Onderwerp: Alle stappen voor cupcakes
Misschien een beetje overdreven, om voor het bakken van cupcakes zoveel stappen te beschrijven en foto's te plaatsen, maar omdat ik op het forum steeds dezelfde vragen terug zie komen, wil ik je hierbij mijn ervaring delen. Op basis van alle info die ik in de loop der jaren hier heb opgesnoven, heb ik een voor mij succesvol bakproces ontwikkelt. Ook ik had last van soms loslatende papiertjes, verschillende hoogtes , papiertjes die niet goed meer in vorm waren etc. Dus ik beschrijf hier wat voor mij goed werkt en hoop hiermee anderen weer te helpen. Het zijn kleine aanwijzingen, die stuk voor stuk belangrijk zijn voor goede cupcakes. Ik gebruik hier een mix.
Ik krijg het mooiste resultaat met de duurdere roomboter. Ik gebruik of Campina roomboter of een mix van Campina en huismerk AH.
Eerst alleen boter en eieren een paar minuten mixen op middelmatige stand (ik gebruik 8 vd 12)
Verwarm ondertussen de oven voor. Het is belangrijk, dat de oven goed heet is. Ik zet mijn hete lucht oven op 175 graden.
Tijdens het voorverwarmen, zet ik de cupcake papiertjes in de bakvormen. Omdat de papiertjes vaak wijder zijn geworden, dan de vormpjes, plaats ik de papiertjes een paar minuten in een hete oven
Na een paar minuten haal ik de vorm weer uit de oven en duw de papiertjes nog een beetje naar beneden indien nodig. Zo zie je: de papiertjes zijn weer mooi in vorm!
Na een paar minuten mixen van boter en eieren voeg ik de cupcake mix toe:
Dit roer ik nog even door elkaar en dan gaat de mixer uit.
Het beslag gaat in een spuitzak om zo te vullen. Het idee hierachter is, dat ik na het bakken geen lucht onder de cakejes heb (wat wel het geval was met een ijslepel of met 2 lepels):
Als je met jam wil vullen, dan kun je het beslag half in het papier spuiten, lepeltje jam in het midden leggen en vervolgens weer beslag erop spuiten (dan hoef je niet achter gat in cake te maken en het smaakt heerlijk)
Per cupcake ongeveer 42 gram beslag. Uit 500 gram mix haal je precies 24 cupcakes op deze manier. Als je House of Marie of Culpitt papiertjes gebruikt, dan is de hoeveelheid beslag iets meer en haal je ongeveer 20 cupcakes uit 500 gram mix. Ik hou zelf van een beetje gevuld papiertje.
Iets meer dan 20 minuten in de oven (even testen of het gaar is natuurlijk, iedere oven werkt anders)
Nadat ze uit de oven komen, leg ik er een direct een (glazen) plaat op (ongeveer een minuut)
Nadat ik de plaat weer verwijder na een minuut haal ik de cupcakes direct uit de vorm. Ik doe dit, door een rooster (dit is een grill rooster van AH) op de bakvorm te leggen en zo om te draaien. Vervolgens leg ik er nog zo'n rooster op en keer ze om.
Na afkoelen decoreren.
Cupcakes wegzetten, met de deksel half op de doos. NIET afsluiten, pas na heel goed / lang afkoelen de doos sluiten, anders laten de papiertjes los!
Beetje lang verhaal, maar hoop, dat je iets aan dit stappenplan hebt.