1

Onderwerp: zandtaart

Volgende week moet ik een zandtaart maken. Ik heb al van alles gelezen hoe ze zand maken. Nu wil ik de taart gewoon bekleden met fondant, dan weer afsmeren en bestrooien met "zand" (lees koekkruimels). Maar over dat de 2e keer afsmeren heb ik een vraagje. Het lijkt me zo boterig worden als ik dat weer met botercreme 1:1 doe, zou het ook kunnen met gewoon chocopasta? De vulling wordt aangevette slagroom met aardbeien, dus de combi lijkt me lekker.
Ik hoor het graag van jullie.

2

Re: zandtaart

Eigenlijk beschouw ik de 2e keer afsmeren als het goed glad maken (met warm mes) van de 1e laag en nog een beetje bijwerken van de afsmeerlaag waar nodig. Bij de 2e keer komt er dus maar minimaal bc bij op.

Ik zou er dus niet voor kiezen om met 2 verschillende dingen te gaan afsmeren. Afsmeren met chocopasta lijkt me hoe dan ook "eng". Geen idee of dat goed hard wordt zoals bc 1:1. En het idee dat het fondant gelijk aan een chocopasta laag kleeft...  :|

~ Never waste a good crisis... ~

3

waarom zou je nog een aparte laag over je fondant aanbrengen? tenminste dat is wat ik begrijp.
Dan kan je toch ook gewoon een heel dun laagje eetbare lijm over je taart smeren en daar het "zand" op plakken?

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

4

Oooh ik lees niet goed...sorry..  :o

Ik ga mee met Sil, beetje eetbare lijm of (als dat kan) piping gel?

~ Never waste a good crisis... ~

5 Laatst bewerkt door mickjuulmae (16-09-2011 18:17)

Wat als je de fondant alvast iets een zandkleur geeft? En dan royaal de koekkruimels hieroverheen strooit? En dan idd iets de taart voorstrijken of licht bestuiven met wat water in een spray? Je wilt ook weer niet dat de taart smelt natuurlijk  :D  Ik weet niet of eetbare lijm over de hele taart lekker is. Ik lees even mee!

Groetjes Vanessa "Taart van mijn zus"
"Life is like a box of chocolates, you'll never know what you gonna get"

6

Ok, niet eens aan gedacht, maar ik hoop dat er nog meer reacties komen, of het uberhaupt wel kan, wel eng water erover heen sprayen, maar eetbare lijm...? Gewoon water met tylose?

ik zou idd alleen je fondant iets nat maken (ik vind piping gel ook niet echt lekker om over je taart te doen) even met een plantenspuiten of een brede kwast iets vochtig maken en dan de koekkruimels eroverheen.
vergeet de kruimels niet te zeven, dan krijg je een mooier effect, anders kunnen er nog wel eens grotere stukjes tussen zitten en das nie mooi :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

Ik zou dan misschien eerder water met poedersuiker als lijm gebruiken. Puur voor de smaak. Ik zag laatst in een filmpje op YouTube van Lindsy Smith (of hoe deze taartmevrouw ook heet  :think: ) dat zij water met wat fondant oploste tot een papje en als lijm gebruikte. Ach en jij maakt er echt wel iets fantastisch van joh!  :Y

Groetjes Vanessa "Taart van mijn zus"
"Life is like a box of chocolates, you'll never know what you gonna get"

9

Oke super bedankt voor de reacties, ik ga mn fondant iets nat maken en dan de koekkruimels erover heen. Bedankt ook voor de tip Tirza om eerst te zefen, had ik zelf niet aan gedacht.

10

graag gedaan :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs