1

Onderwerp: HELP!!!!!!! probleem met marsepein

Hallo dames...Wie kan mij helpen...de laatste tijd als ik een taart bekleed met marsepein en weg zet in de koelkast om tussentijds verdere decoraties klaar te maken en er later op te doen...
als dan uit de ijskast haal dan ineens zie ik soms mijn marsepein uitgezakt om de taart zitten(zijkant) hier baal ik dan vreselijk van en kan dan weer opnieuw beginnen...Toch doe ik het niet anders dan anders..Heb het nu 1x met gekleurd fondant gehad en nu weer met marsepein gekleurd heb...

Wie weet wat ik fout doe of hoe dit komt?????

HELP!!!

2

Re: HELP!!!!!!! probleem met marsepein

Dek je m af in de koelkast? Waarmee smeer je af?

3

Misschien te dun uitgerold? of idd nat afgesmeerd?

Liefde is gratis, raar dat sommigen er dan nog zo zuinig mee zijn. ;-)
Liefs,   Ricky

4

met botercreme van funcakes smeer ik altijd af...gisterenavond al gedaan dan ene nacht zo in ijskast gestaan en vanmorgen pas gaan bekleden en afgemaakt...nu ziet er steeds erger uit en taartje wordt vanavond gehaald...:(

5

dek de taart niet af in de ijskast..nog nooit gedaan...gewoon op draaiplateau wegzetten tot ga bekleden

6

mij is altijd verteld dat marsepein niet in koelkast kan..daar kan ie absoluut niet tegen dan word nat en als nat word word soort suikerwater....

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

7

Het zal door het water komen dat in de BC-mix van funcakes zit. Daardoor smelt je marsepein.
Afsmeren doe ik altijd met BC 1:1.

je kunt misschien beter de 1:1 botercreme gebruiken?de botercreme van funcakes moet je toch ook water voor gebruiken?misschien dat dat de reden is.
succes!

9

Ik doe bekleedde taarten altijd in een doos in de koelkast ivm condens en vocht anders gaat t zweten...

En cupla ik weet niet wie je dat heeft wijsgemaakt maar er klopt niks van

10

Cupla schreef:

mij is altijd verteld dat marsepein niet in koelkast kan..daar kan ie absoluut niet tegen dan word nat en als nat word word soort suikerwater....

:s en wat zou er dan met de amandelen gebeurt zijn??

echt niks van mwaar hoor :nooo marsepein kan prima in de koelkast :Y

Denk ook dat het aan het water in de mix ligt.

:think: Kan het zijn dat je koelkast nu kouder staat? dan is het tempverschil groter en gaat ie eerder zweten

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

gizeppo schreef:

met botercreme van funcakes smeer ik altijd af...gisterenavond al gedaan dan ene nacht zo in ijskast gestaan en vanmorgen pas gaan bekleden en afgemaakt...nu ziet er steeds erger uit en taartje wordt vanavond gehaald...:(

Vreemd ik heb nooit problemen met BC van funcakes.
Maar moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik altijd iets anders gebruik dan water. Zoals bosbessen sap, bayley's e.d.

Liefde is gratis, raar dat sommigen er dan nog zo zuinig mee zijn. ;-)
Liefs,   Ricky

12

Ik zou toch voor veilig gaan en de 1:1 gebruiken  :Y  (vind de bc van mix niet eens fijn om mee af te smeren..)

@cupla: marsepein hoeft niet in de koelkast, net als fondant. Maar moet wel wanneer er een vulling in zit die in de koeling moet. Mijn marsepeinen taarten gaan soms ook zweten, zeker in de zomer, maar ik heb nog nooit een smeltende taart gehad. Zal ook komen door de 1:1 bc, tegenwoordig gebruik ik trouwens mbc   :Y

13 Laatst bewerkt door Cupla (23-09-2011 21:09)

@ etmc dat is verteld door dames van Taart & Decoratie winkel in Geldermalsen / Ridderkerk. Want ik heb keertje navraag gedaan hoe dat kwam dat mij marsepein zo uitzag incl foto laten zien toen zeiden ze: niet in koelkast zetten dus tja....

Daarom maak ik marsepeintaart alleen met vulling die BUITEN koelkast kan staan.

14

Das echt een fabel, je moet gewoon geen taarten zonder doos in de koelkast doen...
Anders zouden bakkers toch ook geen taarten maken?

15

@ emtc ik verzin het niet. Maar daar gaat deze topic er niet over.

16

Nee weet ik maar straks denkt de ts dat ze geen marsepeintaarten in de koelkast kan doen..

17

Ik smeer altijd af met bc van funcakes en bewaar alles gewoon onafgedekt in de koelkast toe ik ga bekleden.Na het bekleden gaat hij ook vaak zonder door in de koelkast en nooit problemen.Misschien ligt het nu aan het verschil in temp tussen koelkast en erbuiten.

Groetjes van Corry
http://taartenvancorry.nl/

18

Hallo dames....bedankt voor al jullie reacties..Heb wel vaker bc van funcakes gebruikt nooit eerder last van gehad vandaar mijn vraag.|enige nu anders heb gedaan was klerustof door me bc gemixed keer eens iets anders wilde proberen...

ik ga al jullie tips onthouden en zien wat er met mijn volgende taart gebeurt...andere mix en temp van koelkast nakijken etc...marsepein inderdaad gaat zweten als uit koeling haal...
nanda