slagroom heel kort aan de kook komen in een pannetje en giet de hete slagroom dan op de chocolade.
De chocolade smelt en de slagroom is hoog verhit en kan buiten de keoling blijven als je dat zou willen (ik heb altijd bederfelijke vullingen in mn taarten dus doe jet niet maar het kan wel)

Life is what you bake it.