1

Onderwerp: Waterval met pixies

Voor mijn zusje (die helemaal knettergek is van de Efteling en alles wat met sprookjes te maken heeft) haar 30ste verjaardag was ik van plan om de sprookjesboom-taart te maken uit het boek van Debbie Brown (Enchanting, Magical Cakes - wat een BRILJANT boek!!). Toen ik haar de taart in het boek liet zien zei ze meteen al: "Ja, maar zoiets ga je toch niet OPETEN?!?! Iedereen die daar een hap van wil nemen krijgt een knal! Die wil ik bewaren!". Dat het een dummie moest worden was dus meteen al duidelijk.

Toen ze door het boek ging bladeren (en bij elke nieuwe pagina weer een nieuwe "ooohhh" of "aaaahhhh" te horen was) vond ze de waterval-taart alleen leuker. Want "Ik heb toch al een sprookjesboom van plastic in de kast staan..."

Oké. De waterval dus. Halverwege de week was ik stiekem wel blij dat het een dummie was, want wat een werk! Dat had ik nooit in één dag voor elkaar gekregen met 3 kleine kinderen om me heen. Eigenlijk waren alleen de avonduren bruikbaar om eraan te werken, want inmiddels hebben de kinderen helemaal door dat als de grote taartbox tevoorschijn komt er ergens wel wat te snoepen valt. Die zijn dus niet  meer van tafel weg te slaan  ;)

Maar ondanks het vele werk en de pijnlijke pols van het fondant kleuren ben ik wel ontzettend blij dat ze hem uitgekozen heeft. Want wat is hij leuk geworden!! Ik ben niet snel trots op mezelf, maar hier werd ik stiekem wel heel blij van:

http://farm7.static.flickr.com/6065/6159676703_0a6b04642f.jpg

Wat een geweldig leuke taart om te maken. Hoe meer pixies en paddestoeltjes en bloemen erop kwamen, hoe blijer ik werd.

http://farm7.static.flickr.com/6073/6160217252_4f7b8cc77e.jpg

Over het 'water' op de taart was ik eerst wat huiverig. Was een beetje bang dat ik iets fout zou doen of dat het gewoon niet mooi zou zijn en het de taart zou verpesten. Zonder was hij toch ook al mooi? Maar het tegendeel was waar: dat water maakt de taart echt 'af'.

http://farm7.static.flickr.com/6165/6160217984_dea4441b95.jpg

Nog even een close-up van één van de pixies. Wat een gefriemel... En doordat ik wat te scheutig was geweest met de tylose (had ik nog niet eerder gebruikt) was vooral het huidkleurige fondant heel broos geworden dus de beentjes en vingers braken tijdens het boetseren al zowat als je er alleen maar naar keek. Daar zijn dus nog wel wat verbeterpuntjes in te vinden. Maar goed, al doende leert men, toch?

http://farm7.static.flickr.com/6167/6160218946_6ab6a3e1f0.jpg

Ik heb de vleugeltjes van de pixies weggelaten, die vond ik eigenlijk niet zo leuk. Zonder zijn ze veel vrolijker. En ze zitten ook niet alledrie op dezelfde plek of in dezelfde houding als in het boek. Zelfde geld voor de paddestoelen en de bloemen. En de rotsen. En de waterdiepte. En... Alles precies namaken is ook niet leuk, toch?  ;)

Maar man, wat is die Debbie Brown briljant! Dit was pas mijn 6de taartje, maar door de duidelijke uitleg in het boek is hij toch veel mooier geworden dan ik 5 taarten geleden ooit had durven dromen  :D

2

Re: Waterval met pixies

Ps. voor de lekker heb ik er een lading cupcakes bij gebakken. Want zoveel taart om naar te kijken en dan niets om te eten was een beetje sneu voor de gasten...  ;)

3

...... wat een PRACHTIGE taart!!!!!! Ik blijf maar omhoogscrollen voor alle GEWELDIGE details!!  :thumb:  :thumb:  :thumb:
Slim trouwens die cc erbij  :D

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

4

Hij is super leuk geworden!

Ben nu even zoeken naar dat boek. Ben zelf ook gek van fantasy elfjes enz. :Y

5

Dank jullie wel!  :D

Het boek is hier in de webshop te krijgen geloof ik. Helemaal zeker weet ik het niet meer, maar volgens mij heb ik hem ook hier gehaald.

6

Heel erge mooie taart. Zeker voor de zesde. Ben benieuwd naar je volgende taarten.

Oja , tipje ( heb ik ook van Annelies geleerd) alles met tylose behalve de armen, benen, handjes en voetjes of evt andere kleine kwetsbare dingetjes natuurlijk.

Groetjes Maroesja

7

@Maroesja: Hihi, ik ook. Bedankt voor de tip  :thumb:  Ik zal het zeker onthouden voor de volgende taart! Misschien dat de handjes dan wél lukken...  :s

Super vet! Hoe maak je dat watert??

9

@BenjilovesSandy: Dat is Piping gel. Je kunt het kant en klaar in een potje kopen, maar ik heb het gemaakt met het recept dat hier op de site staat (menu links, recepten, en dan bij 'bekleden/decoreren').

Ik heb hem zelf niet helemaal doorzichtig gekregen (hij bleef wat gelig door het citroensap), maar met een heel klein beetje blauwe kleurstof erdoor (echt maar héél weinig) is het toch mooi 'water' geworden.

10

Wat een leuke taart, erg gaaf :thumb:

echt heel erg stoer!

12

Waw prachtig!!

There's no such thing as a bad idea. Only poorly executed awesome ones.
Bekijk mijn taartjes op: http://www.mijnalbum.nl/Album=8ZOYZRJN

13

Super!!!! Dat water effect is echt geweldig en ik vind dat je heel erg mooi geboetseerd hebt.

Life is what you bake it.

14

Super gedaan, geweldige details!!

Groetjes, Krista

15

Dank jullie wel...  :o

16

oww, ik vind hem super!!!!!! niet te geloven dat dit je 6e taart pas is!!

Groetjes, Rianne
taartvanrianne.tk

17

Super mooi! Is die piping gel ook eetbaar? En waar smeekt het naar?

18

Een erge leuke taart en dat water is mooi gelukt :thumb:

19

WOWWIEIEIEIE wat een prachtkunstwerk :Y  :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

20

Zoheeeee!!! HEEL erg gaaf hoor! En pas je 6e taart, wauw!!  :thumb:

21

@Serina: Ja, die piping gel is gewoon eetbaar. Ik weet niet waar het kant-en-klare spul uit een potje naar smaakt, maar de zelfgemaakte die ik heb gebruikt smaakt (en ruikt!) vooral naar citroen. Bestaat ook voor 1/3 uit citroensap, dus die smaak had ik wel verwacht  ;)

Enne, wat leuk, al die enthousiaste reacties. Sta helemaal te glimmen hier...  :o

22

Wat een ontzettende leuke taart. (had geen idee wat nou pixies waren :/  :D , maar dat zijn dus die grappige mannetjes :D ) Heel mooi ook met dat water :Y  :Y

23

@Leonietje: Ik had zelf ook geen idee, hoor. Nou ja, ik had er weleens van gehoord, maar verder... Ik heb ze zelf nog nooit door het bos zien wandelen!  ;)

Eigenlijk hebben ze volgens Debbie Brown ook vleugels, maar die heb ik erop gezet en ik vond ze zonder veel leuker. Misschien dat het nu dus stiekem geen pixies zijn maar gewoon dwergjes  :o

24

Even uppen voor taartenmarie... ;-)

25

Wat mooi gemaakt!!!