1

Onderwerp: Heel simpel koekjes recept, zonder ei!

Ik weet niet of het er al staat, maar dit is een heel simpel koekjesrecept.

*150 gr gewone bloem
*75 gr basterdsuiker of honing , GEEN honing bij kinderen onder 1 jaar ivm bacterïen
*125 gr (koemelkvrije) margarine (van te voren uit de koelkast halen maakt het kneden makkelijker)
*mesuntje zout

Bereidingswijze
*doe de bloem en de basterdsuiker of honing in een kom
voeg de margarine en het zout toe
*snijd de margarine met 2 messen in kleine stukjes en kneed van het geheel met koele hand een samenhangende bal
*verwarm de oven voor op 175 graden, gasoven op stand 3
*bekleed een bakplaat met bakpapier
*Snij, steek of vorm de koekjes en stop ze in de oven.

Om ze nog iets lekkerder te maken, kan je ze bestrijken met eiwit. Mijn ervaring is dat ze met basterdsuiker meer smaak hebben als met honing, maar ja, honing is wat gezonder. Het mespuntje zout doe ik er trouwens nooit door.

En dan, versieren!!!!!!!!!!!!!!

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

2

Re: Heel simpel koekjes recept, zonder ei!

:lol: ik had zin om te bakken, maar geen eieren in huis, dus ik dacht: dan maar koekjes. Tik ik in: koekjes zonder ei, kom ik alsnog op het taartenforum terecht  ;)

@Pooh: ik weet dat het al een heel oud bericht is maar weet je toevallig nog hoelang je ze in de oven stopt??

3

gezien de temp zal dat een minuutje of 10 zijn.

Overigens zijn er veel lekkere koekjesrecepten zonder ei hoor. ;) Ik ben zelf nogal weg van het 1:2:3 recept en dan een scheppie citroenrasp erdoor.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Mirjam5 schreef:

Overigens zijn er veel lekkere koekjesrecepten zonder ei hoor. ;) Ik ben zelf nogal weg van het 1:2:3 recept en dan een scheppie citroenrasp erdoor.

Welk recept is dat? Ben namelijk op zoek naar een recept zonder ei en zonder noten. ALs ik chocvariant wil maken, kan ik dan gewoon een deel bloem vervangen door cacao? En eventueel wat chocodrops toevoegen?

5

Uiteindelijk heb ik ze 20 minuten gebakken en dat was 5 minuten te lang...... :o .........ze waren gelukkig niet zwart maar wel behoorlijk donkerbruin.

1:2:3 is suiker:boter:bloem?? Dat zal ik ook eens proberen, maar dan zonder de citroen, want dat vind ik in cake ook al niet lekker eigenlijk.  ;)

6

1:2:3 is idd suiker:boter:bloem.
Ik vind citroen in cake ook echt niet lekker, maar in deze koekjes wel :Y  Maar je kan er elk smaakje in doen wat jij lekker vindt natuurlijk of helemaal geen smaakje ;)
Gewoon alles door elkaar kneden, uitrollen, uitsteken en bakken.

Wat ik bij de bakker geleerd heb (had mijn dochter eens een partijtje) is eerst de suiker en boter (en evt citroenrasp ) door elkaar kneden en dan pas de bloem erdoor kneden. Lekker dik uitrollen (zeker halve cm) en lekker lang bakken op 140 graden (minstens een half uur, maar af en toe gewoon even kijken hoe ze er uit zien. Lichtbruin is goed.)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Kijk ook eens in dit topic.... ;)...recepten mét en zonder ei...
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=86988

Mirjam5 schreef:

Heb zo net koekjes gebakken volgens dit concept. Echt super! 20 gram suiker, 40 gram boter en 60 gram bloem. Met uitstekers kun je er perfecte vormpjes van maken én als mijn kindje er een hap van neemt, is dat niet erg!
Samen koekjes gebakken met mijn dochter van één, wat een feest!