1 Laatst bewerkt door Kelly1610 (14-09-2011 13:02)

Onderwerp: Planning, zenuwen, wie wil mee denken?

Hoi allemaal

Eind volgende week heb ik een (voor mijn doen :| ) grote opdracht, 30 personen, 1 vierkante taart en 1 taart van 3 lagen (20, 15 en 10)
Nu hoop ik dat er mensen zijn die even met mij mee willen denken..

De taarten worden zaterdag rond 12 uur opgehaald. Donderdag middag en vrijdag ben ik vrij. Woensdag wil ik de kapsels bakken.
De vierkante taart wordt gevuld met 2 lagen dulche de leche (de wens van de klant) met een foto er op. Deze taart zou ik graag donderdag al helemaal afmaken, gevuld, bekleed en gedecoreerd op de foto na, die doe ik zaterdag. Kan dit? Dan is de taart dus zaterdag al 2 dagen oud.

Dan de grote taart, dit zijn 3 lagen. Gevuld met met botercreme van de mix / jam / dulche de leche / lemon curd, (buiten de koelkast vullingen).

Het liefst zou ik deze donderdag vullen/afsmeren, vrijdag bekleden, stapelen en decoreren. Dan is de vulling van deze taart ook 2 dagen oud.
Het bekleden doe ik het liefst vrijdag ipv donderdag ivm condens.

Dus.. woensdag bakken? Donderdag vullen/afsmeren, vrijdag bekleden/decoreren?

Of raden jullie aan om donderdag de kapsels te bakken, vrijdag vullen/afsmeren/bekleden/stapelen en (evt. Zaterdag) decoreren? Dit lijkt me het beste, maar ja, qua tijd enzo....

Ik hoor heel graag wat jullie ervan vinden en wat de ervaringen zijn.  :o  :Y

2

Re: Planning, zenuwen, wie wil mee denken?

Ik zou ze zelf donderdag bakken, vrijdag vullen, afsmeren, bekleden en decoreren (evt zaterdag) .... Als je toch heel de dag vrij bent.....

3

Ik heb het "zelfde probleem".
Ik heb de volgende antwoorden gekregen.
Denk dat je daar wel wat aan hebt.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=165460

groetjes yvon

4

petra82 schreef:

Ik zou ze zelf donderdag bakken, vrijdag vullen, afsmeren, bekleden en decoreren (evt zaterdag) .... Als je toch heel de dag vrij bent.....

Daar heb ik ook een beter gevoel bij, maar ben bang dat er iets gebeurd en ik aan die dag niet genoeg heb.... Maar dan moet het aan de andere kant wel heel gek lopen... toch  :/

5

"yvonne 72" schreef:

Ik heb het "zelfde probleem".
Ik heb de volgende antwoorden gekregen.
Denk dat je daar wel wat aan hebt.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=165460

Deze heb ik inderdaad gezien! Maar omdat het bij mij voornamelijk om het vullen/afsmeer moment gaat heb ik het toch even apart gevraagd. Thnx voor je reactie! :)

6

Probeer dan zoveel mogelijk op vrijdag te doen, mocht het in de soep lopen, heb je zaterdagochtend nog een paar uurtjes voor correctiewerkzaamheden ;)

Succes!!! Komt vast helemaal goed!  :Y

7

Ik zou woensdag bakken (voor het geval iets misgaat) en de kapsels even in de vriezer gooien tot vrijdagochtend.
Donderdag alle fondant/marsepein kleuren, botercreme etc maken en evt. decoraties die alvast kunnen.

Vrijdagochtend kapsels uit de vriezer, dan alles klaarzetten etc. (dan zijn bij mij de kapsels meestal wel ontdooit) en dan verder zoveel mogelijk alles vrijdag doen.

Heel veel succes!

~ Never waste a good crisis... ~

8

Bedankt voor de reacties!
Ja inderdaad... toch maar donderdag beginnen! :Y

Donderdag de vullingen maken kan wel dus?

Dan doe ik donderdag bakken/vullingen klaarzetten, vrijdag vullen/afsmeren/bekleden  :Y

En wat zouden jullie de klant adviseren wat de foto betreft? Want ik ben bang dat ze 'm in de koelkast gaat zetten en dat hij uitloopt door condens...  :nooo 

Groetjes

9

Kelly1610 schreef:

Ik ben bang dat ze 'm in de koelkast gaat zetten en dat hij uitloopt door condens...  :nooo

Zit er wat betreft dat risico nog veel verschil tussen ouwel, frosty of icing?

gr Kelly

10

ik persoonlijk vind jultie's planning wel een goeie....dan hoef je donderdag net te bakken en kun je je richten op je vullingen enzo...
vrijdag decoreren en evt zaterdag laatste '  loodjes' ....

succes !! :thumb:

Grtls Irene
Ik ben niet gestoord, ik ben mentaal hilarisch!!

11

Kelly1610 schreef:

Donderdag de vullingen maken kan wel dus?

Ligt een beetje aan de vulling vind ik.

