1

Onderwerp: fondant of marsepein

Hey Meiden,

Vraagje.

Ik ga een 2 etage taart maken voor mijn zoon zijn 1ste verjaardag.

Wat is makkelijker om te gebruiken? Marsepein of Fondant?
Ik heb weleens gelezen dat je bij Fondant wel botercreme nodig hebt maar bij Marsepein niet?

Ik ben nog even aan t kijken wat ik allemaal nodig heb want ik heb nog helemaal niks, dit wordt mijn 1ste taart :-)

Moet alles dit weekend in huis halen want dan heb ik alles ruim op tijd. Maar het is nog ff zoeken voor mij wat er allemaal nodig is.

2

Re: fondant of marsepein

Het botercreme-verhaal klopt niet, wel kan je bij beiden alternatieven gebruiken voor de botercreme: zie de FAQ's.

Verder is het vooral een kwestie van smaak, en uitproberen wat jezelf het makkelijkst vindt werken. Daarnaast kun je het ook mengen: marsefond........

3

Ik vind marsepein makkelijker, maar fondant lekkerder.

Ik heb vorig jaar eens een kleine cursus gevolg, daar werdt het bekleden van een taart me geleerd met fondant. Deze mensen vertelde ons dat hun het ond leren met fondant, omdat als je een taart met fondant kan bekleden kan je dit ook met marsepein. Maar als je een taart met marsepein kan bekleden, hoeft het niet zo te zijb dat je dit dan ook met fondant kan.

En een stapel taart maken als eerste taart taart? Gewaagd hoor ;)  ;)
Den je eraan dat je dan ook douwels(of chocoladestokjes) nodig hebt en taart kartons om te zorgen dat je bovenste taart niet in de onderste zakt ;)  ;) . Even hier op het forum of in boeken goed kijken naar tips etc

4

patje200 schreef:

Ik vind marsepein makkelijker, maar fondant lekkerder.

Ik heb vorig jaar eens een kleine cursus gevolg, daar werdt het bekleden van een taart me geleerd met fondant. Deze mensen vertelde ons dat hun het ond leren met fondant, omdat als je een taart met fondant kan bekleden kan je dit ook met marsepein. Maar als je een taart met marsepein kan bekleden, hoeft het niet zo te zijb dat je dit dan ook met fondant kan.

En een stapel taart maken als eerste taart taart? Gewaagd hoor ;)  ;)
Den je eraan dat je dan ook douwels(of chocoladestokjes) nodig hebt en taart kartons om te zorgen dat je bovenste taart niet in de onderste zakt ;)  ;) . Even hier op het forum of in boeken goed kijken naar tips etc

Hoi,

Die dingetjes heb ik idd erbij gezocht in mijn shoplist :-)
En we zijn erg crea bea dus dit lukt wel, ik plaats een foto zodra ie af is!

Ik twijfel nog een beetje wat ik wil nemen voor de taart.
Moet ik botercreme gebruiken bij zowel Fondant als Marsepein?
Ik kijk nog weleens cake boss en zij gebruiken altijd fondant, ziet er zo "makkelijk" uit met eromheen doen.

5

Ik gebruik voor het bekleden altijd marsepein. Ook boetseren en decoraties maken doe ik met marsepein. Wil je echter een lussenstrik maken of iets wat goed moet uitharden, dan zou ik fondant nemen.
Je taart (na het vullen) afsmeren met botercreme doe je altijd. Of je nou marsepein of fondant gebruikt. Dit is nl. een soort hechtlaagje waar je bekleding overheen kan. En met het afsmeren maak je je taart mooi egaal en kun je evt. oneffenheden in de vulling maskeren. Na het afsmeren zet je je taart een tijdje in de koeling, zodat de botercreme kan opstijven. Dit maakt het bekleden een stuk makkelijker (en strakker).
En voordat je aan de stapeltaart begint, zou je misschien 2 kleine proeftaartjes kunnen maken. Dan kun je er 1 met marsepein en 1 met fondant bekleden. Kun je vast een beetje testen wat je fijner vind werken... Succes met de taart! :Y

6

Marsepein is een stuk 'vriendelijker' in gebruik wanneer je nog niet zoveel taarten hebt bekleedt.

Omdat fondant een stuk soepeler is valt het vrij snel tegen de zijkanten van je taart aan, marsepein blijft er wat verder vanaf staan waardoor je wat meer tijd hebt om rustig rond je taart naar beneden te werken, op het moment dat je met je handen de marsepein bewerkt, dus recht legt, en tegen je taart aan strijkt scheurt het wat minder snel dan fondant.

Daarom worden eigenlijk alle basisworkshops en cursussen met marsepein gedaan.

Cakeboss is leuk om naar te kijken, maar vergeet niet dat zij dit al jaren doen  ;) Hou het dus zo eenvoudig mogelijk voor jezelf, smeer af met botercreme en bekleedt met marsepein, het is naar mijn idee het belangrijkst om meteen tijdens je eerste taart een zo mooi en leuk mogelijk resultaat te krijgen op de minst lastige manier, ga dus ook niet meteen met de meest moeilijke vullingen beginnen (gewoon 1 laag jam en 1 laag botercreme) dan is het resultaat het mooist en wordt jij het meest gemotiveerd om door te gaan!  :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!