1

Onderwerp: Marsepijn, scheurt en plakt

Hallo allemaal,

Zaterdag mijn eerste taart met marsepijn gemaakt en ik moet zeggen dat fondant toch echt een stuk makkelijker werkt.
Maar zelf vind ik marsepijn gewoon veel lekkerder.
Mijn probleem is dat het marsepijn tijdens het kneden breekt en niet flexibel is zoals de fondant.
Daarna bij het uitrollen plakt het aan mijn deegroller (heb een houten). Dit laat dan "gaten" achter in mijn marsepijn.
Ook vind ik het erg snel scheuren:(.

Ik gebruik de funcakes marsepijn en op tafel gebruik ik Crisco.

Misschien ook Crisco op de deegroller smeren?

Iemand verder nog tips?

2

Re: Marsepijn, scheurt en plakt

Probeer het eens met poedersuiker..............ik heb geloof ik gelezen dat crisco en marsepein niet echt samengaat, Marsepein bevat al vet en crisco is dat natuurlijk ook............ga even een topic hierover terugzoeken.

Marianne schreef:

Geen crisco toevoegen aan marsepein :nooo
Als het scheurt, is het wellicht een beetje droog. Je handen nat maken, afschudden en díe hoeveelheid water (dus alleen je natte handen) door de marsepein kneden.

Misschien een idee om marsepein met fondant te mengen? (marsefond)

Of eens een ander merk bijv zeelandia proberen?

3

en je roller ook met poedersuiker want anders plakt t idd.. maar je kan ook gewoon onder en boven bestuiven en dan komt t ook wel goed

4

Hebben jullie dan niet dat je marsepijn lelijk wordt van de poedersuiker? Heb gehoord dat dat vlekken geeft..? :think:

5

Ik doe inderdaad altijd alleen maar onderop poedersuiker!! Anders wordt je marsepein echt niet mooi!!!!

En misschien een keer marsepein proberen van Zeelandia? Ik heb ook slechte ervaringen met funcakes.. maar zeelandia werkt prima (mits het buiten erg vochtig is of 35 graden :P)

6

dessy84 schreef:

Hebben jullie dan niet dat je marsepijn lelijk wordt van de poedersuiker? Heb gehoord dat dat vlekken geeft..? :think:

Dan gaat je marsepEIn echt 'pIJn' doen.....  ;)

Ik had het vorige week ook, heb toen wat gemengd met een ander merk, dat ging prima......

Succes!

7

eh nee ik rol op school altijd met poedersuiker en daar zitten nooit vlekken op. je moet t ook strooien en niet bergen erop doen

8

ik werk ook altijd met marsepein omdat we dat hier lekkerder vinden dan fondant...
en idd, uitrollen op poedersuiker, ik doe niks van crisco of iets anders door de marsepein. Mijn ervaring is wel dat je het langer moet kneden, en een keer of 2 uitrollen om dan weer terug in een bol te maken en kneden tot die echt helemaal mals is.
Ik doe ook altijd wat poedersuiker op mijn deegrol (heel lichtjes uitstrijken) en dan doe ik op het einde poedersuiker op mijn handen, ff afkloppen, en dan wrijf ik over mijn uitgerolde marsepein vóór ik die met de rol oppak om op mijn taart te leggen.
Eens de marsepein op de taart zit, gebruik ik een borstel om de poedersuiker weg te vegen. Nooit vlekken mee!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

9

Ik gebruik altijd Zeelandia marsepein, is lekker van smaak en werkt prettig. Uitrollen doe ik op een bureau-onderlegger van Ikea (Prösj heet ' ie geloof ik). Gaat super en je hebt geen poedersuiker nodig!

10 Laatst bewerkt door Wiena (25-10-2011 21:00)

Ik gebruikte altijd poedersuiker, totdat ik eens vroeg in een winkel waarom mijn marsepein na 2 keer soms 1 keer gebruiken, heel erg brokkelig werd. Zij vertelde mij toen; dat doordat je poedersuiker gebruikt, dit wordt opgenomen door de marsepein, hoe meer poedersuiker hoe stijver de marsepein wordt.
Zij heeft mij toen aangeraden om met crisco te gaan werken.En ik moet zeggen het is een heerlijkheid. Marsepein is gewoon na 2-3 keer gebruik goed kneedbaar, ziet er mooier uit, geen "vlekken"e.d
Ik ben er nu helemaal weg van!

11

marsepEIn
Sorry, dat moest ik even kwijt  :o

Life is what you bake it.

12

Met een houten deegroller had ik dat ook. Nu gebruik ik een siliconen deegroller (bij de xenos gekocht). Geen last meer van plakken!

13

Ik gebruik Zeelandia marsepein en poedersuiker, heb ook een houten roller, maar als ik alles goed "bepoeder" is er niets aan de hand.....

What doesn't kill you, makes you stronger

14

Grappig om te lezen dat iedereen het weer anders doet.

Ik gebruik een teflon roller, ik deed er nooit poedersuiker op (omdat de marsepein er toch vlekkerig van wordt), wel deed ik beetje bij beetje poedersuiker op het werkblad (zodat het daar niet aan vastplakte).

Sinds kort rol ik uit op keukenzeil en dat werkt perfect, de marsepein/fondant plakt dan vast aan het zeil (zodat je het daarna op je gemakje over de taart kan leggen), hier hoef je dan dus al geen poedersuiker te gebruiken.
Mocht je dan wat suiker op je roller willen doen dan kan dat, omdat het gedeelte dat je uitrolt toch de onderkant wordt.

Van crisco wordt je marsepein heel vettig en plakt daardoor aan je roller, zorg dus dat je marsepein droog is (maar wel goed doorgekneed)

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel

groetjes karin

15 Laatst bewerkt door Taartenmarie (04-10-2011 15:36)

Verschuift dat zeil niet als je uitrolt?

Life is what you bake it.

16

Taartenmarie schreef:

Verschuift dat zeil niet als je uitrolt?

Nee, het gaat echt heel goed. Ik gebruik een stuk transparant tafelzeil van Blokker.

groetjes karin

17

Ik vind funcakes marsepein stugger en droger dan zeelandia. De smaak van zl is ook lekkerder, vind ik. Met poedersuiker heb ik nooit uitgerold omdat je dit gaat zien en je dus erg op moet passen. Beter voorkomen dan genezen  :Y . De eerste keer dat ik marsepein uitroller met mijn houten deegroller was ook meteen de laatste.... ging voor geen meter. Heb toen een pvc buis in drie verschillende maten gezaagd (50 cm, 20 cm en 30 cm geloof ik). Dit is ideaal om mee uit te rollen.
Maar ondanks dat ik ZL gebruik is mijn marspein soms nog te droog. Dan maak ik mijn handen ook ietsje vochtig tijdens het kneden. En goed kneden idd..
Mijn man heeft over een grote plaat MDF doorzichtig tafelzeil gespannen. Dit is mijn uitrol- en werkplaat (totdat ik een echte nonstick heb  :) )

18

Ik heb 1x een houten roller gebruikt een ramp. Een roller vondt ik wat duur. Bij de Xenos verkopen ze een roller met een soort rubber erom ( geen idee hoe het heet).
Werkt prima en kost weinig werkt zowel met marsepein als fondant.

Succes ermee

19

Dat is/heet een siliconen-roller.