Als het het vulling is met slagroom of melk (bavarois, bbr etc) zou ik dat zelf pas vrijdagochtend doen.
Botercreme(s) of andere vulling die langer houdbaar is zou ik wel vast donderdag maken.

12

Ilucya schreef:

ik persoonlijk vind jultie's planning wel een goeie....dan hoef je donderdag net te bakken en kun je je richten op je vullingen enzo...
vrijdag decoreren en evt zaterdag laatste '  loodjes' ....

succes !! :thumb:

Mee eens! Alleen heb ik geen goede ervaring met ingevroren kapsels... werkt gewoon niet bij mij! Afsmeren is altijd een ramp. Dus dat doe ik donderdag dan ook gewoon, moet wel lukken! :)

Ik ben bang dat ze 'm in de koelkast gaat zetten en dat hij uitloopt door condens... 
Zit er wat betreft dat risico nog veel verschil tussen ouwel, frosty of icing?

Heeft iemand nog advies wat betreft de foto? Wat zeggen jullie tegen klanten ivm koeling en de foto?

Gr Kelly

13

Ik heb geen ervaring met foto's en printen omdat ik die nooit gebruik maar waarom vul je ze niet op donderdagavond? Dan kan je ze vrijdagochtend meteen uit de koeling halen en beginnen

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

14

maris18+ schreef:

Ik heb geen ervaring met foto's en printen omdat ik die nooit gebruik maar waarom vul je ze niet op donderdagavond? Dan kan je ze vrijdagochtend meteen uit de koeling halen en beginnen

Dat zou ik graag willen, maar ik denk dat dat niet allemaal gaat lukken binnen de tijd... De vullingen moet ik dan ook nog maken namelijk. Als er tijd is doe ik dat wel ja! :Y

Thanks voor het mee denken  :)

Gr Kelly

15 Laatst bewerkt door Kelly1610 (15-09-2011 09:54)

Oeps dubbel..  :o

maris18+ schreef:

Dat zou ik graag willen, maar ik denk dat dat niet allemaal gaat lukken binnen de tijd... De vullingen moet ik dan ook nog maken namelijk. Als er tijd is doe ik dat wel ja! :Y

Thanks voor het mee denken  :)

Gr Kelly

16

Ik draai zelf altijd de vulling als de oven met het kapsel aanstaat dan kan je het alvast in een spuitzak klaarleggen scheelt weer tijd  ;)

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

17

maris18+ schreef:

Ik draai zelf altijd de vulling als de oven met het kapsel aanstaat dan kan je het alvast in een spuitzak klaarleggen scheelt weer tijd  ;)

En met 4 taarten heb ik natuurlijk 2 uur de tijd!  :thumb:  Hhaha

18

Nou zie je tijd zat :lol:

19

Ja, de planning ben ik nu wel over uit denk ik  :Y Bedankt voor jullie hulp!

Maar nog 1 vraag, wat doen jullie met taarten met een foto? Als de klant hem in de koelkast bewaard is de kans op uitlopen toch ook aanwezig?

Gr kelly

20

Wat voor vulling doe je erin? Een die in de koelkast moet of een die er buiten kan?

Ik heb alleen ervaring met icing sheets en die konden - zo was mij verteld - uitlopen als er condens op kwam. Dus ik heb de plaatjes er vlak voor vertrek opgeplakt.

21

Jultie schreef:

Wat voor vulling doe je erin? Een die in de koelkast moet of een die er buiten kan?

Ik heb alleen ervaring met icing sheets en die konden - zo was mij verteld - uitlopen als er condens op kwam. Dus ik heb de plaatjes er vlak voor vertrek opgeplakt.

Daar zit dus enkel dulche de leche in... afsmeren met 1:1 botercreme. Adviseren om buiten de koeling te houden dus zeg jij??

Gr Kelly

22

Ik weet niet of dulche de leche een koelkast vulling is.  :o 
Zo ja, dan zal ie in de koelkast moeten,
zo nee dan zou ik de klant erop wijzen dat bij bewaren in de koelkast de foto kan uitlopen. Dan hebben ze zelf de keuze. :)

23

Jultie schreef:

Ik weet niet of dulche de leche een koelkast vulling is.  :o

Ik dacht van niet, maar zie 'm niet in het buiten-de-koelkast-lijstje??? :think:  :|  :|  Aaahh...! Nou weet ik het helemaal niet meer wat die foto betreft.. :grr:

24

Adem in adem uit... ik heb even voor je gezocht :)

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=123252

Als ik het zo lees kan ie buiten de koelkast bewaard worden.

25

Jultie schreef:

Adem in adem uit... ik heb even voor je gezocht :)

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=123252

Als ik het zo lees kan ie buiten de koelkast bewaard worden.

Super!  :o Dankjewel.
Veel verschillen wat dat betreft, ook als je even googeld.. phoe.. Ik kook het extra lang en dan laat ik het aan de klant over :) Gekoelde plaats bewaren kan natuurlijk ook..
Bedankt!  :Y