1

Onderwerp: Wat doe ik fout met het bakken van mijn bescuit?!

Hallo,

Ik vraag me af wat ik niet goed doe met mijn bescuit cake. De cake wordt eerst bol, wanneer ik na bijna een uur controleer of het goed is en de cake nog even terug moet krijg ik een deuk in het midden en blijven de randen hoog.

Hoe krijg ik een mooie gladde bovenkant, zonder te snijden? (ik heb foto's gemaakt maar weet nog niet hoe ik deze bij kan voegen)

Ik heb een hete lucht oven die ik vanaf 140 gr laat oplopen naar 160 wanneer ik de cake in de oven zet. Dan laat ik de cake 50 minuten bakken, vanmorgen was dat niet genoeg en heb ik tot twee keer 10 min extra moeten bakken.

Heeft iemand advies voor mij?
Veel dank!!
Marianne

2 Laatst bewerkt door misty (19-09-2011 10:11)

Re: Wat doe ik fout met het bakken van mijn bescuit?!

70 minuten voor een biscuit is wel erg lang.Terwijl ik denk dat ie nog niet helemaal gaar was.
Klopt de temeratuur wel van je oven?
Hoe groot is je bakblik?
En wat voor beslag gebruik je?

Ik zie nu net pas dat je cake bakt ipv biscuit.Of bedoel je wel biscuit?

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

3

Ik weet 2 mogelijke oorzaken van inzakken:
deeg niet snel genoeg na bereiding in de oven gezet (moet binnen 5 minuten).
te korte baktijd (is heel verschillend per oven, moet je via ervaring achter komen denk ik)
Verder ergens gelezen dat het laten afkoelen in de oven erg helpt tegen het inzakken.

Voor het plaatsen van foto''s zie bijv. http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=8723

Misschien nog even vermelden welk recept en werkwijze je gebruikt?

4

Dank jullie wel voor de reacties!

Ik bak een bescuit en geen cake, sorry, beginners foutjes.
Mijn bakblik is 25x25 en 7,5 hoog. Ik gebruik de mix van funcakes.
Na het mixen zet ik het direct in de oven.
Net kreeg ik nog een tip om op de bodem een flower nail te zetten zodat de binnenkant gelijkmatiger gaar wordt.

groet, Marianne

5

Ik bak mijn 25x25 ong 55 min in een hetelucht op 150 gr, constant. Zonder flower nail of heating core. Ik smeer het beslag altijd tot de rand van het bakblik (7,5 cm) en krijg dan een kuil. Na het bakken zit er wel een kleine bolling op maar deze zakt een klein beetje in (= normaal). Mijn biscuits zijn redelijk gelijk en ik hoef nooit iets af te snijden.

6

Beste Esther,
Wow, tot de rand!! ik vul hem bijna driekwart en hij komt al boven het blik uit,....als ik hem vol zou gieten krijg ik hem mijn oven niet meer uit :)  wel top dat het je zo lukt hoor, ik moet gewoon verder gaan met bakken en proberen denk ik,... :9

Wat je ook kunt proberen wat erg goed werkt zijn de bake-evenstrips.
Overigens begin ik bij mijn heteluchtoven op 160 graden en laat dit meestal ook zo. Na ongeveer 40 minuten is ie gaar.

Cabana consulente worden? Wij zoeken jou! Ben je minimaal 23 jaar, representatief en in het bezit van een auto? Mail me dan of ga naar www.cabana.nl "Think summer, think Cabana"

8

Beste Angelique,
Wat zijn Bake-evenstrips? ben net begonnen en moet nog veel heel veel leren :/
dank voor je berichtje!

http://www.deleukstetaartenshop.nl/bakv … -2943.html

dit is mn ;)

Cabana consulente worden? Wij zoeken jou! Ben je minimaal 23 jaar, representatief en in het bezit van een auto? Mail me dan of ga naar www.cabana.nl "Think summer, think Cabana"

10

Rosemonde schreef:

Beste Esther,
Wow, tot de rand!! ik vul hem bijna driekwart en hij komt al boven het blik uit,....als ik hem vol zou gieten krijg ik hem mijn oven niet meer uit :)  wel top dat het je zo lukt hoor, ik moet gewoon verder gaan met bakken en proberen denk ik,... :9

Ik denk niet dat Esther haar bakblik tot de rand vult....... :/

Hoeveel van alle ingredienten heb je gebruikt?

Je moet en de mix en je oven leren kennen, een biscuit dat de 1e keer als top uit je oven komt is in mijn ogen een gelukstreffer......
Niet alle ovens worden zo warm als je vraagt, en bij de 1 werkt een oplopende temp wel, bij de ander niet......tip: neem een notitieblokje en schrijf elke bakronde op wat en hoe je precies hebt gedaan (welke ingredienten,welke bakvorm, kamertemp of niet, oven voorverwarmd of niet, hoeveelheden ingredienten, welke volgorde en hoelang gemixed, en op welke temp hoe lang in de oven.....en ik vergeet nu vast wel weer iets............ :grr: )

Het bol worden van je vake/biscuit............mss eens proberen op een lagere temp en dan langer te bakken, zodat ook de zijkanten mee omhoog rijzen?

11

Beste Angelique, dat is een variant op de theedoek truc die ik al voorbij heb zien komen hier, klopt dat?
Beste Karin, ik denk iid dat het de vorige keer dan een meevaller is geweest. Opschrijven wat ik doe is een heel goed plan, een taarten dagboek.
Iedereen heel veel dank voor de hulp!
Marianne

12

Karin09 schreef:
Rosemonde schreef:

Beste Esther,

Ik denk niet dat Esther haar bakblik tot de rand vult....... :/

Nee idd..... ;) . Wanneer ik het beslag in de vorm heb gegoten, smeer ik het beslag (heel voorzichtig!) dus tot de rand (vanuit het midden). Dan krijg je dus die kuil. Wanneer het beslag dan gaat rijzen komt deze gelijk met de rand. Volgens mij heb ik nog niet eens 3/4 beslag, eerder de helft van het blik

13

Een mooie gladde bovenkant kan je krijgen door je biscuit om te draaien als hij uit de vorm is en af staat te koelen.
Dan wordt je strakke onderkant, je strakke bovenkant bovenkant. ;)