1

Onderwerp: [FEEDBACK en TIPS] 1 e barbie

hai allemaal

Ik ben aan t oefenen geslagen met een barbie nav een foto die ik tegenkwam waarin de barbie een schitterende bruidsjurk aan had. Conclusie..t is niet geheel gelukt :s

Ik heb dus ook wat vragen aan jullie:
Mijn marsepein scheurde onder mijn handen weg.. is dit t weer.. of had ik te verse..of was ik vandaag gewoon lomp?  :D

Ik wilde deze barbie uiteindelijk op een ondertaart zetten waarbij de jurk deels over de ondertaart gedrapeerd wordt.. ehm.. hoe verplaats ik deze barbie nu nog zonder dat de jurk scheurt..? ( volgende keer doe ik t btw met fondant hoor)

Ik heb wat pareltjes gemaakt met een pearl mold, maar u ziet het.. het is een grote brei ipv kleine pareltjes.. heb ik teveel marsepein erin gepropt?

hoe voorkom ik dat mijn pin up  :D  omvalt.. had ik het gat in de wondermold eerst moeten opvullen met fondant? Ik heb der nu proberen vast te zetten met icing

Alvast bedankt voor t kijken en meedenken ( ow..en sorry voor t hele verhaal :o )

btw.. hij is gevuld met een laag kersenvlaaivulling en een laag fluff afgesmeerd met 1:1

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EVMPMTAB.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7KFTLW7A.jpg

2

Re: [FEEDBACK en TIPS] 1 e barbie

Barbies mogen in de 3D-parade....[MOVE] -> 3D

3

ow stom.. sorry  :o

dacht gewoon taart... showen.. taartparade dus..

dank je voor t verplaatsen :)

4 Laatst bewerkt door Elly67 (01-10-2011 21:08)

Dat heb je helemaal niet slecht gedaan hoor, voor iemand die nog maar zo kort bezig is. Om een paar van je vragen te beantwoorden:
voorgekleurde marsepein wil nog wel eens scheuren en als het zo warm is, is de marsepein extra zacht, dus scheurt het nog makkelijker. Het kan helpen om wat dikker uit te rollen, poedersuiker op je werkvlak tijdens het uitrollen, zodat het niet vastplakt en je eraan moet trekken. Zelf gebruikte ik Zeelandia marsepein en kleurde die zelf. Ik heb daar goede ervaringen mee, maar af en toe lees je toch dat mensen toch nog last hebben van scheurende marsepein.
Ik denk dat je met die witte lijntjes een idee van plooien in de rok wilde maken. Je kunt ook de rok strak afsmeren met botercreme en dan ook van botercreme "plooien" spuiten en daarna bekleden met marsepein.
Die pareltjes uit de mold zijn wel inieminie. Als je de mold vult, dan de marsepein goed aanduwen en het teveel weghalen met een plastic mesje (pas op dat je mold niet beschadigd) of met je vinger weg- en gladwrijven en dan de mold 10 minuten in de koelkast of vriezer. Dan vervormen ze niet zo snel als je ze eruit haalt.
Ik zou de rok op de ondertaart zetten en dan bekleden. De ondertaart kun je dan om de rok heen beschermen met wat stroken bakpapier en dan bekleden. Daarna haal je het bakpapier weg.
Nog een kleine tip voor de vulling: kersenvlaaivulling, marsmallowfluff en 1:1 botercreme lijkt me erg zoet. Probeer eens het recept van limoenbavarois
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/4 … nbavarois/
De limoen kun je vervangen door bijv. gepureerde aardbeien/frambozen of sinaasappelsap. Dit is een lekkere frisse vullig, die makkelijk te maken is. Lekker royaal vullen eventueel in combinatie met jam/lemon curd.
Wat ook heel erg lekker is, is monchoubavarois
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/5 … ubavarois/
en dan een half blikje vlaaivulling erdoorheen mengen.

Ik hoop dat je wat aan de tips hebt. Succes.

Groetjes, Elly

5

he top heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie  :)

ik heb inderdaad voorgekleurde marsepein gekocht omdat dat in het begin makkelijker was.. ik zit al in t oefenproces dat ik mn fondant nu zelf bij kleur.. dus de marsepein komt ook nog:)

de witte icing lijntjes waren eerder bedoelt om de scheuren weg te werken die er in de marsepein na 3 x bekleden zaten. Met botercreme pliooien spuiten had ik nog nooit aangedacht eerlijk gezegd. Dank je

De mold is inderdaad ienimieni.. ff verkeerd ingeschat toen ik hem overnam van iemand.

De rok op de ondertaart zetten met behulp van bakpapier is een goede tip dank je.

Omdat ik maar lagen had was de taart niet erg zoet, maar miste ik nog een vulling:) Goede tip die van de aarbeienbavnogwatter.. Ik zal hem eens gaan lezen.

Nog maals .. heeeeeeeeeeeeel erg bedankt voor je uitgebreide raad en tips.

groetjes:)

6

Graag gedaan hoor. Op naar het volgende project  :)

Groetjes, Elly

7

Zijn inderdaad erg goede tips waar je veel aan hebt.

Wat ik persoonlijk wel vindt is dat als je een Barbie maakt 2 lagen vulling erg weinig is omdat die vorm zo hoog is. Ik maak zelf dus altijd 4 lagen vulling, en dan 2x2 en "om en om" (dus 1e laag is bijv. BBR, 2e laag jam, 3e laag BBR en 4e laag dan weer jam). Maar goed, zoals gezegd is dat mijn persoonlijke smaak!

8

@Ilovecake

Je hebt gelijk.. ik vond persoonlijk dat 2 ook inderdaad te weinig was... nu vonden mijn proefpersonen dat niet, maar de volgende keer komen er gewoon 3 lagen in ;)
we nemen de gulden middenweg

@Elly67
t volgende projecte staat al bij de 3d grin..hoe bedoel je hooked:)