1

Onderwerp: Vegetable fat?

Beste allemaal,
Ik bak al jaren taarten maar heb pas een paar maanden geleden ontdekt hoe leuk decoreren is. Ik ben constant bezig nieuwe technieken uitteproberen en nog mooiere taarten te maken. Ik had echter een vraag waarop ik nog steeds geen antwoord heb kunnen vinden. Ik maak voornamelijk gebruik van Engelse boeken en die spreken vaak over vegetable fat om sugarpaste (fondant) of sugardough zachter te maken om in een craftgun te gebruiken of om je handen zachter te maken om mooiere figuurtjes te kunnen kneden. Mijn Engels is goed genoeg om het te vertalen als plantaardig vet, maar dan heb ik nog geen idee wat te gebruiken. Heeft iemand enig idee?
Alvast heel erg bedankt voor alle informatie!

Marlous

2

Re: Vegetable fat?

dat is crisco (kun je in de webshop krijgen) is dat of gewoon plantaardig vet

Groetjes Marleen

3

Ik heb gelezen dat je zelfs een blok plantaardig frituurvet kunt gebruiken, maar dat heb ik nog niet zelf geprobeerd.....

Grtls Irene
Ik ben niet gestoord, ik ben mentaal hilarisch!!

4

ik heb beide geprobeerd: ik vind crisco een vettige nasmaak hebben in mijn mmf, frietvet daarin tegen helemaal niet, smelt op je tong zonder een vette smaak te hebben ;)

veel mensen denken ieuw als ze het horen maar als ik dan uitleg dat ze friet ook in frietvet bakken en opeten klinkt het ineens wel logisch ;)

gr lon

5

Nou dan ga ik t ook gwoon proberen... :Y

Grtls Irene

6

Inderdaad de eerste gedachte is ieuw, maar het belangrijkst is dat het nergens naar smaakt en mijn sugarpaste figuurtjes wel eetbaar blijven. Hoeveel gram frituurvet gebruiken jullie per gram rolfondant?

Heel erg bedankt voor de tips!

7

ik doe met crisco altijd ' mijn vinger erdoor en kneden maar, en dan voel je vanzelf dat het ' zacht' wordt..
met figuurtjes wil je niet dat je fondant heel zacht is, dus dan zou ik een likje op handen doen (als ' handcreme' ) om je e.e.a wel makkelijker te boetseren maar niet om het door het fondant te krijgen..

(geen idee waar ik het vandaan haal, maar zo doe ik het gewoon eigenlijk.... :think: ..lekker vaag he??)

Grtls Irene

8

40gr frietvet op 600 gr mmf ;)

gr lon

9

In de reformwinkel heb je ook nog cocosvet en dat werkt ook wel prettig. Heb ik al eens gekocht toen ik geen crisco kon vinden maar het is wel veel duurder.

It's just a piece of cake

10

crisco werkt ook heel goed wanneer je je marsepein of fondant moet kleuren; handen ermee invetten en na afloop geen gekleurde handen :)