1

Onderwerp: fontijn vraagje

ik heb even een vraagje.... ik heb van de week van die ijzeren prikkers gekocht, en wilde zo'n leuke fontijn maken voor op me taart.
alleen ik had ze een dag van te voren gemaakt van marsepijn. een ster, hartje, stip etc. al gelijk op het staafje geplaatst. maar toen ik ze op de taart deed prikte het erdoor en vielen de vormpjes eraf.
enig idee hoe ik dit moet doen? leek zo simpel maar het werkte niet zo.

en nog een vraag. het was donderdag helemaal niet warm. en ik had me taart nog niet in de koelkast gehad. maar hij zwete ontzettend. hij glom onwijs. en plakte dus ook. ik kon amper laag 2 op laag 1 zetten. laag 2 was van fondant... zelf gekleurd, die was nog erger als de eerste laag van marsepein. tip? wat doe ik verkeerd? waren beide nieuwe pakjes dus geen oude marsepein ofzo.

hopelijk snappen jullie mijn vraag en hebben jullie tips. anders leg ik het nog wel even anders uit.
bedankt alvast voor het meedenken.

christa

2

Re: fontijn vraagje

Het is behoorlijk vochtig in de lucht, daardoor gaan je taarten zweten. Wanneer ik nu ga bekleden nadat de taart uit de koeling komt gaat deze ook flink zweten en dit is een ramp  :s .

Over je sprieten....je heb de decoraties van marsepein gemaakt maar dit gaat niet werken. Je kunt ze beter van fondant+tylose maken. Wanneer ik een ster wil steek ik deze 2x uit en plak deze tegen elkaar met de floral wire ertussen. Of ik steek deze dik uit en steek de floral wire ertussen.

Re: fontijn vraagje

oke, ik heb ze van marsepein en fondant gemaakt. (verschillende kleuren) maar geen tylose gebruikt. dat moet dus wel.
ik had er inderdaad ook 2 tegen elkaar aan gedaan. maar inderdaad vooral de marsepein was het snelste door!

bedankt voor je tips. super.

dus aan het zweten kan ik niks doen. dacht dat dat alleen was als het warm weer was. maar het ligt dus aan de luchtvochtigheid. mmm.... balen. ziet er zo minder mooi uit. en het werk niet lekker.

super bedankt esther!

gr. christa