1 Laatst bewerkt door zoethoudertje (17-09-2011 19:10)

Onderwerp: Marokkaanse zoetigheden, ken jij de naam?

Zomaar op een vrijdag heb ik een spontane bloggast, Kenza, mijn collega. Heel lief kwam ze me een bordje brengen met zoetigheden die ze had gemaakt. We praten wel vaker over bakken, taarten, koekjes, henna, mijn hennataart.  "Voor jou en je kinderen", zei ze.  "Ik hoop dat ze het lekker vinden".  En dat vonden ze;  ik wilde nog foto's maken maar dat lukte bijna niet. Ze konden niet van het bordje afblijven.

http://4.bp.blogspot.com/-zgtok8hSRFE/Tmsr8zN_UEI/AAAAAAAAAmU/B5UTKYTr_HA/s1600/P1050970.JPG

Verder lezen? De andere zoetigheden zien? Klik hier

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

Re: Marokkaanse zoetigheden, ken jij de naam?

ken het niet, maar klinkt lekker allemaal

cake my day

3

Mijn Marokkaanse collega kwam vorige week ook met een soortgelijke traktatie na het suikerfeest. Zou het haar eens kunnen vragen...?

Al mijn creaties nu ook online te zien op mijn vernieuwde website: www.taartenmiep.nl

Icehorse schreef:

Mijn Marokkaanse collega kwam vorige week ook met een soortgelijke traktatie na het suikerfeest. Zou het haar eens kunnen vragen...?

Graag, ik hou wel van die exotische hapjes  :)
En vast bedankt!

5

Hallo Carola,

Heb eens navraag voor je gedaan, maar het antwoord dat ik krijg: er zijn zoooooooveel varianten hierop denkbaar. Het gemarmerde koekje op je blog zou er ook veel op lijken. Echt een naam heb niet gekregen, maar misschien komen er nog meer reacties.

Linda.

Al mijn creaties nu ook online te zien op mijn vernieuwde website: www.taartenmiep.nl

6

Hoi hoi, dat koekje wat je hebt gemaakt lijkt op een marmerkoekje. Alleen maak ik het toch wat anders. Dan hoef je je namelijk ook geen zorgen te maken dat de choco breekt.
Ten eerste kun je alle soorten noten gebruiken, amandel, walnoten of een mix. Ik kies ook vaak voor pinda omdat je dan echt een snickersmaak hebt. Ik doe de gemalen pinda's aanmaken met een blikje zoete gecondenseerde melk ipv honing. Honing kan ook hoor, maar ik vind dat blikje lekkerder. Daar moet best veel doorheen, dus ik denk ook dat je iets te weinig honing hebt gebruikt. Vervolgens pak ik een dienblad,dat bekleed ik helemaal met huishoudfolie. Daar druk ik het mengsel op plat tot ongeveer 2 cm dikte. Dan modelleer ik het in een vierkant of rechthoek. Ik maak het met de bolle kant van een lepel zo glad mogelijk. Vervolgens smelt ik witte of bruine chocola, wat je zelf wilt. Die giet ik op mijn vierkant/rechthoek en strijk de choco glad. Dit doe ik vervolgens in de koelkast, na een tijdje is de choco droog. Dan draai je de hele boel om op een ander dienblad. Dan heb je nu het stuk waar nog geen choco op zit. Je herhaalt dezelfde werkwijze. Dus weer gesmolten choco op gieten. Voor het marmereffect kun je dan een andere kleur choco gebruiken, deze smelten en met een spuitzakje/spuit lange lijnen trekken over je koek. Vervolgens kun je met een tandenstoker het marmer effect verkrijgen door dwars door de lijnen heen te trekken met de tandenstoker. Om en om in tegenovergestelde richting. Ik vind dit altijd een van de makkelijkste koekjes om te maken en 1 van de lekkerste!! Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel ;)

Ik heb geprobeerd een reactie op je blog te posten maar dat lukte me niet echt.

Nurse81 schreef:

Hoi hoi, dat koekje wat je hebt gemaakt lijkt op een marmerkoekje. Alleen maak ik het toch wat anders. Dan hoef je je namelijk ook geen zorgen te maken dat de choco breekt.
Ten eerste kun je alle soorten noten gebruiken, amandel, walnoten of een mix. Ik kies ook vaak voor pinda omdat je dan echt een snickersmaak hebt. Ik doe de gemalen pinda's aanmaken met een blikje zoete gecondenseerde melk ipv honing. Honing kan ook hoor, maar ik vind dat blikje lekkerder. Daar moet best veel doorheen, dus ik denk ook dat je iets te weinig honing hebt gebruikt. Vervolgens pak ik een dienblad,dat bekleed ik helemaal met huishoudfolie. Daar druk ik het mengsel op plat tot ongeveer 2 cm dikte. Dan modelleer ik het in een vierkant of rechthoek. Ik maak het met de bolle kant van een lepel zo glad mogelijk. Vervolgens smelt ik witte of bruine chocola, wat je zelf wilt. Die giet ik op mijn vierkant/rechthoek en strijk de choco glad. Dit doe ik vervolgens in de koelkast, na een tijdje is de choco droog. Dan draai je de hele boel om op een ander dienblad. Dan heb je nu het stuk waar nog geen choco op zit. Je herhaalt dezelfde werkwijze. Dus weer gesmolten choco op gieten. Voor het marmereffect kun je dan een andere kleur choco gebruiken, deze smelten en met een spuitzakje/spuit lange lijnen trekken over je koek. Vervolgens kun je met een tandenstoker het marmer effect verkrijgen door dwars door de lijnen heen te trekken met de tandenstoker. Om en om in tegenovergestelde richting. Ik vind dit altijd een van de makkelijkste koekjes om te maken en 1 van de lekkerste!! Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel ;)

Ik heb geprobeerd een reactie op je blog te posten maar dat lukte me niet echt.

Tja, mag ik je reactie handmatig toevoegen als het je niet lukt?
Ik merk zelf dat ik met windows 7 niet altijd goed op andere blogs kan reageren, met firefox gaat het vaak wel.  Leuk je reactie, ik zal hem bewaren.
Het is goed houdbaar, tenminste de honing versie, de met versie met gecondenseerde melk is natuurlijk minder houdbaar. Moet je dat niet even warm maken om er een soort karamel achtige smaak bij te krijgen? En dan de gemalen pinda's er doorheen doen?
Heb je nog heerlijke andere aanraders?  Misschien moet ik maar eens bloggasten gaan uitnodigen.  ;)

8

Klinkt goed

9

Tuurlijk mag je die toevoegen!
Ik verwarm de gecondenseerde melk niet hoor en ook die koekjes zijn vrij lang houdbaar. Het is meer persoonlijke smaak wat je wilt gebruiken. ieder geeft zijn eigen twist eraan ;)
Ik ben echt dol op Marokkaanse koekjes maken. Mijn laatste creatie is een soort mandje van naturel deeg, met een amandelvulling en allemaal verschillende bloemetjes van marsepein. Was gewoon te schattig!

10

de naam van het koekje is amandelzelliges

helwa_hilwa schreef:

de naam van het koekje is amandelzelliges

Bedankt!