1

Onderwerp: Botercreme écht buiten de koeling?

Hallo allemaal  :)

Ik maak nu al een tijdje taarten maar steeds meer voor anderen en er is iets dat me dwars zit... Hoop hier (voor m'n eigen rust :P ) duidelijkheid in te krijgen.

Vullingen van botercreme (mix) kunnen die nou echt volledig buiten de koeling te bewaren? Of is het maar voor een paar uur, of hoeft het echt helemaal niet in de koeling?

Gr Kelly

Re: Botercreme écht buiten de koeling?

Die kan écht buiten de koeling.  :Y

Het enige verschil tussen in- en uit de koeling; de hardheid van de vulling.

In de koelkast = harder en stijf
Uit de koeling = zacht

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

3

Ik bewaar ze gewoon IN de koeling hoor!
Het is meer voor de besteller vind ik. Tegen hun zeg ik altijd dat de taart makkelijk een paar uur uit de koeling kan blijven. Maar bij mij zitten ze er altijd in!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

4

Ja dat heb ik dus ook, ik zeg dat het kan, maar ik bewaar het zolang in de koeling.

Maar, ik had dus laatst een taart voor een vriendin gemaakt met aardbeiencreme en zei dat het buiten de koeling kan, zegt een andere vriendin (waarvan de schoonzus ook taarten maakt) dat dat absoluut niet kan! Het moet in de koeling! En ik wist ook wel dat het gewoon kan, maar toch...  :s

Ben blij dat ik het even bevestigd heb gekregen  :Y

Bedankt,
Gr Kelly

Ik zelf bewaar ze ook in de koeling, vind ik persoonlijk ook lekkerder.

Maar het kan dus zeker wel, je krijgt er niets van.

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

6

3 dagen in de koelkast kan makkelijk, maar 3 dagen uit de koelkast zou ik niet doen.
maar voor 1 dag of een paar uur kan het echt wel!

7

chantal1980 schreef:

3 dagen in de koelkast kan makkelijk, maar 3 dagen uit de koelkast zou ik niet doen.
maar voor 1 dag of een paar uur kan het echt wel!

Oke, maar waarom dan precies?
En sowieso is 3 dagen houdbaar wel een beetje de max voor elke taart?

Gr Kelly

8

Kelly1610 schreef:

Oke, maar waarom dan precies?
En sowieso is 3 dagen houdbaar wel een beetje de max voor elke taart?

Gr Kelly

Ik bewaar mijn botercreme taarten altijd buiten de koelkast. De vulling en de bv mokkacreme blijft dan niet alleen  veel zachter, maar heeft ook veel meer smaak.

Als je botercreme maakt zit daar zoveel suiker in dat de suiker als conserveringsmiddel werkt. Gebruik je melk in je botercreme, dan moet je oppassen dat deze niet zuur wordt.

Ik bewaar ze onder een stolp in de kelder, dat is een koelere ruimte dan mijn woonkamer of keuken. Zelfs na een week smaken mjin taarten nog steeds goed.

9

Kelly1610 schreef:

Maar, ik had dus laatst een taart voor een vriendin gemaakt met aardbeiencreme en zei dat het buiten de koeling kan, zegt een andere vriendin (waarvan de schoonzus ook taarten maakt) dat dat absoluut niet kan! Het moet in de koeling! En ik wist ook wel dat het gewoon kan, maar toch...  :s

Misschien dacht ze dat het niet met botercreme was, of met vers fruit?

Groetjes Miriam
Zij die gaan taarten groeten u!

10

Mijn advies is ook altijd in de koelkast bewaren... Boter zet ik ook in de koeling...
Gewoon iets voor het eten eruit halen...

11 Laatst bewerkt door Kelly1610 (04-10-2011 10:57)

Ja ik snap de reactie van die vriendin niet zo.. Want het kan dus wel! En zeker met feestjes snap ik dat mensen geen ruimte hebben in hun koelkast, dus daarom zeg ik het er gewoon bij..

Zelf leg ik een koelelement van de koelbox onder mijn marsepeinentaart met botercreme.
Door de koelkast gaat de taart zo glimmen en vind ik zonde. Door het koelelement blijft het toch goed.

Pas alleen wel op met zeer warm en drukkend weer. En als het onweert kan je de taart sowieso beter in de koelkast zetten heb ik gehoord  :Y

14

hier ook altijd in de koelkast tot ze opgehaald worden; en dan mogen ze best er buiten blijven...

Groetjes, Dorothea.

15

Taarten met bc laat ik overdag uit de koeling maar 's nachts niet. Dan gaan ze in de koeling. Of het moet zo heet zijn dat de bc 1:1 zelfs gaat smelten. Ik vind dat bc echt op kamertemperatuur moet zijn omdat je anders zo'n hard stuk zit te eten  :s . Harde marsepein vind ik ook niet lekker.  Daarom gebruik ik ook het liefst bc ipv slagroom...

16

Esther68 schreef:

Taarten met bc laat ik overdag uit de koeling maar 's nachts niet. Dan gaan ze in de koeling. Of het moet zo heet zijn dat de bc 1:1 zelfs gaat smelten. Ik vind dat bc echt op kamertemperatuur moet zijn omdat je anders zo'n hard stuk zit te eten  :s . Harde marsepein vind ik ook niet lekker.  Daarom gebruik ik ook het liefst bc ipv slagroom...

Ik doe het precies zo  :Y

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

17

Heb in een bakkerij gewerkt en de enige reden dat het cremegebak daar in de koeling bewaard wordt is a: omdat de toonbank nou eenmaal toch gekoeld is en b: zodat het gebak wat steviger is en minder beschadigd met oppakken,
We vertelden de klanten altijd dat ze het minimaal een uur voor het eten even buiten de koelkast moeten zetten, dan is het lekkerder

Groetjes Lizzie

www.koekiekoekie.nl. Koekje erbij?

18

Thanks voor de reacties  :D  Het is me helemaal duidelijk  :Y

Gr Kelly