1 Laatst bewerkt door Marileen (04-10-2011 19:05)

Onderwerp: Abrikozen-nestjes

Ik zit net aan een bakje koffie met een oud bakboek. Ik spaar ook zulke boeken (ook nieuwe hoor, oude hobby van me) ......hint  :) , dus als je er te koop hebt  :D 
Maar ik heb hier een lekker recept. Denk dat ik het straks maar eens uit ga proberen  :)

Abrikozen-nestjes:

http://s2.postimage.org/2j0f5isf8/abrikozennestje.jpg

Benodigdheden voor de nestjes:

abrikozen
400 gr bloem
25 gr gist
10 gr zout
5 gr suiker
1 ei
150 gr water
200 gr boter of margarine

benodigdheden voor de room:

500 gr melk
100 gr suiker
2 eierdooiers
80 gr roompoeder
10 gr boter

Doe de bloem in een kom, maak daarin een kuiltje, en doe daarin koud water, ei, gist, snufje zout en suiker.
Maak het stevige deeg glad en laat het 5 minuten rusten.
Daarna het deeg plat uitrollen, en de boter/margarine erdoor kneden. Dichtvouwen en uitrollen tot 1 cm dikte.
In drieën vouwen, omdraaien en weer uitrollen tot 1 cm dikte.
Nu ongeveer 15 minuten laten rusten.

Ondertussen de room koken. Roer in een kom de suiker, eierdooiers en de poeder voor de gele room met een beetje melk door elkaar tot een papje. Kook de rest van de melk en giet deze al roeren bij het papje. Glad roeren , terug op het vuur en tegen de kook aanbrengen. Pan van het vuur nemen en het klontje boter erdoor roeren en eventueel nog wat suiker.

Rol het deeg uit tot een plak van 40 bij 40 en 1 cm dik, en snijd hiervan reepjes van 1 1/2 cm breed. Rol de uiteinden tegen elkaar in, knijp de uiteinden aan elkaar vast en vorm het tot een 8-model.
Leg de twee helften van de 8 over elkaar, en het nestje is gevormd.
Leg de nestjes op de bakplaat. Spuit of schep de room erin, en leg doorop de abrikozen. Laat nu alles 20 minuten rijzen.
Afbakken in een voorverwarmde oven van 230 gr C. Baktijd is ongeveer 20 minuten. Na het bakken afglanzen met gelei of gekookte abrikozenjam.
Vers zijn ze het lekkerst, omdat ze dan heerlijk krokant zijn. Maar je kunt ze de andere dag ofzo opnieuw even in de oven doen om weer krokant te maken.

Smakelijk  http://www.forumsmilies.nl/Eten_en_drinken/eten05.gif

Groetjes!

2

Re: Abrikozen-nestjes

Ben altijd heel erg van de plaatjes, heb er er 1 ?

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

3 Laatst bewerkt door Anouschka (04-10-2011 17:28)

Annemiek schreef:

Ben altijd heel erg van de plaatjes, heb er er 1 ?

ik denk  de meeste van ons... :P  dus graag een fotootje .als je die hebt.
alvast bedankt :)

creatief met taart

4

Ik heb er een foto bij gezet hoor  :)

Groetjes!

5

Marileen schreef:

Ik heb er een foto bij gezet hoor  :)

kijk dat ziet er heerlijk uit! weer iets om uit te proberen,bedankt! :thumb:

creatief met taart