Onderwerp: Lemon Curd
Mensen, mensen,
wat ben ik blij met het recept van de lemon curd!! Om je vingers erbij af te likken. Véél lekkerder dan uit een potje en zó gemaakt, een aanrader>
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Lemon Curd
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Mensen, mensen,
wat ben ik blij met het recept van de lemon curd!! Om je vingers erbij af te likken. Véél lekkerder dan uit een potje en zó gemaakt, een aanrader>
waar heb je het recept vandaan? ik had een amerikaans recept en dat bleef maar vloeibaar... werd er gek van na een half uur heb ik het op gegeven. Smaakte heerlijk dat wel maarja kon er geen cupcake mee vullen.
Ik denk hier links onder recepten..die is erg lekker
Hier kun je het vinden:
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/46/Lemon+Curd/
Heb nadat ik de eieren toegevoegd had zo'n 20 minuten op laag vuurtje geroerd, toen werd het wat dikker (nog steeds vloeibaar), toen de koelkast in en werd het dezelfde stevigheid als jam.
Ik heb een beetje door vanille roomijs gedaan, niet om te vullen natuurlijk, maar kon er niet vanaf blijven en dat smaakt ook verrukkelijk!
Volgende week gaat het in de taart of in de petit fours, is lekker fris.
Sukses!
Wat mij tegenhoudt bij dit recept is dat er eieren door heen gaan en je deze volgens mij niet echt hoog verhit. En dan is het 4 maanden houdbaar...? Hoe kan dat?
de curd bindt juist doordat de eieren garen, als je hem dus niet warm genoeg maakt, of niet lang genoeg verhit (of beiden) worden de eieren niet gaar en bindt het niet.
maar 4 maanden haalt hij mij mij echt niet hoor
Volgens mij doordat je een kwartier staat te roeren en die eieren dus als lang en breed gestold zijn dan..en dus 'gaar/veilig'....
Denk ik hoor...hihihi
de curd bindt juist doordat de eieren garen, als je hem dus niet warm genoeg maakt, of niet lang genoeg verhit (of beiden) worden de eieren niet gaar en bindt het niet.
maar 4 maanden haalt hij mij mij echt niet hoor
Ow zoiets bedoelde ik...net te laat..hihi, ik ben zo dom nog niet 'op gevoel', hahahahahaha
Daarom laat ik het pannetje ook op een (laag)vuurtje staan terwijl ik aan het roeren ben. Het gaat nog nét niet koken, maar die eieren zijn dan allang salmonella-vrij..
.....en heel knap dat je het daarna nog 4 maanden kunt bewaren......
Ok, ik had begrepen op een heel laag vuurtje dus ik dacht die eieren worden dan alleen maar een beetje lauw.
Ok, ik had begrepen op een heel laag vuurtje dus ik dacht die eieren worden dan alleen maar een beetje lauw.
af en toe kom je hulp oproepjes tegen hier van mensne bij wie de lemoncurd niet wil lukken.... dat ligt dan vaak aan dat ze het te laag hebben staan, maar ja, je kunt beter langzaam het vuur hoger zetten dan te hoog beginnen want dat krijg je citroenomelet
Kan ik me goed voorstellen.
Had het ook zelf gemaakt, was een vulling van de Mignontaart uit de "Bak Encyclopedie" en kwam er pas later achter dat dit onder de naam Lemon Curd bekend is. Vond het zo lekker en fris dat ik het daarna nog vaak gemaakt heb.
Heb ook al een paar keer een scheut advocaat achteraf toegevoegd wat het naar mijn mening nog lekkerder maakt. Wordt dan alleen wel wat vloeibaarder uiteraard.
Ook kun je nog wat extra Citroenzuur (poeder) toevoegen zodat het nog iets frisser wordt.
Gr,
John
Kan ik me goed voorstellen.
Had het ook zelf gemaakt, was een vulling van de Mignontaart uit de "Bak Encyclopedie" en kwam er pas later achter dat dit onder de naam Lemon Curd bekend is. Vond het zo lekker en fris dat ik het daarna nog vaak gemaakt heb.
Heb ook al een paar keer een scheut advocaat achteraf toegevoegd wat het naar mijn mening nog lekkerder maakt. Wordt dan alleen wel wat vloeibaarder uiteraard.
Ook kun je nog wat extra Citroenzuur (poeder) toevoegen zodat het nog iets frisser wordt.John
Advocaat klinkt goed...maar citroen extra? Ze hebben hier al 'wegtrekkertjes' van zurigheid als ik het maak.....whahahaha....kan ik ze niet aandoen...proestt..
Te zuur bestaat bij ons bijna niet.
We hebben hier een paar echte "zuurpruimen" in de fam.
Mijn oudste dochter en ik eten rustig pure citroen op zonder blikken of blozen dus dan is de standaard Lemon Curd maar licht zuur. Hi hi.
De rest zit dan ook soms met afschuw toe te kijken ha ha.
Voor de kids maak ik meestal een versie zonder advocaat of gebruik dan een klein beetje tokkelroom wat veel minder alcohol bevat.
Krijg alweer trek als ik erover schrijf
Gr,
John.
Te zuur bestaat bij ons bijna niet.
We hebben hier een paar echte "zuurpruimen" in de fam.Mijn oudste dochter en ik eten rustig pure citroen op zonder blikken of blozen dus dan is de standaard Lemon Curd maar licht zuur. Hi hi.
De rest zit dan ook soms met afschuw toe te kijken ha ha.Voor de kids maak ik meestal een versie zonder advocaat of gebruik dan een klein beetje tokkelroom wat veel minder alcohol bevat.
Krijg alweer trek als ik erover schrijf
Gr,
John.
zoonlief bij mij wil altijd citroen in zijn cola, want dan kan hij de citroen zo eten...dus hij trekt het wel, maar onze pubers zijn wat 'minder zurig'..hahahahaha....
tokkelroom/advocaat vind ik een goeie!!
thx voor tip!
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Lemon Curd