1

Onderwerp: vraagjes nav de howto van ganache gieten

ik heb net de howto bekeken op de site. en die is erg duidelijk!
maar ik heb nog een paar kleine vraagjes..
de ganache is ook te maken met melkchocolade of met witte chocolade?

kan je als je ganache met witte chocolade maakt deze op kleur brengen?

en dan de laatste vraag: hoelang neemt het totale 'droogproces'in beslag? ik als dat ze steeds na een laag gieten ze deze liet drogen...
hoelang laat je hem per laag drogen, en hoelang duurt het voor de taart 'klaar'is om verder af te werken met fondant?

2

Re: vraagjes nav de howto van ganache gieten

ja, ja en in de koelkast stijft het sneller op, maar ik weet niet precies hoe lang.

Alleen als je melkchocola gebruikt moet je naar verhouding minder slagroom gebruiken dan met pure en als je witte chocola gebruikt nog minder slagroom.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

kan je de taart ook ode andere wijze met ganache bekleden? door het afsmeren? zoals de cakesbijmichellestyle op youtube?
zonder fondant als toplaag dan he?

4

Natuurlijk kan dat! Als ik je een tip mag geven zou ik je taart eerst afsmeren met ganache en daarna hem ermee overgieten, dan is die echt heeeeeel strak :)

5

De ganache kun je maken van puur 1:1 melk 1:2 en wit 1: 3,
Dus wit 1 deel slagroom bv 100cc en 300 gram chocolade.
En de witte kun je kleuren mits je niet de callebaut gebruikt die kleurt slecht.
De merken wit van,Lidl ,Ah en c1000 wil goed lukken.

De ganache kun je ook  laten afkoelen en dan opkloppen met mixer.
Dan wordt de emulsie stevig en kun je hem ook spuiten als toef of als laag smeren tussen of op de taart.

Het drogen ligt aan de buiten temperatuur. Maar steeds even een kwartier in de vriezer helpt bij mij om het proces snel te laten verlopen.
Je hoeft er geen fondant over te doen je kunt de taart ook strak afsmeren met de ganache.
Hoop dat je er wat mee kan.Succes.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

6

@ anette en stijn: waiw thanxx voor jullie reacties! hier kan ik wat mee dank jullie wel..

7

Ik heb nog wel een vraagje als dat hier ook nog even mag. Waarmee kleur je de witte chocolade dan? Kan dat met icing colors van Wilton of iets anders???

Ik ben niet chaotisch, ik orden gewoon anders!

8

Dat kan idd daarmee.Net als bij de fondant klein beetje beginnen!
Succes.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

9

De witte chocolade 'dekt' wel veel minder goed dan de donkere, je ziet de taart er dus nog door en zal dus een paar laagjes moeten doen. De donkere is meestal na 1 laag wel mooi strak en dekkend.

10

Die icing colors kan je wel gebruiken voor ganache, maar niet als je gewoon witte chocola wilt kleuren. Dan wordt het meteen hard. Dan kan je beter de candy colors gebruiken, want die bevatten geen water.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

11

Sneezle wil het gebruiken om witte chocolade te kleuren om cakepops te maken, kan het dan wel met wilton kleuren? Candymelts zijn nl op in de shop...

Groetjes, Dorothea.

12

Bedankt voor de reacties Mirjam5 en Dot. Ik heb inmiddels candy color red gekocht. Bedankt. Het kan dus echt niet met Wilton icing colors omdat dit niet op olie basis is. Ik had er wel een Candy color olie door de wilton icing colors kunnen doen maar dat vind ik zo omslachtig dat ik nu gewoon een flesje Candy color gekocht heb. Ben benieuwd.

Ik ben niet chaotisch, ik orden gewoon anders!

13

Ik heb de wilton (paars) al eens voor witte chocolade gebruikt  :Y