1

Onderwerp: Help..Ganache helemaal wit...

Hallo Allemaal...

Hoop dat jullie me kunnen helpen...Heb van de week voor t eerst Ganache gemaakt volgens t recept van Paris Cutler. Had alleen de helf van alles genomen want vond 1,2kg pure chocolade wel een erg duur grapje worden. Ik had aan de helft ook genoeg.

Heb heel netjes haar recept gevold en toen ik mn ganache uit de koelkast haalde wassie keihard geworden. Weer opgewarmd in een pannetje zoals t recept voorschrijft...toen begon het drama..Hij bleef waterig en kon het dus ook niet goed op mn taart smeren. De bovenkant ging wel maar de zijkanten :s  alles gleed er vanaf. Uiteindelijk na veel geklooi toch er op gekregen. Weer in de koelkast gezet om vandaag te gaan bekleden. Maar nu heb ik allemaal witte vlekken op mn taart....Snap er niets van....heb t allemaal volgens recept gedaan en mag toch aannemen dat haar verhaal klopt....

Ook nog even verder op inet gezocht en daar stond dat je de ganache met een mixer moet kloppen om er een soort choco mouse van te maken, maar in dat boek van Culter staat juist dat je t niet met een mixer moet kloppen....???...Help....

*let love be your energie*

2

Re: Help..Ganache helemaal wit...

Werken met chocolade vind ik erg moeilijk omdat het precies volgens de goede temperatuur moet gaan (zelfs dan heb ik witte vlekken  :s ). ik denk dus dat er iets niet goed gegaan is met de temperatuur, te warm of zo.
Je kunt ganache opkloppen. Het wordt dan wel luchtiger, maar geen mousse.
Ik heb het boek trouwens ook en vind dat ze voor 1 taart wel erg veel ganache nodig heeft..

3

Als je wil afsmeren met ganache kun je misschien eens de reeks van 3 filmpjes van inspiredbymichelle kijken op youtube.
Ze zijn zeer verhelderend en bij mij nog nooit mislukt.

Ze gebruikt per 100 ml slagroom of 300 gram witte chocolade, of 200 gram pure/melk chocolade als ik het goed heb.
Maar dat legt ze je allemaal uit ;)

4

Moet eerlijk zeggen dat ik nooit heb gedacht aan tempratuur. Heb t verwarmd tot t bijna kookte en vandaar af verder gegaan. Had zelf voor een taart van 20cm de helft van t recept van  Cutlet gedaan en had zelfs nog over...

Heb die filpmjes van Inspiredbymichelle bekeken. Moet zeggen dat ze erg behulpzaam en duidelijk zijn, alleen zij verwarmt t met de magnetron en die heb k na de ontploffing van de laatste niet meer, dus daar moet k mee gaan goochelen. Volgend weekend nog maar eens een ganache poging wagen denk ik...

Dank jullie voor de tips!

*let love be your energie*

5

melk chocolade moet je op een temperatuur van 32 graden verwerken puur op 33 en wit op 29
het beste kun je de slagroom verwarmen en dan van het vuur af de chocolade erin oplossen
Waarschijnlijk is jou chocolade te warm geweest en de kwaliteit van de chocolade is ook erg belangrijk

ik taart, jij taart, wij zijn taarten